Niemiecka branża transportowa chce przyspieszenia elektryfikacji
Organizacje zrzeszające niemieckie firmy logistyczne chcą przyspieszenia elektryfikacji linii kolejowej. Zmiana trakcji na elektryczną pozwoli zmniejszyć zależność Niemiec od rosyjskich surowców energetycznych i obniży ślad węglowy transportu.

W porozumieniu koalicyjnym zawartym przez SPD, Zielonych i FPD zawarto zwiększenie udziału zelektryfikowanych linii kolejowych w Niemczech z 61% obecnie do 75% w 2030 r. Zdaniem organizacji branżowych Alians pro Schiene i Związku Niemieckich Przedsiębiorstw Transsportowych (VDV) po ataku Rosji na Ukrainę Niemcy powinny przyspieszyć elektryfikację swojej sieci kolejowej w celu zmniejszenia importu ropy naftowej z Rosji. Jednym ze sposobów na przyspieszenie może być rezygnacja z czasochłonnych procedur analizy kosztów i korzyści wykonywanych osobno dla każdego modernizowanego odcinka. Przedsiębiorcy wskazują, że zamiast tego można wprowadzić kryterium minimalnego wykorzystywania linii kolejowych.
— Wiemy, że przy osiągnięciu minimalnej liczby przejazdów pociągów elektryfikacja trasy ma sens ekonomiczny. Nie musimy tego ciągle obliczać w każdym indywidualnym przypadku. Do tego wystarczą ryczałtowe wartości progowe — podkreślił Martin Henke, prezes VDV.
W porozumienie koalicyjnym stwierdzono, że zwiększenie długości zelektryfikowanych linii kolejowych leży w interesie publicznym. Zostało to zapisane w niemieckim prawie. — Teraz musi to zostać wdrożone tak szybko, jak to możliwe, aby w przyszłości można było wyeliminować badanie kosztów, co za każdym razem opóźnia inwestycję o rok do dwóch lat. Praktyczny przykład: Jaki jest sens wykonywania analiz elektryfikacji na trasach, na których jest intensywny ruch pasażerski lub towarowy, ale które są nadal obsługiwane pojazdami z napędem dieslowskim z powodu braku trakcji elektrycznej? — pyta Dirk Flege, prezes Aliansu pro Schiene.
Z analiz KE wynika, że elektryfikacja kolei jest jednym z najbardziej efektywnym kosztowo sposobów na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w Europie i osiągnięcie założeń dla branży transportowej przyjętych w pakiecie Fit for 55.
Czytaj też: Transport kolejowy najprostszą metodą na realizację celów Fit for 55