Litwa zbuduje najdłuższy most na Rail Baltica
Litewski zarządca infrastruktury LTG Infra zawarł umowę z włoską firmą Rizzani de Eccher na budowę mostu nad rzeką Neris, który będzie częścią magistrali Rail Baltica. Będzie to najdłuższy most na tej magistrali, która połączy Finlandię i kraje bałtyckie z Polską.

Umowa podpisana została 1 kwietnia, a wartość kontraktu wynosi 64 mln euro netto. Most jest istotny dla dalszych etapów budowy tej linii dużej prędkości, gdyż pozwoli na transport długich szyn na Łotwę. Obecnie nie ma możliwości transportu tych elementów na plac budowy linii. Budowa mostu potrwa 2,5 roku.
— Jesteśmy zaszczyceni i dumni z tego, że otrzymaliśmy kontrakt, który pozwoli nam wnieść wszystkie nasze umiejętności i doświadczenie w zakresie inżynierii mostowej i budowlanej do ważnego i wymagającego projektu dla litewskiej sieci infrastruktury kolejowej — skomentował Franco Alzetta, prezes Rizzani de Eccher.
Nowa przeprawa o długości ponad 1,5 km będzie najdłuższym mostem w krajach bałtyckich. Ponieważ rzeka Neris jest częścią obszaru Natura 2000 zdecydowano się, że most nie będzie miał pylonów zanurzonych w wodzie, dzięki czemu inwestycja nie zakłuci szlaku wędrówek ryb.
Rail Baltica to największy projekt infrastrukturalny w krajach bałtyckich. Linia ta będzie mieć duże znaczenie dla rozwoju transportu intermodalnego między nimi, Finlandą i Polską, ale też dla połączeń na Nowym Jedwabnym Szlaku. Już oddany w 2015 r. pierwszy odcinek Rail Baltia łączący Kowno z polską granicą otworzył dla operatorów nowe możliwości organizacji międzynarodowych połączeń intermodalnych. Stało się to możliwa wraz z otwarciem terminalu przeładunkowego połączonego zarówno w Rail Baltica jak i siecią kolejową o rozstawie 1520 mm. Obecnie ten terminal obsługuje już regularne pociągi kontenerowe do Polski, Niemiec i Holandii.
Czytaj też: LTG Cargo uruchomi połączenie Kowno – Duisburg
Perspektywy jakie tworzy budowa linii Rail Baltica dla rozwoju transportu kombinowanego w Europie Wschodniej i Północnej oraz rozwój zrównoważonego transportu towarów na Litwie będą 29 września tematem debaty „Rail Baltica a możliwości rozwoju branży logistycznej w Polsce, na
Litwie i północnej Europie” w ramach konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”, która odbędzie się 28 – 30 września w Janowie Podlaskim i Małaszewiczach.

Informacje o konferencji i rejestracji uczestników na stronie: http://intermodalinpoland.eu
Info: