Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Sankcje na Rosję utrudniają pracę europejskim portom

Sankcje nałożone na Rosję przez USA i Unię Europejską mają negatywny wpływ na pracę europejskich portów. Kontenery wysyłane do Rosji muszą być skrupulatnie sprawdzane, czy nie zawierają towarów, których nie wolno wwozić do tego kraju. Z tego powodu kontenery zalegają na portowych placach składowych co ma wpływ na możliwości przeładunkowe terminali.

fot. Port Rotterdam

W porcie Rotterdam obecnie przetrzymywanych jest 4500 kontenerów z ładunkami wysyłanymi do Rosji, które muszą być dokładnie skontrolowane. Operatorzy terminali starają się utrzymać tę liczbę na jak najniższym poziomie, gdyż place terminalowe mają ograniczone możliwości składowania jednostek — poinformował Allard Castelein, prezes Zarządu Portu Rotterdam w rozmowie z agencją Bloomberg. 

Około 10% przeładunków kontenerów największego portu morskiego Europy obsługuje transport z i do Rosji. Niejasność przepisów wprowadzających sankcje powoduje, że operatorzy terminali nie są pewni jakie konkretnie ładunki są objęte embargiem, jak służby celne będą klasyfikować określone produkty i jak szybko celnicy zwolnią kontenery. Nie ma też pewności, czy strona rosyjska uiści wszystkich płatności, gdyż sankcjami objęto niektóre banki. Z tego powodu niektórzy operatorzy terminali odmawiają przyjmowania kontenerów z wysyłką do Rosji, a niektóre firmy spedycyjne zrezygnowały z takich usług. 

— Nałożone sankcje, w połączeniu z ich nieznanym wpływem na codzienną działalność lub rozwój sytuacji w najbliższych dniach, powodują niepewność wielu przedsiębiorców. W rezultacie firmy będą również dokonywać indywidualnych wyborów dotyczących sposobu obsługi ładunków wysyłanych do Rosji, tak jak zrobiło to już kilka terminali kontenerowych i firm żeglugowych — napisano w komunikacie Portu Rotterdam.

Utrudnienia w Antwerpii

Podobna sytuacja ma miejsce w Antwerpii. W 2021 r. Rosja była piątym największym partnerem handlowym belgijskiego portu, a wolumen ładunków transportowanych z Antwerpii kontenerami do rosyjskich portów wyniósł 5,3 mln t (głównie plastik, drewno, papier, chemikalia i części samochodowe). Obecnie kontenery z ładunkami do Rosji w tym porcie również są skrupulatnie kontrolowane co opóźnia przeładunki. Antwerpia nie miała natomiast bezpośrednich połączeń żeglugowych z Ukrainą. Z kolei DCT Gdańsk odmawia obsługi statków z rosyjską banderą.

Czytaj też: Sankcje przeciw Rosji nie zakłócają łańcuchów dostaw

Wojna ma fatalny wpływ na pracę portów w rejonie Morza Czarnego. Ukraina zamknęła swoje porty, natomiast Rosja przetrzymuje obecnie około 90 statków transportujących żywność. 30% eksportu pszenicy i 75% eksportu oleju słonecznikowego pochodzi z tego regionu. Wojna stanowi zagrożenie dla żeglugi. W poniedziałek 28 marca tureccy saperzy wyłowili minę morską w pobliżu granicy z Bułgarią. Tureckie władze obawiają się, że w akwenie tym może pływać 420 min, a jedna z nich dryfowała w cieśninie Bosfor, co powodowało zagrożenie dla żeglugi na Morzu Śródziemnym. 20 marca Morska Dyrekcja Hydrograficzna Rumunii poinformowała o wykryciu ładunków wybuchowych na wodach terytorialnych tego kraju.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close