Litewski rząd dofinansuje zarządcę infrastruktury. Przewoźnicy kolejowi zapłacą niższe opłaty
Litewski rząd zdecydował się dofinansować zarządcę infrastruktury, aby pokryć straty jakie koleje litewskie poniosły po unijnych sankcjach nałożonych na Białoruś i Rosję. LTG Infra obniży dzięki temu opłaty za dostęp do infrastruktury.

Litewskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji zawarło porozumienie z zarządcą infrastruktury kolejowej LTG Infra ws. dofinansowania, dzięki któremu możliwe będzie obniżenie opłat za dostęp do torów. Taką możliwość stworzyła unijna dyrektywa 2020/1429 przyjęta w październiku 2020 r. w celu wsparcia branży kolejowej w czasie pandemii covid. W styczniu Komisja Europejska wydłużyła możliwość obniżania lub nawet zawieszania pobierania opłat od przewoźników kolejowych do końca 2023 r.
Litwini zdecydowali się na taką formę wsparcia sektora kolejowego, gdyż z powodu konfliktów dyplomatycznych z Białorusią i Rosją ich przewoźnicy towarowi znaleźli się w trudnej sytuacji. W ubiegłym roku Unia Europejska nałożyła sankcje na Białoruś obejmujące eksport nawozów, które były jednym z głównych ładunków transportowanych przez litewskiego państwowego przewoźnika LTG Cargo. Białoruś w odpowiedzi przekierowała swój handel z portów litewskich na rosyjskie. Kolejne komplikacje przyniosła inwazja Rosji na Ukrainę i sankcje nałożone na rosyjski sektor morski, które spowodowały zawieszenie wielu pociągów kursujących przez Litwę do Kaliningradu. LTG Cargo, żeby utrzymać stabilność finansową zapowiedziała restrukturyzację i szuka nowych rynków np. połączenia przez Polskę do Niemiec
Czytaj też: LTG Cargo uruchomi połączenie Kowno – Duisburg
— Z powodu różnych sankcji i skutków popyt na przewozy kolejowe spada od początku ubiegłego roku, co niewątpliwie odbije się negatywnie na wynikach LTG Infra. Obecna sytuacja geopolityczna sprawia, że jeszcze ważniejsze jest zapewnienie sprawnego i płynnego funkcjonowania kolei, zwiększenie wolumenów przewożonych towarów z Zachodu oraz rozwój nowych tras logistyki kolejowej — skomentował Marius Skuodis, minister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej.
Nowe intermodalne usługi LTG nie zrównoważą jednak utraconych przewozów towarowych, co spowodowało znaczny spadek przychodów litewskiego zarządcy infrastruktury. Z tego powodu rząd Litwy zdecydował się dofinansować LTG Infra tak by pokryć wydatki tej spółki i obniżyć opłaty od przewoźników aby zachęcić więcej firm do skorzystania z transportu kolejowego. W wyniku zaprzestania świadczenia przewozów nawozów spółki Belaruskali LTG Infra traci rocznie 45 mln euro. Rząd litewski zdecydował się dofinansować zarządcę infrastruktury kwotą 20 mln euro.
Perspektywy rozwoju zrównoważonego transportu towarów na Litwie będą 29 września tematem debaty „Rail Baltica a możliwości rozwoju branży logistycznej w Polsce, na Litwie i północnej Europie” w ramach konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”, która odbędzie się 28 – 30 września w Janowie Podlaskim i Małaszewiczach.

Informacje o konferencji i rejestracji uczestników na stronie: http://intermodalinpoland.eu
Info: