Partner portalu

Korytarz Bursztynowy szansą dla Bydgoszczy i Portu Gdynia

Bydgoszcz chce być uznana za węzeł sieci bazowej TEN-T Korytarza Bursztynowego Bałtyk — Adriatyk. Rozbudowa infrastruktury dla transportu intermodalnego w tym regionie ma znaczenie nie tylko dla aglomeracji bydgoskiej, ale też dla strategicznych projektów Portu Gdynia — wskazali uczestnicy I Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku.

fot. PKP SA

— Inwestycje drogowe i kolejowe już zrealizowane predestynują Bydgoszcz do odgrywania roli węzła sieci bazowej TEN-T. Komisja Europejska również dostrzega ten potencjał i mam nadzieję, że niedługo uwzględni ten postulat. Nieoficjalne informacje, które do mnie docierają są niezwykle obiecujące — powiedział europoseł Kosma Złotowski.

Jak zwrócił uwagę parlamentarzysta, potencjał planowanego terminalu intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowe będzie mógł być w pełni wykorzystany tylko pod warunkiem zapewnienia sprawnego skomunikowania z portami w Gdyni i Gdańsku. W tym celu konieczna jest m.in. modernizacja linii kolejowej nr 201. Rada miasta Bydgoszcz wystosowała w maju apel o uznanie miasta za drogowo — kolejowy węzeł bazowy sieci TEN-T. Taka decyzja mogłaby być podjęta w trakcie przygotowywanej nowelizacji dyrektywy unijnej. W petycji wskazano, że do sieci powinny być włączone linia 201 oraz ciąg linii kolejowych Bydgoszcz — Piła — Szczecin.

Czytaj też: Bydgoszcz chce być węzłem bazowym sieci TEN-T

— Zmieniły się uwarunkowania. Pojawiła się koncepcja budowy terminalu w Emilianowie. Wykonałem kilka analiz i wydaje mi się, że w ciągu kilku lat Bydgoszcz spełni ujęte w rozporządzeniu warunki uznania miasta za węzeł sieci bazowej. Z zapowiedzi Ministerstwa Infrastruktury wynika, że do 2030 r. Bydgoszcz ujęta będzie w sieci ERTMS, a przygotowywane są studia uwarunkowań dla elektryfikacji linii Piła — Krzyż Wielkopolski — podkreślił  Łukasz Religa, prezes Stowarzyszenia Nowego Bursztynowego Szlaku.

Opłacalne inwestycje

W ostatnich miesiącach zwiększyło się zainteresowanie inwestorów Województwem Kujawsko-Pomorskim, ale konieczny jest rozwój infrastruktury w tym centrów logistycznych. — Jedna złotówka zainwestowana w transport intermodalny daje 22 złote stopy zwrotu. Problem jednak polega na tym, że ktoś musi te pieniądze zainwestować, ale korzyści przypada na szeroki zakres odbiorców. W związku z tym powstaje pytanie kto powinien inwestować w te infrastrukturę? Na zachodzie inwestuje albo państwo albo samorządy, bo to one są odbiorcą korzyści. Korzyści z budowy terminala przez 30 najbliższych lat w Emilianowie to jest od 14 do prawie 17 mld zł — powiedział Paweł Bukowski, prezes spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo sp. z o.o.

Terminal intermodalny w Bydgoszczy Emilianowie planowany jest w sąsiedztwie planowanych terenów inwestycyjnych które mają być przeznaczone dla Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. — Tereny wokół Emilianowa poza 125 ha to dodatkowo nawet 1000 ha wokół. Kiedy ta idea powstała w 2016 i robiliśmy analizy opłacalności to ta opłacalność „zapinała się” na styk. Dzisiaj jestem spokojny jeśli chodzi o zwrot inwestycji. Zainteresowanie przedsiębiorców jest olbrzymie — powiedział Łukasz Religa.

Apel o modernizację

Modernizacja linii nr 201 ma kluczowe znacznie w kontekście planowanych inwestycji w Porcie Gdynia w tym zwłaszcza Portu Zewnętrznego, który jest sztandarową inwestycją terminalową na polskim wybrzeżu. Przedstawiciele Portu Gdynia apelują o realizację tego projektu. 

—  Wiemy, że projektowana jest ta linia, ale ta inwestycja była w Krajowym Programie Kolejowym już wpisana, potem została radykalnie zmniejszona prawie o 3/4 zmniejszona wartość tej realizacji. Teraz zadeklarowany termin przez PKP PLK 2025 rok, a mamy sygnały, że się to opóźni. To jest duży problem, dlatego apeluję tutaj do wszystkich państwa jeżeli można popierać nasze działania. Wasze działania będziemy również popierali, bo ta linia 201 ma znaczenie, zarówno dla portu Gdynia, portu Gdańsk, ale też waszej aglomeracji, dla rozwoju terminalu w Emilianowie. My traktujemy Port Gdynia jako duży terminal intermodalny, nie tylko kontenerowy, ale też w zakresie ładunków masowych. Aktualnie długość torowisk do Zarządu Morskiego Portu Gdynia to ponad 20 km, a planujemy dodać kolejne 10 km. Planujemy też budowę terminalu intermodalnego w Dolinie Logistycznej oraz Portu Zewnętrznego — zapowiedział  Leszek Jurczyk, dyrektor ds. Strategii i Rozwoju Portu ZMPGdynia.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close