Koniec projektu szerokotorowej linii Koszyce – Wiedeń
Austriackie Koleje Federalne ÖBB zrezygnowały z kontrowersyjnego projektu budowy szerokotorowej linii kolejowej z Koszyc do Wiednia. Szlak ten miał być przedłużeniem istniejącego odcinka od granicy słowacko — ukraińskiej do słowackiego miasta. Miała to być alternatywa dla linii PKP LHS.

ÖBB poinformowały o chęci pozbycia się należącego do nich pakietu 27,74 procent akcji spółki Breitspur Planungsgesellschaft, która zajmowała się projektowaniem szerokotorowej linii, która łączyłaby granice ukraińsko — słowacką z Wiedniem. Pozostałe akcje spółki projektowej należą do państwowych kolei z Słowacji, Ukrainy i Rosji. Zgodnie z umową partnerską po rezygnacji Austriaków pozostali partnerzy mają cztery tygodniu na wykup należących do nich udziałów w przedsiębiorstwie joint venture. Jeśli tak się nie stanie, firma zostanie zlikwidowana a projekt szerokotorowej linii przez Słowację upadnie. W związku z trwającą wojną rosyjsko — ukraińską wszystko wskazuje, że projekt nie będzie kontynuowany. Likwidacja spółki Breitspur Planungsgesellschaft nastąpić ma do końca br.
Pomysł wydłużenia szerokotorowej linii z Koszyc w kierunku Wiednia po raz pierwszy przedstawiony został przez prezydenta Rosji Wladimira Putina w 2007 r. Poprzez budowę nowej szerokotorowej linii Rosja chciała zwiększyć możliwości wysyłki ładunków do Europy Środkowej i związać ze sobą gospodarczo Słowację i Austrię. W projekt ten obok Kolei Rosyjskich najbardziej zaangażowane były właśnie ÖBB, gdyż Austriacy liczyli na budowę nowego hubu logistycznego w Wiedniu.
Kontrowersyjny projekt
Pomysł ten budził jednak sporo kontrowersji wśród Słowaków, którzy obawiali się, że nowy suchy port w Austrii, w którym możliwe będą przeładunki towarów między liniami o rozstawie 1435 i 1520 mm doprowadzi do marginalizacji terminali w Dobrá przy obecnie istniejącym odcinku szerokotorowym oraz w Dunajskiej Stredzie koło Bratysławy.
Po inwazji Rosji na Ukrainę ruch pociągów między Chinami a UE na południowych odnogach Nowego Jedwabnego Szlaku przechodzących przez Ukrainę został wstrzymany. Oznacza to że taki projekty jak linia Koszyce — Wiedeń straciły ekonomiczną rację bytu. Wojna jest też sporym ciosem dla spółki East-West Intermodális Logisztikai, która wybudowała terminal przeładunkowy przy granicy węgiersko — ukraińskiej, który miał być alternatywą dla centrum logistycznego w Małaszewiczach.
Czytaj też: Węgry inwestują w linie kolejowe na Nowym Jedwabnym Szlaku