DB Cargo Polska uruchomiło w Rybniku nowoczesną linię do regeneracji zestawów kołowych
DB Cargo Polska uruchomiło w rybnickim zakładzie produkcji i utrzymania taboru kolejowego nowoczesną linię potokową do regeneracji zestawów kołowych. Zakład będzie świadczył usługi serwisowania taboru zarówno na potrzeby własne grupy DB Cargo jak i klientów zewnętrznych.
W rybnickim zakładzie produkcji i utrzymania taboru kolejowego należącego do DB Cargo Polska powstała najnowocześniejsza w skali kraju linia potokowa do regeneracji zestawów kołowych. System ten składa się z 24 stanowisk roboczych ułożonych w trzech niezależnych liniach naprawczych. Główna linia realizuje poziomy napraw P4 i P5 wg polskich standardów DSU lub IS1 i IS2 wg systemu utrzymania VPI. Druga linia realizuje naprawy maźnic (IS LU). Trzecia nitka to naprawy IS0 i oględziny EVIC. Całość połączona jest torami technologicznym z obrotnikami, pozwalającym autonomicznym wózkom akumulatorowym na przetaczanie zestawów pomiędzy stanowiskami roboczymi.
Uruchomienie nowej instalacji to ważny dzień dla rybnickiego zakładu. — Po 14 miesiącach intensywnej pracy świętujemy otwarcie linii potokowej do naprawy zestawów kołowych. Są to 24 zdigitalizowane, ergonomiczne stanowiska, które pozwalają uzyskać większą niezawodność i bezpieczeństwo zestawów kołowych. Ta inwestycja jest ważna dla DB Cargo, gdyż dzięki niej będziemy mogli efektywniej realizować zadania w zakresie utrzymania taboru. Inwestycja ma także duże znacznie dla krajowego systemu transportowego, gdyż zapewnie większe bezpieczeństwo na sieci kolejowej — skomentował Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska.
Ważny zakład w Grupie
Rybnicki zakład jest jedną z ważniejszych jednostek w strukturze polskiego oddziału niemieckiej grupy. Niedawno zaprezentowano tu innowacyjny prototyp wagonu m2. Linia regeneracji zestawów kołowych ma certyfikację TUV, dzięki czemu może świadczyć usługi dla niemieckich przewoźników.
— DB Cargo Polska to ważna część grupy DB Cargo. Już w 2010 r. przekonałam się jak duży potencjał drzemie w tej spółce, która ma coraz lepszą pozycję na rynku polskim i europejskim. DB Cargo Polska jest ważnym ogniwem na łańcuchu przewozów kolejowych z i do Chin. W tym roku na Nowym Jedwabnym Szlaku spółka ta uruchomi ponad 1000 pociągów. Dzięki obecności w polskich portach DB Cargo Polska jest też obecne na europejskim szlaku północ — południe. Zakład w Rybniku jest jednym z najnowocześniejszych ośrodków budowy i utrzymania taboru w Europie. Dzisiaj otwieramy nowoczesny system do regeneracji zestawów kołowych, co wpisuje się w ideę rewolucji przemysłowej 4.0 — powiedziała Sigrid Nikutta, członek zarządu DB Cargo.
W rybnickim zakładzie uruchomiono stanowiska do badania i kwalifikacji zestawów, badania naprężeń, automatycznego czyszczenia, profilowania powierzchnii bocznych, badania ultradźwiękowego i montażu maźnic. Linia realizować będzie naprawy serwisowe na poziomi P4 i P5 i spełniać najwyższe wymogi bezpieczeństwa.
— Na szczęście zagrożeń dla bezpieczeństwa związanego z stanem zestawów kołowych nie odnotowuje się wiele. W ubiegłym roku na polskiej sieci kolejowej było 425 wypadków, z czego 75% miała miejsce na styku z transportem samochodowym i kolej nie jest do końca za nie odpowiedzialna. Firma DB Cargo Polska jest aktywnym sygnatariuszem kultury bezpieczeństwa i angażuje się na Forum Bezpieczeństwa, za co chę dziś podziękować. Otwarcie nowoczesnej linii do regeneracji zestawów kołowych wpisuje się w obchody Roku Kolei którym został ogłoszony rok 2021, pokazujemy dzięki temu, że polska kolej jest coraz bezpieczniejsza — skomentował Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Nowa linia zwiększy trzykrotnie możliwości serwisowania zestawów kołowych w rybnickim zakładzie. — Regeneracja kół jest ważnym elementem pracy tego przedsiębiorstwa. Widząc rynkowe trendy spodziewamy się, że tego typu usługi serwisowe będą coraz bardziej poszukiwane, a my mamy potencjał na zwiększenie możliwości linii potokowych. Nowe stanowiska wyposażyliśmy w najnowocześniejsze technologie, które są zgodne z wymogami ochrony środowiska — skomentował Robert Nowakowski, członek zarządu ds. produkcji DB Cargo Polska.