Partnerzy portalu

Nowy etap inwestycji związanych z inicjatywą BRI

Inicjatywa Pasa i Szlaku (z ang. BRI) wchodzi w fazę 2.0. Otwiera to nowe i zmienione perspektywy realizacji także w Polsce projektów z udziałem chińskich inwestorów. Chodzi o inwestycje w odnawialne źródła energii (OZE), infrastrukturę telekomunikacyjną, cyfrową, ale także w „tradycyjną” infrastrukturę kolejową i drogową. Jednak pojawiają się pewne ryzyka i uwarunkowania.

BRI

Takie są główne konkluzje raportu „Belt & Road Initatiative. The view from Central and Eastern Europe” opublikowanej przez międzynarodową kancelarię CMS, we współpracy z firmą badawczą Acuris.

O raporcie

Oparty on został na odpowiedziach 500 menadżerów z przedsiębiorstw zaangażowanych w inwestycje infrastrukturalne wynikające z inicjatywy BRI, zwanej popularnie w węższym rozumieniu – Nowym Jedwabnym Szlakiem.
Spośród 500 respondentów, 50 miało siedziby w regionie Europy Środkowo-Wschodniej lub było głównie zaangażowanych w realizację w tym rejonie projektów Pasa i Szlaku. Natomiast kolejnych 100 respondentów pochodziło ze spółek chińskich.
W ogólnej ich ocenie, ogłoszona w 2013 roku inicjatywa BRI może obecnie obejmować już nawet 3 tys. projektów infrastrukturalnych rozpoczętych na świecie.

Szanse biznesowe dla EŚ-W

Ankietowani przedstawiciele przedsiębiorstw środkowoeuropejskich wskazywali, że inwestycje drogowe i logistyczne związane z rozwojem handlu oferują najwięcej szans pośród realizowanych projektów BRI. Ale deklarowali ponadto zamiar inwestowania w sieci energetyczne, projekty smart city, oraz odnawialne źródła energii. Z kolei do najbardziej ryzykownych przedsięwzięć związanych z inicjatywą BRI w opinii ww. ankietowanych należą projekty: paliwowo-gazowe, energetyki tradycyjnej oraz wydobywcze.

„Europa Środkowo-Wschodnia rozwija się szybko, nadal jednak potrzebna jest w niej rozbudowa istniejącej infrastruktury. Projekty realizowane w formule określanej przez BRI mogą skutecznie pomóc w wypełnieniu luki infrastrukturalnej w naszym regionie. (…)W inwestycje BRI 2.0 mają być zaangażowani również inwestorzy prywatni z Chin, a nie tak jak dotychczas głównie przedsiębiorstwa państwowe, przy tym wiodącą formułą dla realizacji inwestycji mają być joint venture z polskimi inwestorami” – mówi Marcin Bejm, partner w kancelarii CMS stojący na czele zespołu energetyki i projektów infrastrukturalnych.

Zdecydowana większość uczestników badania z Europy Środkowo-Wschodniej oraz z Chin wskazała na wagę zrównoważonego rozwoju i aspektów środowiskowych przy realizacji inwestycji BRI. Zarazem wielu z nich przyznało, że uwzględnianie w większym stopniu kwestii zrównoważonego rozwoju – począwszy od etapu realizacji aż po eksploatację – zwiększyłoby chęć udziału w takich inwestycjach.

Potencjał

Autorzy raportu podkreślają, że w Europie Środkowo-Wschodniej istnieje „ogromny potencjał możliwych projektów objętych BRI”. Dlatego m.in., że położenie geograficzne krajów tego regionu jest bardzo ważne pod kątem chińskich szlaków handlowych, a zarazem systematycznie rośnie zainteresowanie Chin tym regionem także jako rynkiem zbytu.
Przykładami aktywności inwestorów chińskich jest budowa linii kolejowej Budapeszt-Belgrad czy w budowa autostrady Bar-Boljare w Czarnogórze.

Nasz region jest interesujący także dla inwestorów z z innych części świata. Np. chęć zaangażowania w inwestycje infrastrukturalne w regionie EŚ-W deklarowała prawie połowa respondentów z Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.

Z kolei dla przedsiębiorstw z Europy Środkowo-Wschodniej głównymi obszarami do realizacji inwestycji BRI są rynki krajowe regionu. Pewna część z nich wskazała  także Afrykę Północną jako obszar, który „oferuje najwięcej możliwości w zakresie projektów BRI”.

Wyzwania

Większość ankietowanych przyznała, że realizacja projektów BRI „okazała się większym wyzwaniem niż się pierwotnie spodziewali”.  
W konsekwencji jedynie nieco ponad jedna czwarta uczestników badania z Europy Środkowo-Wschodniej spodziewa się wzrostu w najbliższym czasie zaangażowania w realizację takich projektów BRI, podczas gdy taki zamiar deklarowało dwie trzecie respondentów z Chin. Jednocześnie ponad połowa ankietowanych z EŚ-W wyrazoło nadzieję, że projekty BRI 2.0 będą w przyszłości bardziej otwarte dla podmiotów spoza rynku chińskiego.
Za największe wyzwania towarzyszące inwestycjom BRI ankietowani z Europy Środkowo-Wschodniej uznali: ryzyka prawne i regulacyjne, stabilność uzgodnień projektowych, trudności operacyjne podczas realizacji projektów oraz ryzyka polityczne.

Stoją za tym doświadczenia. Dotychczasowe  projekty BRI w państwach z EŚ-W nie korzystały ze szczególnych przywilejów prawnych czy podatkowych, które odróżniałyby je od innych inwestycji infrastrukturalnych. Zarazem ze względu na złożoność i zmienność ich otoczenia prawnego w poszczególnych krajach „są projektami z definicji trudnymi”.

– W przypadku projektów BRI dochodzi jeszcze kwestia odmiennych strategii biznesowych inwestorów chińskich i regionalnych, zagadnienie różnic kulturowych, czy modeli decyzyjnych, którymi trzeba odpowiednio zarządzić – dodaje Marcin Bejm.

Wyjściem naprzeciw tym problemom może być odpowiednie zarządzanie ryzykiem prawnym.
– Potrzebne jest ono w szczególności na etapie analiz due diligence, sporządzania umów i zarządzania nimi oraz w zakresie wyboru sposobu rozwiązywania sporów gospodarczych, takich jak np. międzynarodowy arbitraż – zaznacza Kostadin Sirleshtov, partner zarządzający CMS Sofia.

Czytaj również – CEO NSRN: kluczowym zadaniem jest pogłębianie uczestnictwa w projekcie One Belt, One Road

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close