Partnerzy portalu

Długoterminowe kontraktowe stawki frachtu morskiego pobiły rekordy

W maju stawki frachtu morskiego w kontraktach długoterminowych były o 30% wyższe niż w kwietniu, co jest najwyższym miesięcznym wzrostem w historii — poinformowała firma analityczna Xeneta. W niektórych przypadkach ceny przewozu w kontraktach długoterminowych są wyższe niżż oferty na rynku spotowym. 

fot. Pixabay

W chwili obecnej długoterminowe kontraktowe stawki frachtu są wyższe o 150,6% niż w maju ubiegłego roku. Od początku 2022 r. wzrosły o 55%. — To oszałamiający rozwój sytuacji. Tylko w zeszłym miesiącu patrzyliśmy na wzrost o 11% i zastanawialiśmy się, jak takie dalsze wzrosty były możliwe. Teraz widzimy miesięczny wzrost o prawie jedną trzecią, pobijając poprzednie rekordy — skomentował Patrik Berglund, dyrektor generalny Xeneta. 

Obecnie wygasają stare kontrakty długoterminowe i zastępowane są nowymi, znacznie droższymi. Oznacza to kolejny okres rekordowo wysokich zysków przewoźników morskich i problemów spedytorów. W przypadku Europy indeks dla kontraktów importowych jest wyższy o 122% a eksportowych aż o 333,9% rok do roku. Firma Xeneta spodziewa się kolejnych zakłóceń w światowych łańcuchach logistycznych i zatłoczenia w portach po tym jak zniesiono lock-down w Szanghaju, największym chińskim porcie eksportowym. 

Rynek spot poniżej rekordów

Na rynku spot stawki frachtu są nadal poniżej rekordów z początku roku. Wskażnik Shanghai Containerized Freight Index 27 maja wyniósł 4175.35 pkt. o 12,6% więcej niż tydzień wcześniej. Jednak na szlakach do Europy i USA ceny frachtu wzrosły w tamtym tygodniu o 20% co pokazuje dużą aktywność importerów po zniesieniu lock-downu w największym chińskim ośrodku przemysłowym. Czy jednak dojdzie do powtórki z sytuacji z ubiegłego roku, kiedy po odblokowaniu portów wystąpił spory problem z kongestią w portach? Analitycy mają wątpliwości. Obecnie magazyny w Europie są pełne, a niektórzy importerzy ograniczają zamówienia. W następnych miesiącach wydatku konsumpcyjne w Europie mogą spaść z powodu inflacji, a także przywrócenia możliwości podróżowania po zniesieniu restrykcji covidowych, co spowoduje, że Europejczycy więcej wydadzą na usługi turystyczne. 

Jednak w żegludze morskiej ciągle widoczne są opóźnienia, które na trasach z Chin do Europy północnej średnio 20 dni, jak informuje Alphaliner. W najbliższych miesiącach prawdopodobnie utrzyma się nieefektywność transportu kontenerowego. 

Czytaj też: Efektywność żeglugi kontenerowej nie poprawi się w 2022 roku

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close