Partnerzy portalu

Port Gdańsk przeładuje dodatkowo w br. 1-2 mln ton towarów z Ukrainy

Konsekwencją zablokowania przez Rosjan portów ukraińskich jest poszukiwanie przez spedytorów naszego wschodniego sąsiada drożnych dróg do eksportu towarów. Znajdują je w Polsce.

– Dla naszych sąsiadów z Ukrainy staliśmy się teraz portem pierwszego wyboru – powiedziała portalowi IMN Anna Drozd, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Duże wolumeny ładunków trafiają także do portu w Gdyni. Mimo wojny, wiele zakładów na Ukrainie produkcyjnych pracuje, a szereg krajów oczekuje m.in. na tamtejszą pszenicę. Problemem stała się ekspedycja towarów na eksport.

Przerwane tradycyjne szlaki tranzytowe

W ukraińskich portach utknęły tysiące kontenerów z towarami na eksport, ponieważ lokalni spedytorzy szukają tras do przemieszczania ładunków. Jeszcze w dwu pierwszych miesiącach tego roku najważniejszy pod względem wolumenu szlak tranzytu towarów w kontenerach z Ukrainy prowadził przez Białoruś do litewskiego portu w Kłajpedzie. Po wprowadzeniu przez UE sankcji gospodarczych, które w dużej części objęty także Białoruś, ten kierunek został przerwany.  

Eksporterzy z Ukrainy mają obecnie do wyboru: dwa porty w Bułgarii (Konstanca z terminalem kontenerowym i mniejszy Warna), dostępne transportem drogowym i kolejowo-rzecznym oraz polskie porty Trójmiasta – dostępne głównie transportem kolejowym. Korzystają z obu kierunków, jak wynika z doniesień mediów. Ładunki nadawane są głównie z portu w Odessie. Niektóre z nich trafiają także do portu w Hamburgu.

„Wraz z partnerami poszukujemy alternatywnych tras logistycznych dla wysyłania naszych ładunków przez europejskie porty morskie. Ponadto dyskutujemy o możliwościach transportu kolejowego, zwiększając natężenie ruchu tranzytowego ciężarówkami” – powiedział Mykoła Solski, ukraiński minister polityki rolnej i żywności. 

Problemy

Problemem we wszystkich trzech wymienionych krajach są niedostosowane do dużych potoków towarów linie kolejowe na tych szlakach, które ad hoc nabrały pierwszorzędnego znaczenia. W szczególności wąskim gardłem są przejścia graniczne, gdzie trzeba wymienić koła na inny rozstaw oraz – w przypadku towarów masowych, jak zboża, kukurydza i węgiel – ograniczone zdolności przeładunkowe. Dlatego za zachodniej granicy Ukrainy stoi w oczekiwaniu na odprawę kilka tysięcy wagonów.

W dodatku pociągi towarowe muszą dzielić tory z większą liczbą pociągów pasażerskich, którymi ewakuuje się cywile z Ukrainy. Według polskiego Ministerstwa Infrastruktury, od 24 lutego do 14 kwietnia br. z miejscowości przy granicy z Ukrainą odprawiono w sumie 2634 pociągi pasażerskie, w tym 2195 pociągów stałego kursowania i 439 pociągów dodatkowych.

Dla ukraińskich eksporterów towarów w kontenerach problemem jest też ograniczona liczba pustych kontenerów.  „Niektóre linie żeglugowe zezwalają na wjazd kontenerów importowych na Ukrainę, ale pod pewnymi warunkami, takimi jak depozyt gotówkowy na sprzęt lub dodatkowa składka w polisie ubezpieczeniowej” – powiedział dziennikarzowi londyńskiemu portalowi Loadstar przedstawiciel firmy konsultingowej Informall z Odessy. 

Według tego samego źródła, „Jeśli ukraińskie porty będą zablokowane zbyt długo, możemy spodziewać się szybkiego rozwoju zarówno obiektów magazynowych na granicy polsko-ukraińskiej, jak i firm transportowych, aby to zrekompensować”.

Port Gdańsk zwiększa przeładunki

Pomimo tych problemów, „sprawdza się praktycznie koncepcja połączenia logistycznego Ukrainy z polskim wybrzeżem, nad którą pracowaliśmy od kilku lat” – powiedziała nam Anna Drozd. Przypomina, że ZMPGdańsk jesienią 2020 r. podpisał porozumienie z przedstawicielami m.in. zarządu portu w Odessie o współpracy.

– Myśleliśmy o stworzeniu alternatywnego dla szlaku bałkańskiego ciągu logistycznego z wykorzystaniem wolumenu przemieszczanego między Turcją a Skandynawią – mówi rzeczniczka prasowa portu Gdańsk. – Chcieliśmy wykorzystać do tego porty ukraińskie, głównie Odessę i szlaki kolejowe we współpracy z kolejami ukraińskimi, LHS i PKP Cargo. 

Podjęte działania okazały się przydatne w zmienionej rzeczywistości. – Dla naszych sąsiadów z Ukrainy staliśmy się teraz portem pierwszego wyboru – dodaje Anna Drozd. Do portu w Gdańsku trafiają głównie ładunki masowe, przede wszystkim węgiel, rudy żelaza, paliwa, ale także zboża i ładunków skonteneryzowane. Asortyment może zostać poszerzony, bowiem zarządcy terminali w porcie rozmawiają o tym z przewoźnikami i spedytorami ukraińskimi. Są dobrze wyposażeni w sprzęt przeładunkowy, dysponują wolnymi mocami przeładunkowymi i potrafią szybko dostosować się do zmieniających się warunków na rynku.

– Po dwóch pierwszych miesiącach od momentu inwazji Rosji na Ukrainę, nie widzimy jeszcze znacznego wzrostu przeładunku towarów z Ukrainy – stwierdza Anna Drozd. –  Jednak w związku z tym, iż Port Gdańsk jest traktowany jako okno na świat dla ukraińskiego handlu zagranicznego, do końca roku możemy się spodziewać dodatkowego wolumenu na poziomie ok. 1 – 2 mln ton. 

Możliwości wykorzystania terminali w Porcie Gdańsk w obsłudze eksportu ukraińskich produktów będą jednym z zagadnień omawianych podczas „Spotkania Biznesowego Polska Ukraina”, które odbędzie się odbędzie się 26 — 27 maja w Gdańsku. 

Informacje organizacyjne oraz rejestracja uczestnictwa dostępne są na tej stronie: https://intermodalinpoland.eu/gdansk-2022/

więcej informacji: biuro@intermodalinpoland.eu

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close