Partnerzy portalu

Jak ekstraordynaryjne przychody linii kontenerowych windują wskaźniki inflacji

W 2021 roku oceaniczni przewoźnicy towarów w kontenerach zanotowali rekordowej wielkości przychody i zyski. Taki był skutek nierównowagi rynkowej, zbyt małej podaży mocy przewozowej (także z powodu zakłóceń w pracy portów) w stosunku do podaży.

fot. Pixabay

Najnowsze dane wskazują na towarzyszące temu dwa zjawiska. Z jednej strony, na co wskazuje wartość EBIT przypadająca na 1 TEU i marża operacyjna na przewozach potwierdza wcześniejsze opinie, że przewoźnicy osiągnęli w ub.r. ekstra ordynaryjne wyniki finansowe wykorzystując swoją pozycję rynkową, windując stawki frachtu, z niewątpliwą krzywdą dla zleceniodawców. Z drugiej strony, wzrost kosztów transportu morskiego wpływał i – co istotne – będzie wpływać „z poślizgiem” w tym roku na poziom inflacji na całym świecie.

Rekordowe wyniki finansowe

W okresie 2010-2020 średnio roczny zysk operacyjny (EBIT – zysk przed odliczeniem podatków i odsetek) w segmencie oceanicznych przewozów kontenerowych wynosił 37,54 mld dolarów, szacuje firma analityczna Sea-Intelligence. Tymczasem branża ta w 2021 r. osiągnęła EBIT w wysokości ponad 110 mld USD, informuje londyński portal Port Technology International, czyli trzykrotnie wyższy niż średnia z minionej dekady.

W ocenie Alana Murphy’ego, dyrektora generalnego Sea-Intelligence, patrząc na ubiegłoroczne wyniki finansowe branży „możemy zobaczyć skutki nierównowagi podaży i popytu, czego wyrazem jest absurdalnie wysoki wskaźnik EBIT / TEU, przyćmiewający każdy z poprzednich lat”. W roku finansowym 2021 najmniejszy EBIT /1 TEU odnotował Maersk (686 USD/TEU), natomiast największy izraelski przewoźnik – ZIM (aż 1 671 USD/TEU). 

Np. z przedstawionych 25 bm. danych Orient Overseas (International) Limited (OOIL; obecnie jest to jednostka z grupy Cosco, spółka holdingowa Orient Overseas Container Line – OOCL) wynika, że w 2021 r. jej zysk netto był ośmiokrotnie wyższy niż w 2020 r., a marża operacyjna z usług transportu i logistyki wynosiła 44 proc. (wobec 12,3 proc. rok wcześniej). Tak wysoka rentowność to rzadkość, w świecie dotkniętym zakłóceniami w łańcuchach dostaw z powodu pandemii covid-19.

Podbijanie inflacji

W najnowszym wpisie na blogu ekonomiści Międzynarodowego Funduszu Walutowego szacują („Jak rosnące koszty wysyłki podnoszą ceny na całym świecie”), że koszt wysyłki kontenera na transoceanicznych szlakach handlowych wzrósł w ciągu kolejnych 18 miesięcy po marcu 2020 r. aż siedmiokrotnie. Analiza nie uwzględnia skutków wojny na Ukrainie, ale – jak zakładają ekonomiści MFW – ona z dużym prawdopodobieństwem zaostrzy globalną inflację. 

W oparciu o dane ze 143 krajów z ostatnich 30 la, MFW stwierdza, że „koszty wysyłki są ważnym czynnikiem napędzającym inflację na całym świecie; gdy stawki frachtowe podwajają się, inflacja wzrasta o około 0,7 proc.”. Co ważne, efekty tej korelacji są trwałe, osiągają szczyt po roku i utrzymują się do 18 miesięcy. „Oznacza to, że wzrost kosztów transportu morskiego obserwowany w 2021 r. może w 2022 r. zwiększyć inflację o około 1,5 punktu procentowego” – stwierdził MFW.

Badanie MFW zostało opublikowane w czasie, gdy organy regulacyjne i politycy, zwłaszcza w USA, chcą podjąć działania w celu ograniczenia apetytów spółek żeglugowych na ekstra zyski. 

Patrz też: Biden próbuje ustrzelić tłuste krowy, ale czy ma strzelbę?

Pojawił się również w czasie, gdy wielu analityków zastanawia się, czy boom na rynku kontenerowym faktycznie stabilizuje  się. Wskazują na to m.in. tegoroczne spadki (do ubiegłego tygodnia) głównych indeksów z notowaniami stawek frachtu oraz opinie ekonomistów sugerujące, że popyt zachodnich konsumentów zmniejszył się w niemałej części, właśnie na skutek gwałtownie rosnącej inflacji spowodowanej częściowo… wysokimi kosztami transportu w łańcuchach dostaw.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close