Partnerzy portalu

Kto poniesie koszty dekarbonizacji transportu morskiego?

Trwające prace w Unii Europejskiej nad objęciem transportu morskiego system handlu emisjami dwutlenku węgla (ETS EU) oraz prace IMO nad dekarbonizacją branży budzą sprzeczne opinie, czy i w jakim stopniu decyzje te przełożą się na stawki frachtu. Poniżej prezentujemy dwie z nich.

fot. Pixabay

Opinia T&E

Pierwszą, optymistyczną analizę przedstawia federacja unijnych organizacji zielonych – T&E. Obliczenia opiera na przykładzie transportu z Chin do Europy towarów kontenerowcem, który będzie stosował „ekologiczne” paliwa (e-paliwa).  

Z szacunków tych wynika, że koszt przewozu np. obuwia sportowego wzrośnie od 0,05 do 0,08 euro, w zależności od wybranego paliwa (e-amoniaku, e-LNG, e-metanu lub e-metanolu), koszt sprowadzenia telewizora o 0,03 euro, a lodówki zwiększy się o ok. 8 euro/sztukę. Nawet w najbardziej ekstremalnym przypadku, tj. statku napędzanego w 100 proc. „zielonym” paliwem, ceny nie wzrosłyby znacząco, bowiem koszty transportu zwiększą się o 1 – 1,7 proc., podkreśla T&E. „To niewielka cena za oczyszczenie Ziemi z jednego z najbrudniejszych gałęzi przemysłu” – skomentował Faig Abbasov, dyrektor ds. transportu w T&E.

Tymczasem według ostatnich propozycji Parlamentu Europejskiego, do 2030 r., statki mają stosować 6 proc. e-paliwa (a nie w 100 proc.) i zredukować emisje gazów cieplarnianych o 14 proc. Przypomnijmy też, że 75 proc. dochodów uzyskanych ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2 sprzedawanych na aukcji w rozwiązaniach UE proponuje się przeznaczyć się na fundusz oceaniczny, z którego będą współfinansowane prace nad rozwojem i upowszechnieniem rozwoju technologii nowych napędów i paliw alternatywnych.

Patrz też: Więcej sektorów transportu będzie objętych zasadą „zanieczyszczający płaci”

Opinia GSF

Inny punkt oceny skutków przepisów o dekarbonizacji transportu morskiego przedstawia Global Shippers Forum (GSF). To światowa organizacja biznesowa, która reprezentuje właścicieli ładunków w eksporcie i imporcie w międzynarodowych łańcuchach dostaw. GSF odnosi się nie do propozycji UE, lecz omawianej w minionym tygodniu na posiedzeniu Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC) IMO (Międzynarodowa Organizacja Morska) propozycji wprowadzenia podatku węglowego.

Po dziesięcioleciach prac IMO zmierzających do osiągnięcia porozumienia w sprawie tzw. IMO 2023 – zestawu środków poprawiających efektywność energetyczną pływających już statków, a które wejdą w życie w przyszłym roku – MEPC rozważa teraz kolejną propozycję, tj. wprowadzenia podatku węglowego od paliwa bunkrowego. Ma on zachęcać do stosowania paliw powodujących niższe emisje CO2. To rozwiązanie w szczególności budzi obawy GSF, ponieważ „może ostatecznie podwoić obecną cenę tradycyjnych paliw”, a skutki tej podwyżki przewoźnicy przeniosą na załadowców i spedytorów.

„Przemysł żeglugowy ma bardzo wydajny mechanizm absorbowania wyższych kosztów paliwa w postaci BAF, tj. dopłaty na pokrycie wahań cen paliwa. W istniejących propozycjach jest niewiele zapewnień, że podatek węglowy nie zostanie po prostu przerzucony na spedytorów jako dodatkowy koszt” – stwierdziłJames Hookham, dyrektor GSF.

Według niego, jeśli przemysł żeglugowy poważnie traktuje nowe mechanizmy rynkowe jako drogę do dekarbonizacji transportu morskiego, to „musi odizolować swoich klientów od ich skutków inflacyjnych. W przeciwnym razie emisje CO2 zostaną zmniejszone, ale poprzez tłumienie popytu w światowym handlu, a nie poprzez zachęcanie do stopniowych zmian stosowania nowych paliw i technologii napędu”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close