DB planują wydać 13,6 mld euro na inwestycje w 2022 roku
Koleje Niemieckie planują wydać w 2022 roku euro na modernizację infrastruktury i cyfryzacje. Pieniądze te pochodzić będą z środków rządu federalnego i krajów związkowych. Kwota ta jest o 900 mln wyższa niż w poprzednim roku.
DB wyremontują w br. 1800 km linii kolejowych 2000 rozjazdów i 140 mostów. Ważnym wydarzeniem będzie także rozpoczęcie eksploatacji nowego, 60 kilometrowego odcinka linii dużych prędkości Wendlingen — Ulm, która docelowo będzie przedłużona do Stuttgartu.
Dla przewoźników intermodalnych ważną wiadomością jest projekt cyfryzacji korytarza Skandynawia — Morze Śródziemne. DB planuje tutaj zabudowę najnowszej wersji systemu ETCS. Latem w Donauwörth zostanie uruchomiona pierwsza nastawnica cyfrowa do sterowania pociągami na linii dużych prędkości. Nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym zabudowany zostanie na magistrali prowadzącej z Hamburga, przez Erfurt, Monachium do granicy austriackiej w pobliżu Kufstein. Równolegle do ETCS wprowadzone będą także systemy nadzorujące bezpieczeństwo ruchu.
Czy będą zakłócenia?
DB zapewnia, że prace modernizacyjne nie spowodują wprowadzenia ograniczeń w ruchu kolejowym. W tym celu w wielu miejscach zbudowane zostaną dodatkowe rozjazdy aby stworzyć tymczasowe mijanki. W ostatnich miesiącach przedsiębiorcy kolejowi krytykowali sposób realizacji inwestycji przez Koleje Niemieckie, gdyż wiązały się z licznymi zamknięciami torowymi, co szczególnie mocno odczuli przewoźnicy towarowi. W listopadzie 2021 r. 7 organizacji branżowych zrzeszających przewoźników i operatorów logistycznych wystosowało list otwarty do Komisji Europejskiej i niemieckiego ministerstwa transportu, w którym stwierdzili że nałożenie się prac modernizacyjnych na najważniejszych korytarzach towarowych w Niemczech spowodowało tak wiele opóźnień i ograniczeń w ruchu, że transport intermodalny niemal stanął.
Tym razem zarząd DB zapewnia, że pomimo większego niż w ubiegłym roku zakresu prac modernizacyjnych zapewniona będzie przepustowość wystarczająca aby przewoźnicy pasażerscy jak i towarowi byli w stanie stworzyć atrakcyjną ofertę dla swych klientów.
— Większe wydatki na inwestycje to także większy zakres budowy w naszej sieci. Prace budowlane realizowane w sposób przyjazny dla klienta i oszczędzające przepustowość są na pierwszym miejscu. W tym celu jeszcze bardziej zintensyfikujemy naszą współpracę z branżą budowlaną i jeszcze szybciej i solidniej zrealizujemy inwestycje — zapewnił Ronald Pofalla, członek zarządu DB ds. infrastruktury.
Czytaj też: DB chcą być neutralne klimatycznie w 2040 r.