Partnerzy portalu

Stabilizacja przewozów na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku

W pierwszej połowie br. liczba pociągów kontenerowych, które wyprawiono na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku z Chin wzrosła o 2% w porównaniu z 2021 r. Oznacza to znacznie mniejsze tempo rozwoju tych usług intermodalnych niż w poprzednich latach.

fot. CR

Inwazja Rosji na Ukrainę, wprowadzone w jej efekcie przez Unię Europejską sankcje na rosyjskie i białoruskie przedsiębiorstwa obejmujące m.in. Koleje Rosyjskie (RŻD) spowodowały pod koniec lutego i na początku marca dużo niepewności wśród operatorów logistycznych działających na NJS. Część spedytorów i importerów zdecydowała się przenieść ładunki na alternatywne środki transportu w tym transport morski. Jednakże po okresie niepewności okazało się, że kolejowe przewozy intermodalne na szlakach euroazjatyckich dalej mogą funkcjonować i stanowią atrakcyjna alternatywę dla niepunktualnego i drogiego w ostatnich miesiącach frachtu oceanicznego. Równocześnie w omawianym okresie rozwinęły się przewozy na południowej nitce NJS omijającej Rosję.

Czytaj też: Rozwój infrastruktury: Kazachstan przygotowuje się do zwiększonego ruchu na korytarzu środkowym

W pierwszej połowie br. z Chin do Europy wyruszyły 7473 pociągi (wzrost o 2% rdr), które przetransportowały 720 tys. TEU (+2,6%) — poinformowały Chińskie Koleje Państwowe (CR). Jak widać nie sprawdziły się czarne scenariusze, choć nie odnotowano dużego wzrostu przewozów, do czego branża intermodalna przyzwyczaiła się w poprzednich latach. Można zatem mówić o stabilizacji tej usługi. 

Z Chin do Łodzi

Równocześnie odnotowano kilka rekordów na NJS. 30 czerwca wyruszyły pociągi z Chongqing i Chengdu do Łodzi, tym samym liczba składów z Chin do polskiego miasta, wyprawionych od uruchomienia przewozów transeuroazjatyckich w 2012 r. przekroczyła 20 tys. Jak poinformowały CR, w kontenerach przewożonych tymi pociągami transportowanych jest ponad 1000 różnego rodzaju towarów, w tym produkty elektroniczne, maszyny, części samochodowe, czy urządzenia medyczne. 

W poprzednich latach ograniczeniem dla rozwoju kolejowych przewozów intermodalnych między Chinami a Unią Europejską była kongestia na terminalach, na których wykonuje się przeładunki między składami o rozstawie 1520 i 1435 mm. Obecnie ruch na przejściach granicznych jest płynniejszy dzięki zrealizowanym w ostatnich latach inwestycjom. Nowy terminal w Alashankou przy granicy chińsko — kazachskiej odprawił już 3000 pociągów, które przewiozły 2,5 mln TEU. Nie wszystkie inwestycje jednak mogą być obecnie wykorzystywane w realizacji usług na NJS. Na przykład zbudowany przy granicy węgiersko — ukraińskiej terminal w Fényeslitke nie może przyjmować pociągów z Chin z powodu działań wojennych w Ukrainie. 

Przyszłość przewozów kombinowanych na Nowym Jedwabnym Szlaku i wpływ wojny w Ukrainie na branżę logistyczną bedą tematami omawianymi podczas konferencji „Intermodal in Poland”, która odbędzie się 28-30 września w Janowie Podlaskim. Już ponad 150 osób potwierdziło udział w wydarzeniu. 

Więcej informacji o konferencji i rejestracja uczestnictwa dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/

email: biuro@intermodalinpoland.eu

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close