Partnerzy portalu

Drożeją znów kontenery i palety

Antycovidowa polityka prezydenta Xi Jinpinga znów paraliżuje globalny handel, donosi The Daily Telegraph. Rosną problemy w łańcuchach dostaw, są też nowe, nieoczekiwane zjawiska.

fot. Pixabay

Na początku tygodnia u wybrzeży Chin na zacumowanie czekało 477 kontenerowców różnej wielkości, szacowała agencja Bloomberg. Niczym klocki domina, sypią się więc różne elementy transportu na świecie i rośnie ryzyko rozprzestrzeniania się problemów w kolejnych ogniwach łańcucha dostaw. Kilka największych portów kontenerowych w Chinach, włącznie Szanghajem,  nie może przyjąć statków, gdyż brakuje dokerów i kierowców ciężarówek. Brakuje ich, ponieważ w regionie wykryto ogniska omikronu i przebywają na kwarantannie lub mają zakaz przemieszczania się.

Patrz też: Omicron paraliżuje prace terminali Yangshan i Waigaoqiao w Szanghaju

Problemy z kontenerami

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez Container xChange, zatory i zakłócenia w logistyce prowadzą do wzrostu cen kontenerów na świecie, zwłaszcza tych używanych, ponieważ większa ich ilość jest „związana” w logistycznych łańcuchach dostaw. Paradoksalnie, odwrotna tendencja występuje w Stanach Zjednoczonych. Od dwu miesięcy notuje się tam spadek cen kontenerów. W Los Angeles kontener FEU kosztuje obecnie średnio ok. 2700 dol., podczas gdy w końcu lutego jeszcze 3467 dol. Średnio ich ceny potaniały w ciągu ostatnich dwóch miesięcy o 30 proc., przy czym w niektórych portach – nawet o 50 proc. 

Jaki jest powód? We wszystkich portach kontenerowych wschodniego i zachodniego wybrzeża USA rosną stosy pustych kontenerów. Nie są odsyłane do Chin po towary, a magazyny i place składowe są przepełnione. Im bardziej, tym taniej można nająć kontener. „Te stosy pustych kontenerów, które nie mogą zostać zwrócone z powrotem do Azji, to jednak splot kilku zakłóceń występujących jeden po drugim w ciągu ostatnich dwu lat, do których dołączyły się blokady portów w Chinach i kryzys spowodowany napaścią Rosji na Ukrainę” – skomentował Christian Roeloffs, współzałożyciel i dyrektor generalny Container xChange.

Mniejsi spedytorzy w gorszej sytuacji

Roeloffs ocenia też, że w USA problemy logistyczne będą narastać, bowiem związki zawodowe w portach przystąpiły do kolejnej tury rozmów w sprawie podwyżek. A ponieważ „są bardzo agresywnymi negocjatorami”, może to spowodować okresowe przestoje w pracy portów, nawet do końca maja. Jeżeli strony osiągną porozumienie w tym czasie, tj. „na początku wczesnego szczytu żeglugowego, kluczowego dla branży”, nie powinno mieć to wpływu na zaspokojenie popytu konsumentów.  

„Poza zakłóceniami w Stanach Zjednoczonych, globalna sytuacja gospodarcza stwarza wiele przeszkód dla spedytorów, szczególnie dla małych i średnich graczy. Podczas gdy większe firmy mają przewagę ze względu na ekonomię skali, mniejsi gracze nadal walczą o opracowanie strategii gromadzenia zapasów przed szczytem sezonu” – dodaje Christian Roeloffs.

Drożeją palety

Wojna w Ukrainie pogarsza niedobór palet drewnianych, a ich ceny szybują w górę – informuje z kolei portal The Loadstar. Palety są przecież kluczowym elementem w  pakowaniu, przeładunkach i magazynowaniu towarów. Według Europejskiego Stowarzyszenia Palet (EPAL), w obiegu znajduje się obecnie ponad 600 mln palet tradycyjnych i 20 mln palet skrzyniowych. Od kilku tygodni ich producenci, głównie w Azji, zmniejszali podaż z powodu pandemii i zakłóceń w łańcuchach dostaw. Problem niedoboru palet nasilił się, zarówno z powodu nowych ognisk omicrona w Chinach, jak i wojny w Ukrainie i przerwanych łańcuchów logistycznych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close