Partnerzy portalu

Betonuje się rynek największych portów kontenerowych w UE

Tagi: porty morskie,

Piętnaście największych portów kontenerowych w Unii Europejskiej w 2021 r. zdecydowanie przebiło pod względem przeładunków rekordowy wcześniej rok 2019 r. Sytuacja kilku z nich w ciągu dwu lat zmieniła na plus i na minus, co znajduje też odzwierciedlenie w zestawieniu i zmianie ich pozycji. Gdańsk utrzymał trzynaste miejsce w rankingu Top-15 UE.

fot. Pixabay

Z braku aktualnych danych dla brytyjskiego portu Felixstowe (w 2019 r. zajmował 9-te miejsce w rankingu) i rosyjskiego Dużego Portu Sankt Petersburg (miejsce 14-te w 2019 r., wyprzedzając nieznacznie Gdańsk), nie możemy przedstawić rankingu Top-15 największych portów kontenerowych w Europie (a nie tylko w UE).

Patrz też: Autorski ranking IntermodalNews.pl Top-15 portów kontenerowych w Europie

Oba te porty w 2020 r. zanotowały spadek w relacji do 2019 r., który – z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością – pogłębił się w 2021 r., jak wynikało z doniesień medialnych. Np. z powodu zatorów, Felixstowe w czwartym kwartale był pomijany w stałych połączeniach przez czołowe linie żeglugowe, co musiało spowodować jego spadek obrotów (korzystały na tym inne porty Morza Północnego, w tym Le Havre, którego przeładunki wzrosły o 25 proc. rdr). Oficjalnie wiemy, że w Rosji przeładunki ogółem w 2021 r. były o 0,6 proc. mniejsze niż w 2019 r.

Ogólne dane

W 2021 r. 15 największych portów UE obsłużyło łącznie 78,23 mln TEU, o 5 proc. więcej niż w 2020 r. i o 2,6 proc. więcej niż w 2019 r. W porównaniach rdr, w 2021 r. spadki zanotowały cztery porty (Antwerpia, Pireus, Algeciras i Gioia Tauro), a w 2021 r. w relacji do 2019 r. – trzy (Hamburg, Pireus i Algeciras). Przy średniej dynamice wzrostu 2021/2020 o 5 proc., rekordowe zwiększenie przeładunków było udziałem portów: Haropa (Le Havre, Rouen, Paryż) – o 25,4 proc., Marsaxloxx – o 21,7 proc. i Barcelony – o 19,3 proc. Wyższy niż średnia dla Top-15 UE wzrost osiągnął też Gdańsk – plus 9,8 proc.

Inny był rozkład liderów wzrostu przeładunków w okresie 2021/2019. Przy średniej dla Top-15 UE 2,6 proc., największą dynamikę osiągnął port Sines – 28,2 proc., przed Gioia Tauro – 25 proc. i Zeebrugge – 23,9 proc. Gdańsk miał niższą dynamikę, niż średnia dla „15-ki” – 2,4 proc. 

Liderzy

Tak zróżnicowany wzrost przeładunków w okresie 2021/2019 nie zmienił portów ujmowanych w rankingu, natomiast w nieznacznym stopniu ich kolejność. Decydują o  tym: aktualny potencjał przeładunkowy portów, czynniki koniunkturalne i oraz specyficzne warunki działalności lub okoliczności. 

Czołówka trzech największych portów kontenerowych pozostaje bez zmian od lat, są to: Rotterdam (notujący stały od lat, wyższy niż średni dla Top-15 wzrost przeładunków), Antwerpia (w 2021 zanotowała spadek rdr o 0,1 proc.) i Hamburg (który w 2018 r. stracił drugą pozycję na rzecz Antwerpii, m.in. z powodu problemów z wpływaniem dużych kontenerowców). 

W zestawieniu za 2022 r. nie należy spodziewać się zmiany na podium, pomimo zapowiedzi połączenia się w kwietniu portów Antwerpii i Zeebrugge. Ich łączne przeładunki w 2021 r. wyniosły 14,1 mln TEU, czyli były o 1,2 mln TEU mniejsze niż w Rotterdamie.Drugiej pozycji Antwerpii/Zeebrugge nie odbierze z kolei Hamburg, ponieważ zwiększy się między nimi różnica potencjału.

Przetasowania

Na kolejnych kilku pozycjach w latach 2019-2021 nastąpiła zamiana o jedno miejsce portów o zbliżonych potencjałach przeładunków. 

Na podkreślenie zasługuje spadek w 2021 r. versus 2019 r. portu Pireus na rzecz Walencji – z czwartej na piątą pozycję, po dwu latach mniejszych przeładunków. Stoi to w sprzeczności z niedawnymi oświadczeniami głównego właściciela, Cosco, że dzięki realizowanym inwestycjom port ten „już wkrótce” będzie trzecim największym w Europie. 

Niejako do gry o większe stawki powrócił port Bremenhaven/Brema, awansując na szóste miejsce (o jedną pozycję w porównaniu z 2019 r.), dzięki corocznemu zwiększaniu przeładunków – a po spadkach w kilku latach minionej dekady. Wysunął się on przed hiszpański Algeciras, bowiem ten przez dwa lata z rzędu notował spadki obrotów. 

Można zakładać, że część ładunków w tym regionie Morza Śródziemnego została przejęta od Algeciras przez notujące wzrost porty Barcelona, Walencja i Sines, ale także wyrastający na największy regionalny hub port Tanger Med w Maroku (7,1 mln TEU w 2021 r., wzrost o 24,3 proc. rdr i o 48 proc. w porównaniu z 2019 r.).

Pozycja Gdańska 

Port Gdańsk z dwoma terminalami kontenerowymi, w tym jednym głębokowodnym (DCT), utrzymał w 2021 r. 13-tą pozycję w rankingu Top-15 portów UE. W ciągu dwu lat jego przewaga nad 14-tym Zeebrugge dość wyraźnie zmalała, m.in. dlatego, że Gdańsk zanotował w 2020 r. spadek rdr przeładunków, a Zeebrugge wzrost.

Retorycznym pozostaje pytanie, czy jeżeli ten belgijski port nie połączyłby się w tym roku z Antwerpią, to czy Gdańsk obroniłby swoją pozycję w kolejnym zestawieniu. Z kolei prawdopodobieństwo przesunięcie się Gdańska o jedno „oczko” w rankingu Top-15 portów kontenerowych w UE wydaje się oddalone w czasie i zależy przede wszystkim od terminu oddania do użytku trzeciego nabrzeża w DCT, co zwiększy jego potencjał do 4,5 mln TEU rocznie. Uwzględniając zatem aktualne zdolności przeładunkowe największych portów kontenerowych w UE i – mniej znane – plany rozbudowy niektórych z nich, rynek ten wydaje się być zacementowały na kilka lat, z możliwością małych zmian miejsc w rankingu Top-15. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close