Partnerzy portalu

Efektywność żeglugi kontenerowej nie poprawi się w 2022 roku

W 2022 nadal widoczne będą zakłócenia w światowej żegludze obniżające efektywność wykorzystania floty kontenerowców i powodujące wzrost stawek frachtu. Największymi ryzykami dla tej branży są wojna w Ukrainie i chińska polityka względem pandemii covid. 

fot. Pixabay

Na rynek żeglugi kontenerowej w najbliższych miesiącach będzie mieć wpływ wiele czynników. Długotrwały konflikt militarny Rosji z Ukrainą może zmniejszyć zapotrzebowanie na przewozy kontenerowe. Podobny efekt przynieść może inflacja, zapowiadane działania regulatorów rynku i wzrost cen paliwa bunkrowego. Te czynniki w najbliższych miesiącach mogą doprowadzić do zmniejszenia zysków przewoźników kontenerowych. Z kolei chińska polityka zero tolerancji dla covid może najpierw doprowadzić do zmniejszenia zamówień na przewozy i wstrzymania zawinięć statków, a następnie do gwałtownego wzrostu liczby zleceń i kongestii w portach. Oba te czynniki doprowadzą do zmniejszenia efektywnie wykorzystywanej pojemności światowej floty kontenerowców.

— Różne jest znaczenie poszczególnych czynników, a ich wpływ jest obecnie trudny do ocenienia. Nie wiemy jak te ryzyka będą oddziaływać nawzajem na siebie. Największymi ryzykami obecnie są wojna w Ukrainie i chińska polityka zero tolerancji dla covid. Z tego powodu obniżyliśmy prognozy wzrostu wolumenu ładunków w transporcie kontenerowym na 2022 rok z 4,6% do 4,1% — skomentował Simon Heaney, starszy menedżer ds. badań rynku kontenerów w Drewry.

Rosną przeładunki

Globalne przeładunki kontenerów w portach zdaniem analityków zbliżą się do 900 milionów TEU. W przyszłym roku wzrost przeładunków wyhamuje do 2,8%. W br. problemem nadal pozostanie niska efektywność wykorzystania floty kontenerowców, co jest skutkiem kongestii i długich postojów statków przy wejściach do portów. Z tego powodu w ubiegłym roku niewykorzystane było 17% potencjału przewozowego, a w tym roku będzie to 15%. W przyszłym roku efektywność się poprawi, ale nadal efektywna pojemność przewozowa będzie niższa o 7% od potencjalnej. 

— Bardzo dużym problemem są zakłócenia pracy w chińskich terminalach morskich oraz zamknięcia fabryk. Obecnie sporo statków czeka na wejście do portu w Szanghaju i mimo, że tamtejsze terminale działają to problemem obecnie jest brak ładunków. Prognozujemy, że nieefektywność żeglugi zacznie się zmniejszać pod koniec przyszłego roku — przewiduje ekspert Drewry. 

Czytaj też: Potrzeba 118 dni, by towary z Chin trafiły do portów Zachodniej Europy

W poprzednich latach naznaczonych pandemią kongestia dotyczyła w zasadzie tylko dużych portów. W br. problem ten widoczny jest już nawet w portach średnich i małych, do których skierowana została część ładunków uprzednio obsługiwanych przez główne huby. Niestety analitycy prognozują dalszy wzrost cen frachtu morskiego. W ubiegłym roku stawki wzrosły o 110% a w tym wzrosną o dalsze 39%, co częściowo tylko wynika z rosnących cen paliw. Wynik operacyjny EBIT przewoźników kontenerowych w ubiegłym roku osiągnął poziom 214 mld dolarów w tym roku zbliży się do 300 mld choć marża będzie nieco niższa z powodu inflacji. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close