Stabilizacja przewozów na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku
W pierwszej połowie br. liczba pociągów kontenerowych, które wyprawiono na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku z Chin wzrosła o 2% w porównaniu z 2021 r. Oznacza to znacznie mniejsze tempo rozwoju tych usług intermodalnych niż w poprzednich latach.

Inwazja Rosji na Ukrainę, wprowadzone w jej efekcie przez Unię Europejską sankcje na rosyjskie i białoruskie przedsiębiorstwa obejmujące m.in. Koleje Rosyjskie (RŻD) spowodowały pod koniec lutego i na początku marca dużo niepewności wśród operatorów logistycznych działających na NJS. Część spedytorów i importerów zdecydowała się przenieść ładunki na alternatywne środki transportu w tym transport morski. Jednakże po okresie niepewności okazało się, że kolejowe przewozy intermodalne na szlakach euroazjatyckich dalej mogą funkcjonować i stanowią atrakcyjna alternatywę dla niepunktualnego i drogiego w ostatnich miesiącach frachtu oceanicznego. Równocześnie w omawianym okresie rozwinęły się przewozy na południowej nitce NJS omijającej Rosję.
Czytaj też: Rozwój infrastruktury: Kazachstan przygotowuje się do zwiększonego ruchu na korytarzu środkowym
W pierwszej połowie br. z Chin do Europy wyruszyły 7473 pociągi (wzrost o 2% rdr), które przetransportowały 720 tys. TEU (+2,6%) — poinformowały Chińskie Koleje Państwowe (CR). Jak widać nie sprawdziły się czarne scenariusze, choć nie odnotowano dużego wzrostu przewozów, do czego branża intermodalna przyzwyczaiła się w poprzednich latach. Można zatem mówić o stabilizacji tej usługi.
Z Chin do Łodzi
Równocześnie odnotowano kilka rekordów na NJS. 30 czerwca wyruszyły pociągi z Chongqing i Chengdu do Łodzi, tym samym liczba składów z Chin do polskiego miasta, wyprawionych od uruchomienia przewozów transeuroazjatyckich w 2012 r. przekroczyła 20 tys. Jak poinformowały CR, w kontenerach przewożonych tymi pociągami transportowanych jest ponad 1000 różnego rodzaju towarów, w tym produkty elektroniczne, maszyny, części samochodowe, czy urządzenia medyczne.
W poprzednich latach ograniczeniem dla rozwoju kolejowych przewozów intermodalnych między Chinami a Unią Europejską była kongestia na terminalach, na których wykonuje się przeładunki między składami o rozstawie 1520 i 1435 mm. Obecnie ruch na przejściach granicznych jest płynniejszy dzięki zrealizowanym w ostatnich latach inwestycjom. Nowy terminal w Alashankou przy granicy chińsko — kazachskiej odprawił już 3000 pociągów, które przewiozły 2,5 mln TEU. Nie wszystkie inwestycje jednak mogą być obecnie wykorzystywane w realizacji usług na NJS. Na przykład zbudowany przy granicy węgiersko — ukraińskiej terminal w Fényeslitke nie może przyjmować pociągów z Chin z powodu działań wojennych w Ukrainie.
Przyszłość przewozów kombinowanych na Nowym Jedwabnym Szlaku i wpływ wojny w Ukrainie na branżę logistyczną bedą tematami omawianymi podczas konferencji „Intermodal in Poland”, która odbędzie się 28-30 września w Janowie Podlaskim. Już ponad 150 osób potwierdziło udział w wydarzeniu.

Więcej informacji o konferencji i rejestracja uczestnictwa dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/
email: biuro@intermodalinpoland.eu