Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Sankcje przeciw Rosji nie zakłócają łańcuchów dostaw

Część europejskich portów i niektórzy armatorzy wstrzymali obsługę rosyjskiego handlu zagranicznego. Na razie jednak sankcje przeciw Rosji nie powodują dużych zakłóceń w łańcuchach dostaw w Europie, a reperkusje widoczne są głównie na rynku tankowców.

sankcje
fot. Pixabay

Po rozpoczęciu inwazji Rosji na Ukrainę niektórzy armatorzy zapowiedzieli, że nie będą przewozić ładunków z i do Rosji. Dotyczy to głównie tras obsługiwanych przez porty w Europie. Podobne deklaracje złożyli operatorzy terminali kontenerowych. HHLA odmawia przyjmowania i wysyłania kontenerów z i do Rosji za pomocą wszystkich gałęzi transportu: statków, samochodów i pociągów.

— HHLA idzie za przykładem operatorów terminali w innych portach europejskich i reaguje na konsekwencje wdrożenia sankcji nałożonych na poziomie europejskim w globalnych łańcuchach dostaw. Sytuacja pozostaje dynamiczna i będzie odpowiednio dostosowywana wraz ze zmianą sytuacji rynkowej — napisano w komunikacie HHLA. 

Czytaj też: Europejskie porty wstrzymały obsługę ładunków z i do Rosji

DCT Gdańsk przekazał armatorom informację, aby nie przysyłali do tego terminalu statków z rosyjską banderą. Na razie jednak trudno oszacować jaki będzie długotrwały efekt tych działań firm z branży logistycznych na płynność obsługi ładunków w portach i terminalach. — Wpływ sankcji jest w tym momencie trudny do oszacowania. Pełen efekt zobaczymy dopiero za około 7 tygodni jak zadziałają wszystkie akcje powzięte przez naszych klientów (linie żeglugowe) — skomentowała Magdalena Jagla, marketing manager DCT Gdańsk.

NJS funkcjonuje

O ile szlaki morskie i powietrzne do Rosji są przynajmniej po stronie europejskiej w dużym stopniu zamknięte o tyle Nowy Jedwabny Szlak jest otwarty dla ruchu tranzytowego między Chinami a Europą. Jednak część klientów przenosi swoje ładunki na transport morski. 

— Operatorzy kolejowi i chińscy partnerzy zapewniają, że aktualnie nie ma żadnych problemów z kursowaniem pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku, tranzyt zarówno przez Rosję jak i Białoruś przebiega normalnie – omijając oczywiście Ukrainę.Niemniej jednak część klientów z obawy głównie o zwiększające się sankcje na te kraje oraz sporą niepewność zrezygnowała z korzystania z tej usługi i bookingów jest mniej. Widzimy też, szukają alternatywy np. w transporcie morskim, gdzie odnotowujemy zwiększone zainteresowanie — komentuje Tomasz Langowski, wiceprezes Langowski Logistics. 

Jak do tej pory skutkiem niepewnej sytuacji i obaw przedsiębiorców okazała poprawa punktualności pociągów i zmniejszenie stawek frachtu na NJS. Równocześnie przeniesienie części ładunków na żeglugę nie spowodowało na razie wzrostu cen, choć sytuacja może się wkrótce zmienić. — Skutkiem obecnej sytuacji jest spadek cen przewozu koleją na Nowym Jedwabnym Szlaku. Z drugiej strony wyraźnie poprawił się transit time. W żegludze oceanicznej stawki frachtu również w ostatnich tygodniach spadły, co moim zdaniem nadal jest podyktowane jest przerwą w pracy fabryk podczas Chińskiego Nowego Roku. Ożywienia i co za tym idzie wzrostu stawek spodziewamy się na przełomie marca i kwietnia — przewiduje Tomasz Langowski. 

W tej chwili największe reperkusje wojny, oraz wprowadzonych w odpowiedzi sankcji widoczne są na rynku transportu ropy naftowej. Jednym z skutków jest wzrost cen, co niestety odbije się na całej światowej gospodarce. — Obecny konflikt między Rosją a Ukrainą doprowadził do wzrostu niepewności w czasie, gdy gospodarka światowa znajduje się na ścieżce ożywienia po pandemii. Trwający konflikt miał znaczący wpływ na rynek tankowców, ponieważ Rosja jest kluczowym graczem w sektorze ropy i gazu, ale wpływ na sektor suchych ładunków masowych pozostał ograniczony ze względu na ograniczony udział Rosji i Ukrainy w ogólnym handlu suchymi ładunkami masowymi — komentuje Drewry.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close