Duże utrudnienia w ruchu pociągów intermodalnych w Niemczech
Na głównych magistralach kolejowych wykorzystywanych przez przewoźników intermodalnych w Niemczech rozpoczęły się prace remontowe. Z tego powodu wprowadzono ograniczenia w ruchu kolejowym, które powodują zmniejszenie możliwości przewozu ładunków koleją.
W maju rozpoczęła się modernizacja magistral kolejowych na korytarzach Skandynawia — Morze Śródziemne i Ren — Alpy w Niemczech. Przepustowość sieci kolejowej dla przewoźników towarowych została ograniczona o 25 — 30%. Utrudnienia potrwają aż do września i zdaniem DB Cargo załadowcy i spedytorzy muszą przygotować się na opóźnienia i zawieszanie kursowania niektórych pociągów.
— Obecna sytuacja operacyjna pokazuje w sposób jasny i bolesny, że stoimy przed dylematem, którego nie da się rozwiązać w krótkim terminie: jednoczesna rozbudowa i modernizacja nie jest już możliwa przy utrzymaniu dobrej jakości operacyjnej i punktualności przez zbyt wiele dni i na zbyt dużej liczbie linii kolejowych — powiedział podczas konferencji prasowej Richard Lutz, prezes Kolei Niemieckich (DB).
Również operator intermodalny Hupac ostrzega o możliwych utrudnieniach. Firma zamierza inwestować w dodatkowe zasoby, by zapewnić ciągłość łańcuchów dostaw. — Głównym celem takich inwestycji jest zapewnienie stałego przepływu ruchu, na który utrudnienia nie mają tak dużego wpływu, jak ma to miejsce obecnie. Te problemy będą nadal występować lub wolumeny ładunków intermodalnych mogą wzrosnąć. Również w takim przypadku dobrze jest mieć możliwość zapewnienia płynnego ruchu towarowego. Musimy być bardziej kreatywni i dzielić się ciężarem ze wszystkimi — skomentował Michail Stahlut, prezes Hupac.
Problemy w portach
Ograniczenia w ruchu kolejowym mają negatywny wpływ na niemieckie porty. Terminale intermodalne Eurogate, CTA i CTB 24 maja przestały przyjmować pociągi z ładunkami eksportowymi. Utrudnienia te utrzymają się do 18/19 czerwca. Dodatkowym problemem jest kongestia w portach Hamburg i Bremerhaven.
— Przyjmowanie przesyłek eksportowych jest ograniczone poprzez zastosowanie zasady „7-dniowego okienka przyjęcia” przed przewidywanym czasem rejsu statku, nawet w przypadkach, gdy zasada ta jest stosowana prawidłowo przy wysyłaniu pociągu do Hamburga, ale dochodzi do dalszych opóźnień statku, gdy pociąg jest w drodze do Hamburga. W efekcie kontener dociera do CTA wcześniej niż 7 dni, a terminal odmawia jego przyjęcia, ponieważ przybył za wcześnie — napisano w komunikacie METRANS.
Obecne utrudnienia spowodowane kumulacją dużej liczby prac budowlanych na sieci kolejowej to nie jest pierwsza taka sytuacja w Niemczech. W poprzednich latach niemiecki zarządca infrastruktury DB Netz był za taką politykę inwestycyjną krytykowany przez wielu przewoźników i spedytorów, organizacje branżowe, a także przez Komisję Europejską. W lutym br. DB Netz zapowiadały, że mimo większego zakresu zaplanowanych na ten rok prac modernizacyjnych, nie dojdzie do dużych utrudnień. Niestety nie udało ich się uniknąć.
Czytaj też: DB planują wydać 13,6 mld euro na inwestycje w 2022 roku
Problemy pojawiają się na ważnych korytarzach intermodalnych również w Polsce. W maju przez 2 tygodnie zamknięty był jeden tor na linii Rzepin — Toporów. Kolejne zamknięcia torowe wprowadzone będą w czerwcu po aktualizacji rozkładu jazdy.