Partnerzy portalu

Tanieją opłaty D&D w portach

W końcu maja br. średnie opłaty za przestoje i zatrzymania (D&D) w głównych 60 portach świata spadły o 26 proc. licząc od początku roku, chociaż były nadal o 12 proc. wyższe niż przed pandemią, stwierdza Container xChange w raporcie Demurrage & Detention Benchmark 2022”.

D&D
fot. Pixabay

Klasyfikuje się w nim porty uszeregowane od najdroższych do najtańszych takich opłat, pobieranych przez linie kontenerowe od klientów dwa tygodnie po przybyciu ładunku do portu lub wyładowaniu ze statku. Średnie opłaty D&D dla 60 największych portów kontenerowych w 2020 r. wynosiły 586 USD za kontener o standardowych rozmiarach, w 2021 r. wzrosły do 868 USD, a końcu maja br. spadły do 664 dolarów.

Mimo że amerykańskie organy regulacyjne żywo interesują się działalnością armatorów, w związku z gwałtownie rosnącą inflacją w USA i historycznie wysokimi kosztami wysyłki, to właśnie amerykańskie porty zajmują pięć pierwszych miejsc na takiej liście rankingowej. Przoduje Nowy Jork, przed portami: Long Beach, Los Angeles, Oakland i Savannah. We wszystkich pięciu opłaty D&D są ponad 2-3 razy droższe niż w Hongkongu (zajął 7-me miejscu) i co najmniej 20 razy droższe niż w wiodących azjatyckich węzłach kontenerowych, takich jak: Dalian w Chinach i Busan w Korei. W Europie średnie opłaty w maju wynosiły 549 USD, w Indiach – 482 USD, w Chinach – 453 USD, a w pozostałej części Azji – 366 USD.

W raporcie autorzy podkreślają, że opłaty D&D różnią się też znacznie w zależności przewoźnika. Spośród wiodących linii kontenerowych w portach, COSCO ma obecnie najniższe opłaty D&D, natomiast najwyższe – południowokoreański HMM. W raporcie pokazuje się też, w jaki sposób wybór odpowiedniego przewoźnika dla konkretnego portu może znacząco wpłynąć na koszty D&D. Na przykład w Rotterdamie w połowie roku średnie opłaty D&D na koniec dwutygodniowego okresu wynosiły 564 USD za kontener. Jednak wysyłka z ONE kosztowała 809 USD za kontener, co w porównaniu ze średnimi opłatami D&D w porcie zwiększy koszty wysyłki kontenera o 43 proc.

„Kwestia przestojów i zatrzymań jako część ogólnego kosztu frachtu została wysunięta na pierwszy plan z powodu nierównowagi rynkowej, którą obserwowaliśmy w ciągu ostatnich dwóch lat. Wielu spedytorów zgłosiło, że opłaty za przestoje zostały nałożone na nich, mimo że ładunek został „zakopany” pod stosami kontenerów w zatkanych portach, co sprawia, że nie są w stanie funkcjonalnie odzyskać swoich kontenerów” – powiedział David Lademan, zastępca redaktora działu Container Markets w S&P Global Commodity Insights.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close