PE zrobił kolejny krok w kierunku objęcia żeglugi i lotnictwa systemem EU ETS
Komisja Środowiska, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności Parlamentu Europejskiego (ENVI) zaakceptowała propozycje legislacyjne tworzące pakiet Fit for 55, które zakładają do 2030 r. redukcję emisji gazów cieplarnianych o 55% względem poziomu z 2030. Projekt ten obejmuje m.in. objęcie żeglugi i lotnictwa europejskim systemem handlu uprawnieniami do emisji EU ETS.

Parlament Europejski ustanowił kolejny krok ws. przyjęcia pakietu Fit for 55. 17 maja komisja ENVI zaakceptowała propozycje legislacyjne wraz z kompromisowymi poprawkami. Jedna z nich zaproponowana przez posła Petera Liesego dotyczy objęcia statków o pojemności powyżej 400 GT systemem handlu emisjami ETS od 2027 r. Zgodnie z decyzją europarlamentarzystów opłaty za emisje metanu i CO2 ponosić będzie także transport lotniczy. Dotychczas żegluga i lotnictwo były zwolnione z tego obowiązków, co krytykowało wielu polityków i ekspertów od ochrony środowiska, gdyż opłaty te obecnie ponosi transport kolejowy w cenie energii elektrycznej.
Decyzja komisji musi jeszcze zostać zaakceptowana na posiedzeniu plenarnym PE, co prawdopodobnie stanie się podczas sesji odbywającej się 6-9 lipca. Wszystko wskazuje, że projekt ten zostanie przyjęty, gdyż popierają go główne ugrupowania polityczne w Europarlamencie. Następnie rozpoczną się negocjacje między europarlamentarzystami, Komisją Europejską a Radą UE ws. ostatecznego kształtu dyrektyw tworzących pakiet Fit for 55.
Jeśli dojdzie do uchwalenia nowego prawa, będzie to istotny krok w kierunku dekarbonizacji transportu morskiego i lotniczego. — Projekt włączy również, do zmienionego systemu ETS, uzgodniony przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) globalny, rynkowy system kompensacji i redukcji emisji dwutlenku węgla w lotnictwie międzynarodowym (CORSIA) i będzie go stosować do lotów międzynarodowych rozpoczynających się lub przylatujących na lotnisko w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego — stwierdzono w komunikacie Parlamentu Europejskiego.
Obawy przemysłu
Jednak nie wszyscy eksperci obawiają się, że nałożenie europejskiej gospodarce nowych, rygorystycznych norm emisji gazów cieplarnianych może spowodować, że część przedsiębiorstw, w tym zwłaszcza wysokoemisyjny przemysł przeniesie się do państw, które nie prowadzą takiej ambitnej polityki klimatycznej jak Unia Europejska. Aby zminimalizować to ryzyko w pakiecie zawarto „węglowy mechanizm regulacji na granicach” (CBAM) który ma zapobiegać ucieczce przemysłu z Europy.
Przeciw objęciu lotnictwa systemem EU ETS protestują także Kanada i USA, które uważają że wystarczające są światowe regulacje emisji w tej branży takie jak mechanizm kompensacji emisji dwutlenku węgla przyjęty przez ICAO w 2016 r., którego program pilotażowy rozpoczął się w ubiegłym roku. Zdaniem Komisji Europejskiej i europarlamentarzystów mechanizm ten jest jednak zbyt mało ambitnym przedsięwzięciem, by przyspieszyć dekarbonizację lotnictwa, w obliczu coraz bardziej alarmujących raportów wniosków z raportów klimatologicznych Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu.
Czytaj też: Port Gdynia pobił rekord przeładunków i przygotowuje się na zieloną transformację branży morskiej