Maersk przejął Senator International i wchodzi mocniej w fracht lotniczy
A.P. Moller – Maersk ogłosił sfinalizowanie przejęcia Senator International, znanej globalnej firmy spedycyjnej. To kolejna taka akwizycja duńskiego giganta logistycznego w ostatnim czasie.

Jak informuje Maersk, Senator ma silną organizację i dobrze rozwiniętą siatkę frachtu lotniczego, na którą składają się własne połączenia oraz wieloletnie partnerstwa z liniami lotniczymi, ugruntowana sieć ładunków pełnokontenerowych (FCL) i ładunków drobnicowych (LCL) oraz usługi specjalistyczne, takie jak pakowanie, magazynowanie i dystrybucja na pięciu kontynentach. Maersk zapowiadał rozwinięcie własnej oferty usług cargo lotniczego. Wraz z przejęciem Senatora duński koncern nabędzie nowych kompetencji w tym obszarze.
— W ciągu ostatnich dwóch lat efekty domina Covid-19 doprowadziły do powszechnych zatorów i problemów z produkcją. W rezultacie coraz więcej klientów zamawia alternatywne środki transportu ładunków. Senator doda swoją szeroką wiedzę branżową i wiedzę o produktach do istniejącej sieci Maersk, zapewniając w ten sposób klientom większą elastyczność i redundancję w ich łańcuchach dostaw. Wartość przedsiębiorstwa transakcji po wprowadzeniu MSSF 16 wynosi około 644 mln USD zgodnie z ogłoszeniem 2 listopada przy założeniu niezmienionego kursu walutowego — komentuje Vincent Clerc, dyrektor generalny działu Ocean & Logistics, A.P. Moller-Maersk.
Integracja wertykalna
Maersk w ostatnich latach wychodził poza swoją tradycyjną specjalizację w żegludze kontenerowej i zarządzaniu terminalami morskimi. Niedawno przejął za 1,8 mld dol amerykańską firmę Pilot Freight Services, a w grudniu ubr. za 3,6 mld dol. kupił operatora logistycznego z Honk Kongu LF Logistics. W poprzednich latach Maersk uruchomił także własne usługi kolejowe. Firma obecnie oferuje usługi przewozowe „od drzwi do drzwi” i prowadzi działalność na wszystkich szczeblach globalnego logistycznego łańcucha dostaw.
Tego typu integracja wertykalna, którą wprowadzają także inni giganci logistyczni wywodzący się z żeglugi oceanicznej budzi ostatnio obawy wśród spedytorów i organizacji branżowych, które ostrzegają przed możliwym oligopolem na dość mocno rozproszonym jak dotąd rynku logistyki lądowej. Poszkodowani mogą być niezależni przewoźnicy kolejowi i samochodowi.
Czytaj też: Integracja wertykalna w branży logistycznej niepokoi spedytorów