Korytarz Transkaspijski strategicznym projektem Turcji i państw Azji Środkowej
Kazachstan, Turcja i Azerbejdżan chcą rozwijać wzajemną wymianę handlową i przewozy na intermodalnym Korytarzu Transkaspijskim, który staje się strategicznym projektem wzmacniającym współpracę gospodarczą i polityczną państw regionu Azji Środkowej. Z projektu tego skorzystają także Chiny i Unia Europejska.

W 2021 r. na Korytarzu Transkaspijskim łączącym Chiny i kraje Azji Środkowej z Turcją i Europą przez Azerbejdżan i Gruzję przewieziono 25,2 tys. kontenerów — o 20% więcej niż w 2020 r. Jednak w br. i kolejnych latach dynamika rozwoju tej nitki Nowego Jedwabnego Szlaku omijającej Rosję będzie znacznie szybsza, do czego przyczynia się wojna w Ukrainie jak i ambicje Turcji i Azerbejdżanu.
10 maja w Ankarze odbyły się spotkania terenowe grupy roboczej i walne zgromadzenie stowarzyszenia Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy. Podczas spotkania zatwierdzono nowe stawki taryfowe oraz przedstawiono prognozy wzrostu przewozów na Korytarzu Środkowym, które w w bieżącym roku wynieść mają 3,2 mln ton ładunków (6 razy więcej niż rok temu) oraz 50 tys. TEU (2 razy więcej niż w 2021 r.).
Podczas zebrania stowarzyszenia zawarto porozumienie państwowych Kolei Kazachskich KTZ i Tureckich Kolei Republikańskich TCDD. Umowa dotyczy „zacieśnienia współpracy i rozwijania potencjału logistycznego obu krajów, w tym wykorzystaniu linii kolejowej Kars-Akhalkalaki jako kluczowego korytarza do Turcji” — napisano w komunikacie. Po rozpoczęciu inwazji Rosji na Ukrainę Kazachstan zintensyfikował kontakty dyplomatyczne z Ankarą. Była republika radziecka nie poparła rosyjskiej agresji. Władze w Nursułtan obawiają się, że kraj ten może być kolejnym celem Moskwy, gdyż w Kazachstanie żyje liczna mniejszość rosyjskojęzyczna, a rzekoma walka o jej interesy może, podobnie jak w przypadku Ukrainy, stać się pretekstem do agresji militarnej.
Partnerstwo strategiczne
Turcja stała się nowym strategicznym partnerem Kazachstanu, na co wpływa nie tylko położenie geograficzne wzdłuż Korytarza Środkowego ale też bliskość kulturowa obu państw. 10 maja prezydent Recep Tayyip Erdoğan spotkał się z przywódcą Kazachstanu Kassym-Jomartem Tokayevem i omówili kwestie współpracy wojskowej i gospodarczej. W ciągu najbliższych lat wymiana handlowa między Kazachstanem a Turcją wzrosnąć ma do poziomi 10 mld dolarów. Kluczową rolę odegra w tym intermodalny Korytarz Transkaspijski.
Przewozami ładunków skonteneryzowanych z Chin do Europy szlakiem omijającym Rosję zainteresowanych jest też coraz więcej przewoźników europejskich. 10 maja odbyło się bowiem spotkanie przedstawicieli ADY Container — operatora intermodalnego z grupy Kolei Azerbejdżanu z Rail Cargo Group, przewoźnikiem towarowym należącym do Austriackich Kolei Federalnych. Podczas spotkania podpisano porozumienie o współpracy w rozwoju usług intermodalnych obejmujących przewozy między Azją a UE przez Korytarz Transkaspijski. ADY Container rozmawiają także o współpracy z firmami Metrans i Bahnoperator.
Korytarz Transkaspijski ma duży potencjał dla wymiany handlowej między Turcją a krajami Azji Środkowej, jednak jego możliwości wykorzystania w tranzytowych przewozach między Chinami a UE obecnie są dość ograniczone. Problemem jest mało atrakcyjny czas tranzytu oraz wysoki koszt przewozu, wyższy niż w przypadku tradycyjnych usług wykorzystujących żeglugę oceaniczną jak i przewozy na NJS przez Rosję i Białoruś. Z tego powodu nie wydaje się by Korytarz Transkaspijski mógł w najbliższych latach odegrać większą rolę w wymianie handlowej między Europą a Chinami.
Czytaj też: Bank Światowy: Korytarz Transkaspijski morze przejąć niewielką część ładunków z przewozów oceanicznych