Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Przejścia graniczne wąskim gardłem dla transportu towarowego między Polską a Ukrainą

Usprawnienie procesów kontroli i zwiększenie liczby pociągów i samochodów ciężarowych przekraczających polsko – ukraińską granicę stało się pilną potrzebą po zablokowaniu przez Rosję ukraińskich portów morskich. Jak tego dokonać debatowali uczestnicy panelu „Kolejowe i drogowe polsko-ukraińskie przejścia graniczne wobec wyzwań logistycznych po wybuchu wojny w Ukrainie” który odbył się w ramach Spotkania Biznesowego Polska Ukraina.

Zobacz także: Polska i ukraińska branża logistyczna wobec wyzwania budowy nowych dróg dla transportu towarów

— Linia PKP LHS przez wiele lat wykorzystywana była do przewozu ładunków importowanych z krajów takich jak Ukraina, Rosja, czy Kazachstan, a w ostatnich latach doszły do tego transporty kontenerowe z Chin. Obecnie zmierzamy się z intensyfikacją przewozów i dostosowujemy infrastrukturę do tego celu. Linia jest dostosowana do przyjmowania 12 par pociągów dziennie i ten poziom osiągniemy po zakończeniu elektryfikacji odcinka Kowel — Izow — powiedziała Aleksandra Adamska-Ziętek, pełnomocnik zarządu ds. przewozów intermodalnych, PKP LHS.

Blokada portów czarnomorskich to niejedyny duży problem z jakim boryka się obecnie ukraińska gospodarka. Rosja i Białoruś zatrzymały także wysyłanie produktów naftowych do tego kraju. — Przed wojną ukraiński import produktów naftowych odbywał się z kierunków Rosji i Białorusi. Już od pierwszego dnia po wybuchu wojny możemy otrzymywać paliwa z Polski, gdyż wznowił pracę terminal w Zawodówce, a w Żurawicy zwiększono przeładunki. Dostawa produktów naftowych to dziś pilna potrzeba, gdyż Ukraina nie będzie w stanie walczyć z okupantem bez paliwa. Z Polski potencjalnie możemy otrzymywać 250 tys. ton paliw miesięcznie, ale ten poziom nie został jeszcze osiągnięty — skomentował Taras Panasiuk, dyrektor handlowy operatora stacji paliw WOG.

W ostatnich dniach dużo uwagi zwrócono na kwestię blokady wywozu zboża z Ukrainy, co grozi kryzysem humanitarnym na świecie. Nie jest to niestety jedyny kluczowy ładunek eksportowy, który obecnie nie może być transportowany. — Oprócz zboża Ukraina eksportowała także duże ilości rudy żelaza. To są wolumeny, które trudno przewieźć koleją. Dlatego obecnie pracują nad tym porty nad Dunajem, w tym jeden, który nigdy nie zajmował się przeładunkiem rud. Obecnie trwają prace nad udrożnieniem drogowych i kolejowych przejść na granicy z Unią Europejską. Pojawia się jednak obawa, że po modernizacji lądowych terminali granicznych stracić mogą po wojnie porty morskie — zauważył Anatolij Timenko, przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy. 

Udrożnić granice

Usprawnienie połączeń kolejowy do Polski jest obecnie najpilniejszym zadaniem. — Na polsko-ukraińskich przejściach granicznych oczekuje w kolejce 15 tys. wagonów. Niestety możliwości przekraczania granicy są ograniczone. Występuje duże skupienie ruchu pociągów w kierunku niektórych terminali i dlatego mamy problem z brakiem taboru. Próbujemy to rozwiązać poprzez równomierny rozdział ruchu do terminali. W tym zakresie współpracujemy z PKP Cargo — skomentował Andriy Miroshnikov z Kolei Ukraińskich. 

Na zatłoczone i niedrożne przejścia graniczne zwracają też uwagę przewoźnicy drogowi. — Sytuacja na granicy nie jest dobra. Problemem, który wraca od lat jest usprawnienie przejść na wschodnich granicach zarówno z Białorusią jak i Ukrainą. Polscy przewoźnicy w zasadzie wycofali się z obsługi tych rynków, bo ciężarówki na przekroczenie granicy muszą tam czekać kilka dni. To przeniosło się na problemy z określeniem kontyngentów zezwoleń na przekraczanie granicy przez samochody ciężarowe. Istotną kwestią, którą udało się rozwiązać w czasie mistrzostw Europy jest wspólna kontrola. Nie rozumiem, czemu nie można tego wprowadzić obecnie. Wiemy, że są prowadzone rozmowy międzyrządowe na ten temat. Postulujemy także, aby kontrole weterynaryjne i sanitarne nie przeprowadzać tylko na granicy, ale też w innych miejscach by odblokować przejścia graniczne — zaapelował Piotr Mikiel, dyrektor departamentu transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. 

Polska branża logistyczna poszukuje obecnie rozwiązań organizacji przewozów towarowych pomimo zatoru na granicy. — Rynek ukraiński ruszył. Towary są odbierane z naszych magazynów. Duża ilość kontenerów została przekierowana z innych portów europejskich do polskich i musimy te towary dostarczyć Ukrainie, a moce przerobowe na granicy są ograniczone, podobnie jak powierzchnie składowania. Firmy ukraińskie szukają też nowych możliwości eksportowych w krajach takich jak USA i Kanada. Eksport rośnie, co jednak powoduje powstawanie kongestii na granicach i wzrost cen przewozu kontenerów. Potencjał jest jednak spory i staramy się spełnić zapotrzebowanie firm ukraińskich — powiedział Krzysztof Kamiński, dyrektor handlowy Langowski Logistics.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close