Ogłoszono przetarg na modernizację alternatywnej magistrali kolejowej do Gdyni
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wykonanie przebudowy odcinka linii kolejowej 201 Kościerzyna — Somonino. To fragment szlaku kolejowego, stanowiącego alternatywną drogę dla transportu ładunków z i do Portu Gdynia. Modernizacja tej linii jest jedną z najważniejszych inwestycji kolejowych dla zapewnienia rozwoju transportu intermodalnego i przeładunków w trójmiejskich terminalach morskich.

Linia 201 łączy Gdynię oraz Gdańsk z Bydgoszczą. Linia ta zbudowana została w 1938 r. i była częścią tzw. „Magistrali Węglowej” – największej obok Portu Gdynia inwestycji polskiej w okresie międzywojennym. Ten ważny szlak kolejowy zapewnił połączenie ośrodka przemysłowego na Górnym Śląsku z nowym polskim portem, którego budowę zainaugurowano w 1922. Po II Wojnie Światowej i zmianie granic znaczenie tej linii dla transportu towarów zmalało. Obecnie jednak w związku z rozwojem gdyńskiego portu planuje się dostosowanie tej magistrali do standardów sieci TEN-T.
Czytaj też: Modernizacja linii nr 201 odpowiedzią na rozwój transportu intermodalnego
Modernizacja linii nr 201 pozwoli na przeniesienie tu ruchu towarowego z zatłoczonego szlaku kolejowego Gdańsk — Tczew — Bydgoszcz, na którym odbywa się intensywny ruch pasażerski i towarowy. Udostępnienie alternatywnej trasy kolejowej ma szczególne znaczenie w kontekście planów inwestycyjnych Portu Gdynia, w tym zwłaszcza projektowanego nowego intermodalnego terminalu głębokowodnego. Obecnie pociągi, by wyjechać z gdyńskiego portu w kierunku południa kraju, muszą przejechać przez linię średnicową przechodzącą przez centrum Gdyni, Sopot i Gdańsk. Ze względu na bardzo duży ruch pociągów pasażerskich na tej linii, nie ma tam możliwości wprowadzenia dużej liczby pociągów towarowych.
— Średnicowa linia kolejowa przechodząca przez Trójmiasto nie ma przepustowości takiej, by przyjąć rosnący ruch towarowy. Z tego powodu konieczne jest przebudowanie linii nr 201 do standardu linii dwutorowej, a na odcinku od Gdańska Osowa do Gdyni trzytorowej oraz elektryfikacja całej linii od Bydgoszczy do Gdyni — powiedział podczas Forum Wizja Rozwoju, Leszek Jurczyk, dyrektor ds. Strategii i Rozwoju Portu Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
Ważny szlak towarowy
Inwestycja PKP PLK wychodzi na przeciw oczekiwaniom Portu oraz branży intermodalnej. Ogłoszony 8 lipca przetarg dotyczy 27-kilometrowego odcinka linii 201. Inwestycja obejmuje modernizację istniejącej infrastruktury, budowę drugiego toru oraz elektryfikację linii. W celu zapewnienia sprawnego ruchu pociągów na tym odcinku zbudowane zostaną Lokalne Centrum Sterowania Kościerzyna i nowa nastawnia w Somoninie. Równocześnie planuje się modernizację linii 214 Somonino — Kartuzy, aby na czas modernizacji LK 201 umożliwić ruch pociągów towarowych przez tzw. „bajpas kartuski” (linia 229). Realizacja prac budowlanych objętych przetargiem zaplanowana jest na lata 2022 — 2026, a odcinek linii 214 ma być gotowy w 2024 r.
Projekt PKP PLK ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.