Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Koniec projektu szerokotorowej linii Koszyce – Wiedeń

Austriackie Koleje Federalne ÖBB  zrezygnowały z kontrowersyjnego projektu budowy szerokotorowej linii kolejowej z Koszyc do Wiednia. Szlak ten miał być przedłużeniem istniejącego odcinka od granicy słowacko — ukraińskiej do słowackiego miasta. Miała to być alternatywa dla linii PKP LHS. 

fot. Breitspur Planungsgesellschaft

ÖBB poinformowały o chęci pozbycia się należącego do nich pakietu 27,74 procent akcji spółki Breitspur Planungsgesellschaft, która zajmowała się projektowaniem szerokotorowej linii, która łączyłaby granice ukraińsko — słowacką z Wiedniem. Pozostałe akcje spółki projektowej należą do państwowych kolei z Słowacji, Ukrainy i Rosji. Zgodnie z umową partnerską po rezygnacji Austriaków pozostali partnerzy mają cztery tygodniu na wykup należących do nich udziałów w przedsiębiorstwie joint venture. Jeśli tak się nie stanie, firma zostanie zlikwidowana a projekt szerokotorowej linii przez Słowację upadnie. W związku z trwającą wojną rosyjsko — ukraińską wszystko wskazuje, że projekt nie będzie kontynuowany. Likwidacja spółki Breitspur Planungsgesellschaft nastąpić ma do końca br.

Pomysł wydłużenia szerokotorowej linii z Koszyc w kierunku Wiednia po raz pierwszy przedstawiony został przez prezydenta Rosji Wladimira Putina w 2007 r. Poprzez budowę nowej szerokotorowej linii Rosja chciała zwiększyć możliwości wysyłki ładunków do Europy Środkowej i związać ze sobą gospodarczo Słowację i Austrię. W projekt ten obok Kolei Rosyjskich najbardziej zaangażowane były właśnie ÖBB, gdyż Austriacy liczyli na budowę nowego hubu logistycznego w Wiedniu. 

Kontrowersyjny projekt

Pomysł ten budził jednak sporo kontrowersji wśród Słowaków, którzy obawiali się, że nowy suchy port w Austrii, w którym możliwe będą przeładunki towarów między liniami o rozstawie 1435 i 1520 mm doprowadzi do marginalizacji terminali w Dobrá przy obecnie istniejącym odcinku szerokotorowym oraz w Dunajskiej Stredzie koło Bratysławy. 

Po inwazji Rosji na Ukrainę ruch pociągów między Chinami a UE na południowych odnogach Nowego Jedwabnego Szlaku przechodzących przez Ukrainę został wstrzymany. Oznacza to że taki projekty jak linia Koszyce — Wiedeń straciły ekonomiczną rację bytu. Wojna jest też sporym ciosem dla spółki East-West Intermodális Logisztikai, która wybudowała terminal przeładunkowy przy granicy węgiersko — ukraińskiej, który miał być alternatywą dla centrum logistycznego w Małaszewiczach. 

Czytaj też: Węgry inwestują w linie kolejowe na Nowym Jedwabnym Szlaku

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close