Modułowy wagon m2 DB Cargo i VTG otrzymał homologację ERA
DB Cargo i VTG uzyskały homologacje Europejskiej Agencji Kolejowej i mogą rozpocząć produkcję innowacyjnych wagonów modularnych m2. Prototypowy wagon tego typu został wyprodukowany w zakładzie DB Cargo Polska w Rybniku.

Wagon m2 cechuje modularna konstrukcja, dzięki której można zmieniać jego długość i strukturę dzięki wymiennym częściom, a tym samym zmieniać zastosowanie w zależności od potrzeb przewoźnika. Zmiana konfiguracji wagonu do innego typu ładunku zajmuje nie dłużej niż jeden dzień. Projekt wagonu opracował zespół konstruktorów DB Cargo i VTG. Niemiecki przewoźnik początkowo planuje wyprodukować 50 wagonów tego typu.
— Prawdziwym kamieniem milowym jest zatwierdzenie wagonu towarowego jako kompletnego i elastycznego systemu. Zyskują na tym przede wszystkim nasi klienci, a ostatecznie także klimat. Ponieważ możemy szybciej umieścić na torach więcej towarów i lepiej wykorzystać nasze pociągi. Pierwsze wagony są testowane przez klientów i jesteśmy zachwyceni niezwykle pozytywną reakcją — skomentował Pierre Timmermans, członek zarządu ds. sprzedaży, DB Cargo.
Produkcja w Rybniku
Prototypowe wagony wyprodukowane zostały w rybnickim zakładzie DB Cargo Polska. Pojazdy były w całości spawane były ręcznie, metodą łukową w osłonie gazów aktywnych. W tym celu wykorzystano technologię spawalniczą umożliwiającą wykonanie złączy o grubości przekraczającej 24 mm. Rybnicki zakład ma spore doświadczenie w modernizacji niemieckich wagonów towarowych.
Projekt wagonu m2 otrzymał dofinansowanie z niemieckiego federalnego programu „Kolejowy Transport Towarowy Przyszłości”. DB Cargo zapowiada, że będzie wykorzystywać tego typu modularne wagony do zastępowanie starzejącego się taboru. DB Cargo zaprosiła do współpracy klientów i partnerów, z którymi współpracuje przy opracowywaniu projektów wagonów. DB Cargo wykorzystuje już nowe rodzaje wagonów towarowych w pierwszych przewozach dla klientów.
— System modułowy m² dokładnie odpowiada na indywidualne potrzeby branży żeglugowej. Wraz z cyfryzacją, modularyzacja otwiera nowe możliwości w kolejowym transporcie towarowym i zwiększa dostępność floty dla klientów. W ten sposób kolej staje się o wiele bardziej atrakcyjna — komentuje Sven Wellbrock, dyrektor operacyjny VTG na Europę.
Czytaj też: DB Cargo Polska uruchomiło w Rybniku nowoczesną linię do regeneracji zestawów kołowych