Partnerzy portalu

Przewoźnicy drogowi przytłoczeni cenami paliw

Tagi: IRU,

Komisja Europejska ogłosiła tymczasowe ramy kryzysowe dotyczące pomocy państwa w zakresie wsparcia gospodarczego w związku z wojną na Ukrainie. Zdaniem Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) propozycje te nie wystarczą by uniknąć bankructw przewoźników przytłoczonych rosnącymi kosztami paliwa, a to z kolei pogłębi zakłócenia w łańcuchach dostaw.

fot. Pixabay

Od początku inwazji Rosji na Ukrainę ceny paliw wzrosły nawet o 80% w porównaniu ze styczniem 2021 r., a w samym tylko ostatnim miesiącu wzrosły o ponad 25%. Paliwo stanowi 30% kosztów komercyjnego przewoźnika drogowego, ale przeniesienie wzrostu kosztów na klientów jest często niemożliwe. Niskie marże i duża konkurencja powodują, że wzrost cen paliw jest dotkliwie odczuwany przez firmy z tego sektora.

Komisja Europejska przyjęła 23 marca tymczasowe ramy kryzysowe, które umożliwią państwom członkowskim zareagować na kryzys. Będą one mogły ustanowić systemy przyznawania dotacji do 35 000 euro dla przedsiębiorstw dotkniętych kryzysem działających w sektorach rolnictwa, rybołówstwa i akwakultury oraz do 400 000 euro dla firm dotkniętych kryzysem działających we wszystkich innych sektorach. — Pomoc ta nie musi być powiązana ze wzrostem cen energii, ponieważ kryzys i środki ograniczające wobec Rosji wpływają na gospodarkę na wiele sposobów, w tym fizyczne zakłócenia łańcucha dostaw. Wsparcie to może być udzielane w dowolnej formie, w tym dotacji bezpośrednich — napisano w komunikacie KE.

Zdaniem IRU tymczasowe środki wspierające działalność gospodarczą i miejsca pracy w całej UE są niewystarczające. — Plan wymaga konkretnych środków, aby wesprzeć operatorów transportu drogowego, którzy zmagają się z niekontrolowanymi cenami paliwa i mierzą się z kryzysem przepływów pieniężnych. O ile nie otrzymają wsparcia ze środków publicznych, wiele firm transportu drogowego zbankrutuje w nadchodzących tygodniach i miesiącach, tworząc znaczne luki w unijnych łańcuchach dostaw i sieciach mobilności – powiedziała Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa UE w IRU.

Wysokie ceny paliw odczuwają też przewoźnicy kolejowi. Część z nich wprowadziła już awaryjne dodatki paliwowe.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close