W polskich portach ruszyła automatyczna obsługa kontenerów eksportowych
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja zakończyły pilotaż systemu do odprawy kontenerów eksportowanych poza Unię Europejską przez polskie terminale morskie. Od 4 maja automatyczna obsługa w ramach systemu Polski PCS dostępna jest dla wszystkich eksporterów.

Pilotaż prowadzony był we współpracy z wybranymi firmami wysyłającymi kontenery poza UE przez terminale BCT, GCT Gdynia, DB Port Szczecin i DCT Gdańsk. Przesyłki były wyprowadzane przez odpowiednio oddziały celne w Gdyni, Szczecinie i Gdańsku. Jak informuje Krajowa Administracja Skarbowa, wyniki pilotażu pozwalają na udostępnienie wszystkim eksporterom tych funkcjonalności platformy dostarczonej przez Polski PCS. Automatyczna obsługa kontenerów eksportowanych przez polskie porty przyniesie wymierne korzyści: przyspieszy i usprawni odprawy w terminalach morskich, a także umożliwi automatyczne generowanie elektronicznego potwierdzenia wywozu (IE599).
Aby skorzystać z nowej funkcjonalności Polskiego PCS należy dokonać zgłoszenia celnego w Automatycznym Systemie Eksportu (AES). Platforma PCS na bieżąco analizuje status odprawy celnej kontenera. — Eksporter, który chce skorzystać z automatyzacji musi dokonać elektronicznego przedstawienia towaru (wykorzystując komunikaty IE507 albo IE507B). Pamiętać należy, aby komunikat ten trafił do systemu AES/ECS2 (wspólnotowy system obsługujący elektronicznie zgłoszenie wywozowe) w momencie udostępnienia kontenera na terminalu do ewentualnej kontroli celnej — informuje Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie.
Przedsiębiorcy wysyłający kontenery mogą sprawdzić status obsługi ładunku w systemie terminalowym, tak aby komunikat o obowiązkowym elektroniczny, przedstawieniu towaru (IE 507) trafił do systemu AES/ECS2 we właściwym momencie.
Sprawdzone rozwiązanie
Polski PCS jest wzorowany na platformach cyfrowych funkcjonujących w dużych portach takich jak Rotterdam czy Singapur, gdzie wdrożenie takich systemów pozwoliło skrócić czas odprawy celnej w niektórych przypadkach do godziny. Polski system jest dostosowany do specyfiki naszych portów morskich. Wdrażanie platformy Polski PCS rozpoczęło się w listopadzie 2020 od pilotażu zwolnienia kontenera po procedurach celnych w imporcie. W 2021 w polskich portach rozpoczęło wdrażanie elektronicznego zgłaszania wejścia statków do portów i wyjścia statków z portów ich dyspozytorom. Jest to tak zwany moduł maklerski, który posiada takie funkcje jak: zgłoszenie do dyspozytora, zgłoszenie Pre-Arrival, zgłoszenie ewidencyjne, baza statków oraz kontrahentów, czy system do planowania zawinięć.
Czytaj też: Polski PCS wychodzi na przeciw oczekiwaniom operatorów logistycznych
Polski PCS jest zintegrowany z narzędziami cyfrowymi Krajowej Administracji Skarbowej. Platforma ta zautomatyzuje szereg czynności i usprawni wymianę informacji miedzy wieloma członkami społeczności portowej. Z systemu tego korzystać mogą: urzędy morskie, KAS, administracja portowa, inspekcja weterynaryjna, terminale morskie, firmy logistyczne, agencje celne, przewoźnicy i firmy spedycyjne.
Skrócenie czasu odprawy celnej w portach ma istotne znaczenie w związku z prognozowanym wzrostem przeładunków, który będzie skutkiem przeniesienia do polskich portów eksportu i importu Ukrainy. Możliwości wykorzystania polskich portów morskich, lotnisk i terminali intermodalnych w obsłudze transportu z i do tego kraju będą jednym z zagadnień omawianych podczas „Spotkania Biznesowego Polska Ukraina”, które odbędzie się odbędzie się 26 — 27 maja w Gdańsku.
Informacje organizacyjne oraz rejestracja uczestnictwa dostępne są na tej stronie: https://intermodalinpoland.eu/gdansk-2022/
więcej informacji: biuro@intermodalinpoland.eu