Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

PE zrobił kolejny krok w kierunku objęcia żeglugi i lotnictwa systemem EU ETS

Komisja Środowiska, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności Parlamentu Europejskiego (ENVI) zaakceptowała propozycje legislacyjne tworzące pakiet Fit for 55, które zakładają do 2030 r. redukcję emisji gazów cieplarnianych o 55% względem poziomu z 2030. Projekt ten obejmuje m.in. objęcie żeglugi i lotnictwa europejskim systemem handlu uprawnieniami do emisji EU ETS.

fot. Pixabay

Parlament Europejski ustanowił kolejny krok ws. przyjęcia pakietu Fit for 55. 17 maja komisja ENVI zaakceptowała propozycje legislacyjne wraz z kompromisowymi poprawkami. Jedna z nich zaproponowana przez posła Petera Liesego dotyczy objęcia statków o pojemności powyżej 400 GT systemem handlu emisjami ETS od 2027 r. Zgodnie z decyzją europarlamentarzystów opłaty za emisje metanu i CO2 ponosić będzie także transport lotniczy. Dotychczas żegluga i lotnictwo były zwolnione z tego obowiązków, co krytykowało wielu polityków i ekspertów od ochrony środowiska, gdyż opłaty te obecnie ponosi transport kolejowy w cenie energii elektrycznej.

Decyzja komisji musi jeszcze zostać zaakceptowana na posiedzeniu plenarnym PE, co prawdopodobnie stanie się podczas sesji odbywającej się 6-9 lipca. Wszystko wskazuje, że projekt ten zostanie przyjęty, gdyż popierają go główne ugrupowania polityczne w Europarlamencie. Następnie rozpoczną się negocjacje między europarlamentarzystami, Komisją Europejską a Radą UE ws. ostatecznego kształtu dyrektyw tworzących pakiet Fit for 55.

Jeśli dojdzie do uchwalenia nowego prawa, będzie to istotny krok w kierunku dekarbonizacji transportu morskiego i lotniczego. — Projekt włączy również, do zmienionego systemu ETS, uzgodniony przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) globalny, rynkowy system kompensacji i redukcji emisji dwutlenku węgla w lotnictwie międzynarodowym (CORSIA) i będzie go stosować do lotów międzynarodowych rozpoczynających się lub przylatujących na lotnisko w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego — stwierdzono w komunikacie Parlamentu Europejskiego.

Obawy przemysłu

Jednak nie wszyscy eksperci obawiają się, że nałożenie europejskiej gospodarce nowych, rygorystycznych norm emisji gazów cieplarnianych może spowodować, że część przedsiębiorstw, w tym zwłaszcza wysokoemisyjny przemysł przeniesie się do państw, które nie prowadzą takiej ambitnej polityki klimatycznej jak Unia Europejska. Aby zminimalizować to ryzyko w pakiecie zawarto „węglowy mechanizm regulacji na granicach” (CBAM) który ma zapobiegać ucieczce przemysłu z Europy. 

Przeciw objęciu lotnictwa systemem EU ETS protestują także Kanada i USA, które uważają że wystarczające są światowe regulacje emisji w tej branży takie jak mechanizm kompensacji emisji dwutlenku węgla przyjęty przez ICAO w 2016 r., którego program pilotażowy rozpoczął się w ubiegłym roku. Zdaniem Komisji Europejskiej i europarlamentarzystów mechanizm ten jest jednak zbyt mało ambitnym przedsięwzięciem, by przyspieszyć dekarbonizację lotnictwa, w obliczu coraz bardziej alarmujących raportów wniosków z raportów klimatologicznych Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu. 

Czytaj też: Port Gdynia pobił rekord przeładunków i przygotowuje się na zieloną transformację branży morskiej

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close