Partnerzy portalu

Europejska branża transportowa nie obniża emisji gazów cieplarnianych

Branża transportowa jest jedną z niewielu dziedzin europejskiej gospodarki, która nie obniża emisji gazów cieplarnianych, a w ostatnich latach wręcz notuje ich wzrost — alarmują organizacje społeczne. Zmniejszenie emisyjności transportu będzie wymagało bardziej zdecydowanych działań, w tym promocji przenoszenia przewozów ładunków na kolej.

branża
fot. Pixabay

Sektory transportu i magazynowania wytwarzają 6,6% PKP Polski a jednocześnie odpowiadają za 15% emisji gazów cieplarnianych. W skali Unii Europejskiej udział ten jest jeszcze większy, gdyż transport generuje jedną czwartą emisji. Równocześnie na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat wiele sektorów gospodarki unijnej jak np. przemysł i energetyka zmniejszyły swój ślad węglowy, o tyle transport zwiększył emisje z poziomu ok 4,8 Gt do 7,6Gt. 

— W 2017 r. na cztery rodzaje transportu przypadała prawie jedna czwarta emisji wszystkich gazów cieplarnianych w UE (sam transport drogowy odpowiadał za 20%). Był to jedyny sektor gospodarki, w którym emisje gazów cieplarnianych są wyższe niż w 1990 r. i rosną, pomimo wysiłków na rzecz ich ograniczenia — stwierdzono w raporcie Kolej dla Klimatu, Fundacji ProKolej.

Za wzrost emisyjności branży transportowej odpowiada głównie rozwój transportu samochodowego, zarówno pasażerskiego jak i towarowego. W Polsce przewozy drogowe przejęły większość ładunków, a kolej wozi obecnie to czego nie da się transportować ciężarówkami, czyli głównie duże ilości ładunków masowych. Polskie strategie rozwoju transportu z lat 90-tych zakładały ograniczanie roli kolei, co doprowadziło do zwiększenia emisji CO2 branży transportowej.

Podobnie wygląda sytuacja w Niemczech. Z analizy organizacji Pro-Rail Alliance wynika, że branża transportowa jest jedynym działem gospodarki niemieckiej, który nie zmniejszył śladu węglowego w latach 1990 — 2019. W tym czasie energetyka zmniejszyła emisje o 47%, przemysł o 36%, a rolnictwo o 25%. Branża transportowa odnotowała spadek emisji o 9% w 2020 r. jednak było to głównie spowodowane wpływem pandemii covid i ograniczeniem ruchu turystycznego. W ubiegłym roku niemiecki transport ponownie zwiększył emisje GHG o 1,5%. 

Dominacja samochodów

Przyczyną kiepskiego wyniku sektora transportowego jeśli chodzi o ograniczanie śladu węglowego jest dominacja samochodów w przewozach. Pojawienie się na drogach pojazdów elektrycznych nie ma większego wpływu na ograniczenie ogólnej emisji z tego sektora. 

— Dominacja ruchu drogowego trwa nadal. Potrzebna jest teraz polityka, która daje pierwszeństwo środkom transportu przyjaznym dla klimatu. Niestety, obecna dyskusja na temat zniżki na paliwa w ogóle nie pasuje do sytuacji. Musimy zmniejszyć szkodliwe dla środowiska dotacje w transporcie w wysokości 30 miliardów euro rocznie. Ochrona klimatu, uzależnienie od polityki energetycznej i rosnące ceny energii wymagają zdecydowanego rozwoju energooszczędnych i przyjaznych środowisku form transportu, abyśmy mieli jakąkolwiek szansę na osiągnięcie celu klimatycznego do 2030 r. — apeluje Dirk Flege dyrektor zarządzający sojuszu transportowego Pro-Rail. 

Czytaj też: Polityka transportowa państw UE nie realizuje założeń Zielonego Ładu

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close