Partnerzy portalu

Hiszpański rząd zrekompensuje firmom koszty przeniesienia ładunków na kolej

Komisja Europejska zgodziła się na przyznanie 120 mln euro wsparcia dla przeniesienie ładunków z dróg na kolej w ramach hiszpańskiego mechanizmu odbudowy. Pomoc publiczna została uznana za zgodną z unijnym prawem i przyczyniającą się do osiągnięcia korzyści dla ochrony środowiska. 

euro
fot. Andrés Gómez  Wikimedia Commons

Hiszpania może udzielić wsparcia finansowego dla poprawy funkcjonowania transportu kolejowego. Hiszpański rząd chce zwiększenia udziału transportu szynowego w przewozach ładunków. Do 2026 r. władze tego kraju przeznaczą 120 mln euro na rekompensatę różnicy stawek frachtu drogowego i kolejowego dla firm, które zdecydują się przenieść ładunki z dróg na kolej. Wysokość dotacji będzie kalkulowana w zależności od ilości ładunków skierowanych na kolej oraz od osiągniętej dzięki temu redukcji emisji gazów cieplarnianych.

— Zatwierdzony dzisiaj program o wartości 120 milionów euro przyczyni się do poprawy konkurencyjności i ekologizacji kolejowego transportu towarowego w Hiszpanii. Będzie również wspierać przejście z transportu drogowego na kolejowy, zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Ładu, przy jednoczesnym ograniczeniu ewentualnych zakłóceń konkurencji — skomentowała Margrethe Vestager, europejska komisarz ds. konkurencji.

120 mln euro dla firm

Hiszpański mechanizm wsparcia zmiany modalności w transporcie otwarty jest dla wszystkich firm mających licencje na przewozy ładunków w Unii Europejskiej. Pomoc publiczna pokryje jedynie różnicę w kosztach przewozu koleją i samochodami, a tym samym nie doprowadzi do zakłócenia zasad uczciwej konkurencji na rynku transportu towarowego, podkreśla Komisja Europejska. 

Pomimo deklarowanego na poziomie Unii Europejskiej długofalowego celu zmiany modalności w transporcie z dróg na kolej jak do tej pory niewiele państw europejskich podjęło rzeczywiste kroki skłaniające przedsiębiorstwa do wyboru kolei zamiast ciężarówek. Austria i Szwajcaria podniosły opłaty za przejazdy samochodami ciężarowymi przez autostrady, w celu wyrównania konkurencyjności różnych gałęzi transportu lądowego. W innych krajach UE kolej jest de facto dyskryminowana, gdyż musi ponosić pełne koszty budowy i utrzymania infrastruktury, podczas gdy w przypadku dróg inwestycje są finansowane głownie z podatków.

Czytaj też: Peter Kiss, prezes METRANS: Musimy zrozumieć znaczenie transportu kolejowego

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close