Partnerzy portalu

Ogłoszono przetarg na modernizację alternatywnej magistrali kolejowej do Gdyni

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wykonanie przebudowy odcinka linii kolejowej 201 Kościerzyna — Somonino. To fragment szlaku kolejowego, stanowiącego alternatywną drogę dla transportu ładunków z i do Portu Gdynia. Modernizacja tej linii jest jedną z najważniejszych inwestycji kolejowych dla zapewnienia rozwoju transportu intermodalnego i przeładunków w trójmiejskich terminalach morskich. 

Linia 201 łączy Gdynię oraz Gdańsk z Bydgoszczą. Linia ta zbudowana została w 1938 r. i była częścią tzw. „Magistrali Węglowej” – największej obok Portu Gdynia inwestycji polskiej w okresie międzywojennym. Ten ważny szlak kolejowy zapewnił połączenie ośrodka przemysłowego na Górnym Śląsku z nowym polskim portem, którego budowę zainaugurowano w 1922. Po II Wojnie Światowej i zmianie granic znaczenie tej linii dla transportu towarów zmalało. Obecnie jednak w związku z rozwojem gdyńskiego portu planuje się dostosowanie tej magistrali do standardów sieci TEN-T. 

Czytaj też: Modernizacja linii nr 201 odpowiedzią na rozwój transportu intermodalnego

Modernizacja linii nr 201 pozwoli na przeniesienie tu ruchu towarowego z zatłoczonego szlaku kolejowego Gdańsk — Tczew — Bydgoszcz, na którym odbywa się intensywny ruch pasażerski i towarowy. Udostępnienie alternatywnej trasy kolejowej ma szczególne znaczenie w kontekście planów inwestycyjnych Portu Gdynia, w tym zwłaszcza projektowanego nowego intermodalnego terminalu głębokowodnego. Obecnie pociągi, by wyjechać z gdyńskiego portu w kierunku południa kraju, muszą przejechać przez linię średnicową przechodzącą przez centrum Gdyni, Sopot i Gdańsk. Ze względu na bardzo duży ruch pociągów pasażerskich na tej linii, nie ma tam możliwości wprowadzenia dużej liczby pociągów towarowych. 

— Średnicowa linia kolejowa przechodząca przez Trójmiasto nie ma przepustowości takiej, by przyjąć rosnący ruch towarowy. Z tego powodu konieczne jest przebudowanie linii nr 201 do standardu linii dwutorowej, a na odcinku od Gdańska Osowa do Gdyni trzytorowej oraz elektryfikacja całej linii od Bydgoszczy do Gdyni — powiedział podczas Forum Wizja Rozwoju, Leszek Jurczyk, dyrektor ds. Strategii i Rozwoju Portu Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Ważny szlak towarowy

Inwestycja PKP PLK wychodzi na przeciw oczekiwaniom Portu oraz branży intermodalnej. Ogłoszony 8 lipca przetarg dotyczy 27-kilometrowego odcinka linii 201. Inwestycja obejmuje modernizację istniejącej infrastruktury, budowę drugiego toru oraz elektryfikację linii. W celu zapewnienia sprawnego ruchu pociągów na tym odcinku zbudowane zostaną Lokalne Centrum Sterowania Kościerzyna i nowa nastawnia w Somoninie. Równocześnie planuje się modernizację linii 214 Somonino — Kartuzy, aby na czas modernizacji LK 201 umożliwić ruch pociągów towarowych przez tzw. „bajpas kartuski” (linia 229). Realizacja prac budowlanych objętych przetargiem zaplanowana jest na lata 2022 — 2026, a odcinek linii 214 ma być gotowy w 2024 r. 

Projekt PKP PLK ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close