Partnerzy portalu

Niemiecka branża transportowa chce przyspieszenia elektryfikacji

Organizacje zrzeszające niemieckie firmy logistyczne chcą przyspieszenia elektryfikacji linii kolejowej. Zmiana trakcji na elektryczną pozwoli zmniejszyć zależność Niemiec od rosyjskich surowców energetycznych i obniży ślad węglowy transportu.

fot. Antoni Ś.

W porozumieniu koalicyjnym zawartym przez SPD, Zielonych i  FPD zawarto zwiększenie udziału zelektryfikowanych linii kolejowych w Niemczech z 61% obecnie do 75% w 2030 r. Zdaniem organizacji branżowych Alians pro Schiene i Związku Niemieckich Przedsiębiorstw Transsportowych (VDV) po ataku Rosji na Ukrainę Niemcy powinny przyspieszyć elektryfikację swojej sieci kolejowej w celu zmniejszenia importu ropy naftowej z Rosji. Jednym ze sposobów na przyspieszenie może być rezygnacja z czasochłonnych procedur analizy kosztów i korzyści wykonywanych osobno dla każdego modernizowanego odcinka. Przedsiębiorcy wskazują, że zamiast tego można wprowadzić kryterium minimalnego wykorzystywania linii kolejowych. 

— Wiemy, że przy osiągnięciu minimalnej liczby przejazdów pociągów elektryfikacja trasy ma sens ekonomiczny. Nie musimy tego ciągle obliczać w każdym indywidualnym przypadku. Do tego wystarczą ryczałtowe wartości progowe — podkreślił Martin Henke, prezes VDV. 

W porozumienie koalicyjnym stwierdzono, że zwiększenie długości zelektryfikowanych linii kolejowych leży w interesie publicznym. Zostało to zapisane w niemieckim prawie. — Teraz musi to zostać wdrożone tak szybko, jak to możliwe, aby w przyszłości można było wyeliminować badanie kosztów, co za każdym razem opóźnia inwestycję o rok do dwóch lat. Praktyczny przykład: Jaki jest sens wykonywania analiz elektryfikacji na trasach, na których jest intensywny ruch pasażerski lub towarowy, ale które są nadal obsługiwane pojazdami z napędem dieslowskim z powodu braku trakcji elektrycznej? — pyta Dirk Flege, prezes Aliansu pro Schiene.

Z analiz KE wynika, że elektryfikacja kolei jest jednym z najbardziej efektywnym kosztowo sposobów na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w Europie i osiągnięcie założeń dla branży transportowej przyjętych w pakiecie Fit for 55. 

Czytaj też: Transport kolejowy najprostszą metodą na realizację celów Fit for 55

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close