Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Turcja chce być logistycznym hubem Euroazji

Turcja chce stać się logistycznym centrum Euroazji i zastąpić Rosję jako głównego kraju tranzytowego w handlu między Europą a Chinami i Dalekim Wschodem. Prezydent Recep Tayyip Erdoğan zapowiada inwestycje w sektor logistyczny o wartości prawie 200 mld dolarów.

Port Izmmir fot. Ayratayrat Wikimedia Commons

Turcja chce wykorzystać rosnące zainteresowanie operatorów logistycznych przewozami na transkaspijskim Korytarzu Środkowym, który jest odnogą intermodalnego Jedwabnego Szlaku pozwalającą ominąć Rosję. Po inwazji tego kraju na Ukrainy część importerów i spedytorów szuka możliwości wysyłki alternatywnymi trasami. Sytuacja w transporcie morskim w którym od miesięcy występują problemy opóźnień i kongestii a także wysokich stawek frachtu również zachęca do  organizowania alternatywnych usług intermodalnych.

W marcu br. nowe połączenia na między Chinami a UE przez Morze Kaspijskie uruchomili europejscy operatorzy logistyczni duisport oraz Nurminen. Państwowe koleje z Kazachstanu Gruzji i Azerbejdżanu z kolei utworzyły wzorowaną na UTLC ERA spółkę joint venture, która będzie organizować usługi intermodalne na Korytarzu Środkowym. 

Czytaj też: Kazachstan, Gruzja i Azerbejdżan powołają spółkę do obsługi transportu na Korytarzu Transkaspijskim

Jednak szybki rozwój przewozów intermodalnych na szlaku transkaspijskim obecnie napotyka na dwie przeszkody: niską przepustowość połączeń feederowych na Morzu Kaspijskim oraz długi transit time, mało konkurencyjny w porównaniu do tradycyjnych szlaków morskich. Jedną z przyczyn tego jest zły stan infrastruktury kolejowej na tej trasie.

Miliardowe inwestycje

Władze Turcji chcą zmienić tę sytuację i zapowiadają gigantyczne inwestycje w sieć kolejową i terminale logistyczne w następnych dekadach. Turcja już od kilku lat buduje nowe linie, z których korzystają zarówno szybkie pociągi pasażerskie jak i przewoźnicy intermodalni. W ostatnich latach długość tureckiej sieci kolejowej została zwiększona z 10,959 km do 13,022 a jak zapowiada turecki minister infrastruktury Karaismailoğlu do 2053 r. wydłużona będzie do 28,590 km. 

W następnych miesiącach zwiększy się ruch kolejowych na szlaku łączącym Turcję z Azerbejdżanem. Gaidar Abdikerimov sekretarz generalny Transkaspijskiego Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportowego zapowiada że już we wrześniu  br. będzie mogło kursować 60 – 80 pociągów tygodniowo. Nadal będzie to jednak znacznie mniej niż na głównej trasie Nowego Jedwabnego Szlaku przez Rosję. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close