Partnerzy portalu

Stany Zjednoczone nowelizują ustawę żeglugową

Tagi: FMC, Joe Biden,

16 czerwca prezydent Joe Biden podpisze ustawę o reformie żeglugi oceanicznej (Ocean Shipping Reform Act – OSFA). Przedwczoraj przyjęła go Izba Reprezentantów, a w grudniu – Senat. Ustawa daje Federalnej Komisji Morskiej (FMC) większe uprawnienia, w tym do regulowania praktyk przewoźników oceanicznych. Celem ogólnym jest uzyskanie efektów lepszej promocji eksportu amerykańskich towarów, szczególnie rolno-spożywczych.

fot. Pixabay

Ustawa wymaga od FMC zbadania skarg dotyczących opłat za zatrzymanie i przestoje ładunków w kontenerach, pobieranych przez przewoźników oceanicznych. Ma to ułatwić proces składania takich skarg, a FMC da możliwość zebrania większej liczby danych w powyższej sprawie.

W maju FMC zakończyło – wszczęte kilka miesięcy temu – dochodzenie w sprawie ewentualnego antykonkurencyjnego zachowania kilku linii żeglugowych, które w warunkach pogorszenia jakości usług podnosiły stawki frachtu i wprowadzały opłaty dodatkowe. Dochodzenie zakończyło się brakiem wskazania złamania przepisów, choć jednego ukarano grzywną w wysokości 2 mln dol. za „nadużycia związane z zatrzymaniem ładunku”. 

Patrz też: Wysyp pozwów (w USA) o odszkodowania w transporcie morskim

„Nasze rynki są konkurencyjne, a wysokie stawki frachtu morskiego zostały windowane z powodu bezprecedensowo wysokiego popytu konsumenckiego, który przewyższał podaż mocy przewozowych statków. Dostępną przepustowość ograniczyły dodatkowo zatory na lądzie” – skomentowała  komisarz FMC Rebecca Dye.Nowa ustawa zakazywać będzie również wszystkim innym niż kontenerowym przewoźnikom oceanicznym, operatorom terminali morskich lub pośrednikom w transporcie morskim nieuzasadnionej odmowy udostępnienia przestrzeni ładunkowej, gdy jest to możliwe. 

Farmerzy się cieszą

Ustawa wydaje się zapewniać szczególny komfort eksporterom rolnym. Skarżą się oni np. na to, że nie docierają do nich puste kontenery do załadunku produktów, bo – rzekomo – ich właściciele wolą je wysyłać po towary do Azji, na czym więcej zarabiają. Skarżono się również na niesprawiedliwe i uciążliwe zatrzymywanie kontenerów oraz pobieranie opłat za ich przestoje, nie z winy eksportera – rolnika czy sprzedawcy detalicznego. 

Dlatego Koalicja Transportu Rolnego (AGTC) pochwaliła zbliżające się wejście w życie OSRA, co według niej pomoże amerykańskim eksporterom wysyłać więcej ładunków rolnych za granicę. AGTC przypomina, że FMC uznała te opłaty karne za niesprawiedliwe, np. gdy „terminal był zamknięty, a kontener nie mógł zostać zwrócony w odpowiednim czasie lub gdy liczba dni lub nawet godzin przewidzianych na odbiór i zwrot załadowanego kontenera była niemożliwa do spełnienia”. 

Głos WSC wołający na puszczy

Ostatecznie ustawa nie jest tak nakazowa, jak w wersji przyjętej przez Senat. Zapewnia środki, za pomocą których FMC może uznać regularną praktykę odmowy wywozu za naruszenie, ale środki do tego… wymagają znacznie więcej wysiłku, aby udowodnić, że odmowa była „nieuzasadniona” ze strony eksportera.

Tymczasem armatorzy, reprezentowani przez Światową Radę Żeglugi (WSC), twierdzą, że „ustawa pogorszy istniejące zatłoczenie w łańcuchach dostaw (…). Żadna z wersji projektu ustawy nie wniosła też nic, aby naprawić zatory logistyczne na lądzie, które leżą u podstaw problemów z łańcuchem dostaw w Ameryce”. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close