Partnerzy portalu

Port Gdańsk zdecydowanym liderem wśród portów kontenerowych na Bałtyku

Po I kwartale br. port Gdańsk umocnił się na pozycji nr 1 wśród Top-10 największych portów kontenerowych na Bałtyku, a port Gdynia – na trzecim. Takie są wnioski z zestawienia PortTechnology, obejmującego dane za pierwsze kwartały w latach 2019 – 2022.

fot. Port Gdańsk

Uzupełniamy je własnymi przeliczeniami I kwartału br. do I kwartału 2019 r., tj. okresu sprzed pandemii covid-19. Wynika z nich, że 10 największych portów Morza Bałtyckiego przeładowało w I kwartale br. o 0,4 proc. więcej ładunków niż rok wcześniej, ale nadal mniej (- 3 proc.) niż w I kwartale 2019 r. Tylko cztery porty, w tym Gdańsk, zanotował taką wieloletnią dynamikę wzrostu. 

Czołówka

W I kwartale br. port Gdańsk przeładował 561 396 TEU, tj. o 9 procent więcej w porównaniu z I kwartałem 2021 r. Na ten wynik wpłynął niewątpliwie przeładunek rekordowej liczby kontenerów w marcu 2022 r. – łącznie 206 645 TEU. Autorzy zestawienia oceniają, że o ile najwięksi na świecie przewoźnicy kontenerowi, tacy jak Maersk, MSC i CMA CGM zawiesili rezerwacje ładunków do/z Rosji – w odpowiedzi na rosyjski atak na Ukrainę, o tyle „imponujący wynik w marcu Gdańska może oznaczać wzrost obsługi ładunków w innych kierunkach”. 

Czytaj także: Port Gdańsk przeładuje dodatkowo w br. 1-2 mln ton towarów z Ukrainy

Przypominają też o pogłębieniu w nim toru wodnego i modernizacji ponad pięciu kilometrów nabrzeży (w Porcie Wewnętrznym) oraz przedstawionym planie inwestycyjnym dalszego rozwoju infrastruktury. W okresie I kwartału 2022/2019 port Gdańsk przeładował o 9,9 proc. więcej towarów w kontenerach.

Port morski w Sankt Petersburgu – największy na Bałtyku jeszcze po I kwartale 2020 r. – w I kwartale br. obsłużył tylko 437 858 TEU, o 12,37 proc. mniej w porównaniu z I kwartałem 2021 r. i aż o 22,4 w porównaniu z I kwartałem 2019 r. Pierwszą trójkę kontenerowych portów bałtyckich zamyka port Gdynia. W I kwartale br. przeładował 237 712 TEU towarów, czyli nieznacznie mniej w porównaniu rdr. – o 0,7 proc. i o tyle samo mniej, co w I kwartale 2019 r.

Ci zyskują…

Port w Kłajpedzie w I kwartale br. przeładował 218 tys. TEU, aż o 47,5 proc. więcej niż rok wcześniej, co było rekordem w rejonie Morza Bałtyckiego. Autorzy nie objaśniają powodów takiego wzrostu. Jednym z nich był niewątpliwie duży spadek przeładunków w I kwartale 2021 r. w relacji do 2019 r. (-34 proc.). W sumie port ten po I kwartale br. nie odzyskał poziomu przeładunków z 2019 r. (- 2,6 proc.).

Zyskuje na znaczeniu także port Göteborgu. Zdaniem autorów, udział towarów rosyjskich w jego przeładunkach był tradycyjnie bardzo mały, a zatem wydarzenia w Ukrainie nie miały większego wpływu na jego wyniki. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 r. w Göteborgu obsłużono 212 tys. TEU, co oznacza wzrost o nieco ponad 4 proc. rdr  i o 13 proc. – w porównaniu do I kwartału 2019 r. Warte podkreślenia jest to, że ponad połowa towarów w kontenerach jest obsługiwana tam transportem kolejowym. Na plusie jest też duński port Aarhus, którego obroty towarami w I kwartale wzrosty o 3,3 proc. rdr, dzięki czemu awansował z siódmej na szóstą pozycję oraz port Ryga – miał większe przeładunki o 5,9 proc. rdr, choć o 9,4 proc. mniejsze w porównaniu z I kwartałem 2019 r.

… ci tracą

Porty w Hamina-Kotka i Helsinkach zanotowały po I kwartale br. spadki przeładunków, w różnej skali rdr (odpowiednio: -15,6 i -10,3 proc.). Oba odczuwają skutki restrykcji w handlu z Rosją, szczególnie Helsinki, ważny węzeł dla kontenerów w tranzycie do i z Rosji. Z wiadomych powodów, także port w Kaliningradzie odnotował w okresie od stycznia do marca 2022 r. spadek liczby kontenerów o 26,4 proc. rdr, przeładowując zaledwie 72,8 tys. TEU. O dziwo, ten poziom był o 12,2 proc. większy, niż w I kwartale 2019 r.

Możliwości wykorzystania terminali w Porcie Gdańsk w obsłudze eksportu ukraińskich produktów będą jednym z zagadnień omawianych podczas „Spotkania Biznesowego Polska Ukraina”, które odbędzie się odbędzie się 26 — 27 maja w Gdańsku. 

Informacje organizacyjne oraz rejestracja uczestnictwa dostępne są na tej stronie: https://intermodalinpoland.eu/gdansk-2022/

więcej informacji: biuro@intermodalinpoland.eu

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close