Długoterminowe kontraktowe stawki frachtu morskiego pobiły rekordy
W maju stawki frachtu morskiego w kontraktach długoterminowych były o 30% wyższe niż w kwietniu, co jest najwyższym miesięcznym wzrostem w historii — poinformowała firma analityczna Xeneta. W niektórych przypadkach ceny przewozu w kontraktach długoterminowych są wyższe niżż oferty na rynku spotowym.

W chwili obecnej długoterminowe kontraktowe stawki frachtu są wyższe o 150,6% niż w maju ubiegłego roku. Od początku 2022 r. wzrosły o 55%. — To oszałamiający rozwój sytuacji. Tylko w zeszłym miesiącu patrzyliśmy na wzrost o 11% i zastanawialiśmy się, jak takie dalsze wzrosty były możliwe. Teraz widzimy miesięczny wzrost o prawie jedną trzecią, pobijając poprzednie rekordy — skomentował Patrik Berglund, dyrektor generalny Xeneta.
Obecnie wygasają stare kontrakty długoterminowe i zastępowane są nowymi, znacznie droższymi. Oznacza to kolejny okres rekordowo wysokich zysków przewoźników morskich i problemów spedytorów. W przypadku Europy indeks dla kontraktów importowych jest wyższy o 122% a eksportowych aż o 333,9% rok do roku. Firma Xeneta spodziewa się kolejnych zakłóceń w światowych łańcuchach logistycznych i zatłoczenia w portach po tym jak zniesiono lock-down w Szanghaju, największym chińskim porcie eksportowym.
Rynek spot poniżej rekordów
Na rynku spot stawki frachtu są nadal poniżej rekordów z początku roku. Wskażnik Shanghai Containerized Freight Index 27 maja wyniósł 4175.35 pkt. o 12,6% więcej niż tydzień wcześniej. Jednak na szlakach do Europy i USA ceny frachtu wzrosły w tamtym tygodniu o 20% co pokazuje dużą aktywność importerów po zniesieniu lock-downu w największym chińskim ośrodku przemysłowym. Czy jednak dojdzie do powtórki z sytuacji z ubiegłego roku, kiedy po odblokowaniu portów wystąpił spory problem z kongestią w portach? Analitycy mają wątpliwości. Obecnie magazyny w Europie są pełne, a niektórzy importerzy ograniczają zamówienia. W następnych miesiącach wydatku konsumpcyjne w Europie mogą spaść z powodu inflacji, a także przywrócenia możliwości podróżowania po zniesieniu restrykcji covidowych, co spowoduje, że Europejczycy więcej wydadzą na usługi turystyczne.
Jednak w żegludze morskiej ciągle widoczne są opóźnienia, które na trasach z Chin do Europy północnej średnio 20 dni, jak informuje Alphaliner. W najbliższych miesiącach prawdopodobnie utrzyma się nieefektywność transportu kontenerowego.
Czytaj też: Efektywność żeglugi kontenerowej nie poprawi się w 2022 roku