Partnerzy portalu

Bank Światowy: Korytarz Transkaspijski morze przejąć niewielką część ładunków z przewozów oceanicznych

Azerbejdżan i Gruzja powinny przeprowadzić szereg inwestycji i usprawnień procedur aby Korytarz Transkaspijski mógł odgrywać większą rolę w przewozach towarowych między Europą a Chinami i krajami Azji Środkowej. Jednak nawet po tych usprawnieniach szlak ten nie przejmie ładunków, które obecnie są wysyłane przez Polskę i Białoruś — wynika z analizy Banku Światowego.

W ostatnich miesiącach wzrosło zainteresowanie operatorów logistycznych wykorzystaniem intermodalnego Korytarza Środkowego wiodącego z Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję do Turcji. Po inwazji Rosji na Ukrainę część importerów szuka alternatywy dla trasy Nowego Jedwabnego Szlaku przez Rosję i Białoruś. Nowe regularne usługi uruchomili Duisport i Nurminen Logistics. Z kolei w ubiegłym tygodniu ruszyło połączenie między Xi’an a Mannheim w Niemczech.

Obecnie jednak przeszkodą w rozwoju usług intermodalnych na tym szlaku jest mało atrakcyjny czas tranzytu miedzy Chinami a Europą i niska przepustowość, które nie poprawiło nawet wzmocnienie na początku roku serwisów feederowych na Morzu Kaspijskim przez ADY Container ani realizowane w poprzednich latach modernizacje linii kolejowych i terminali przeładunkowych wzdłuż tego szlaku. Obecnie dużym utrudnieniem są zwłaszcza wąskie gardła w Gruzji i Azerbejdżanie.

— Pomimo tych inwestycji, obecnie Korytarz Transkapijski nie wykorzystuje swoich potencjalnych możliwości ułatwiania przemieszczania ładunków kontenerowych między Chinami, Azją Środkową i Europą, po części z powodu fizycznych i niefizycznych barier wzdłuż korytarza w Azerbejdżanie i Gruzji. Ponieważ w ciągu ostatniej dekady rządy Azerbejdżanu i Gruzji poczyniły znaczne wysiłki na rzecz rozwoju infrastruktury transportowej wzdłuż tego korytarza, skupiły się na usuwaniu barier niefizycznych i poprawie łączności między głównymi zasobami infrastruktury. Poprawa logistyki transportu jest priorytetem zarówno w Gruzji, jak iw Azerbejdżanie, których rządy wydają się rozumieć potrzebę współpracy w celu płynnej poprawy usług transportowych na całym Kaukazie Południowym — czytamy w analizie Banku Światowego.

Mała konkurencyjność

Z analizy BŚ wynika, że czas tranzytu między głównymi hubami logistycznymi w China i UE wynosi odpowiednio dla północnej nitki NJS 14-18 dni (ostatnio czas ten się poprawił), dla szlaków morskich 28 – 40 dni a dla Korytarza Środkowego 16 — 20 dni. Korytarz Transkaspijski jest ponadto najdroższą opcją dla transportu 40-stopowych kontenerów.

Aby zwiększyć znaczenie tej alternatywnej trasy intermodalnej Bank Światowy proponuje szereg działań. Po pierwsze wyznaczenie długoterminowych celów strategicznych jakie państwa tworzące Korytarz chcą osiągnąć. Powinno to być wykonane w porozumieniu z Chinami. Po drugie poprawa współpracy między operatorami logistycznymi i przewoźnikami z różnych krajów. Tu już poczyniono pierwszy krok, gdyż państwowe koleje Kazachstanu, Azerbejdżanu i Gruzji powołały spółkę joint venture, która będzie organizować przewozy intermodalne i ustalać taryfy przewozowe. Trzecim krokiem powinny być inwestycje infrastrukturalne dostosowane do opracowanych wcześniej celów strategicznych.

Czytaj też: Kazachstan, Gruzja i Azerbejdżan powołają spółkę do obsługi transportu na Korytarzu Transkaspijskim

Bank Światowy przedstawił propozycje szeregu usprawnień wraz z szacowanymi kosztami. Przede wszystkim należy usprawnić procedury celno-kontrolne na granicach. Koszt tych działań szacowany jest na 1 mln do. Drugim krokiem ma być budowa falochronów w Porcie Poti w Gruzji. Trzecim celem powinna być modernizacja azerskiej magistrali kolejowej wschód — zachód, której koszt oszacowano na 370 mln dol. Kolejne kroki to doposażenie terminali kontenerowych w Gruzji w nowe urządzenia przeładunkowe, inwestycje w portach na Morzu Kaspijskim (1 mln dol), liberalizacja rynku przewozów towarowych, poprawa działania instytucji publicznych, cyfryzacja i poprawa wymiany informacji, usprawnienie działania kolejowego przejścia granicznego Gruzja — Azerbejdżan, inwestycje w połączenia promowe na Morzu Kaspijskim i współpraca przewoźników kolejowych z operatorami terminali morskich. 

Część z tych projektów jest już realizowana, część ma zapewnione finansowanie. Z analizy BŚ wynika jednak, że Korytarz Transkaspisjki nie  będzie stanowił konkurencji na dla głównej odnogi Nowego Jedwabnego Szlaku przechodzącej przez Polskę (analiza była wykonana przed wybuchem wojny w Ukrainie). Nowe wolumeny ładunków skierowane na szlak przez Azerbejdżan zostaną przeniesione z zatłoczonych i niewydolnych połączeń oceanicznych, choć wg BŚ będzie to mniej niż 0,5% wolumenu ładunków wysyłanych z Chin do UE.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close