Port Koper zamówił trzy suwnice e-RTG
Port Koper zamówił trzy nowe elektryczne suwnice RTG, które zostaną dostarczone do terminala kontenerowego w przyszłym roku. Dostawcą urządzeń jest fińska firma Konecranes.

Słoweński port zgodnie z trendem dekarbonizacji transportu kontenerowego postanowił zamówić suwnice bramowe na gumowych oponach zasilane elektrycznie (e-RTG). Urządzenia te nie tylko pozwalają na redukcję emisji spalin i gazów cieplarnianych ale także cechują się cichą pracą. Jest to szczególnie ważne w portach takich jak Koper, który zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedzie osiedli i starego miasta. Po dostarczeniu trzech nowych suwnic w Koprze będzie pracować 30 urządzeń RTG. Oprócz tego terminal kontenerowy posiada 4 suwnice RMG wykorzystywane do załadunku i rozładunku kontenerów z i na pociągi. Te urządzenia również są zasilane elektrycznie.
Po koniec kwietnia do Portu Koper dostarczono także dwie nowe suwnice nabrzeżowe STS klasy super post-panamax. Dostawa urządzeń przeładunkowych jest częścią projektu rozbudowy i modernizacji słoweńskiego terminalu kontenerowego. Obejmuje to wydłużenie nabrzeża o 100 m (ukończone w ubiegłym roku) i powiększenie placu składowego do 24,8 tys. mkw. Wartość inwestycji wynosi 45,6 mln euro, a spółka Luka Koper otrzymała na den cel dofinansowanie z programu NAPA4CORE z Funduszu Łącząc Europę (CEF). Docelowo zdolność przeładunkowa terminalu kontenerowego zostanie powiększona do 1,5 mln TEU rocznie. W późniejszym okresie planowane jest zagospodarowanie północnego nabrzeża Pirsu I do przeładunku kontenerów.
Czytaj też: Rekord przeładunków kontenerów w Porcie Koper