Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Autorski ranking IntermodalNews.pl Top-15 portów kontenerowych w Europie

Tylko jeden spośród 15 największych portów kontenerowych w Europie zanotował w 2020 roku wzrost przeładunków. W pozostałych wystąpiły ich spadki, w różnej skali. W klasyfikacji Top-15 nie zaszły spektakularne zmiany.

Top-15
fot. Joris Wikimedia Commons

Wniosek ogólny z tych danych jest taki, że mogło być gorzej. A dla nielicznych portów był to w zasadzie w miarę normalny okres.

Prognozy się nie ziściły

Z powodu pandemii covid-19 i przerwanej ciągłości przyjmowania i ekspedycji towarów z powodu zablokowanie całych gospodarek, także dla większości portów europejskich niemal całe pierwsze półrocze 2020 r. przedstawiało się tragicznie. 

Dane po sześciu miesiącach były alarmujące i wskazywały, że niektóre z nich mają dwucyfrowe spadki obrotów, w tym np. le Havre aż o 29 proc. rdr (dołożył się do tego strajk dokerów z początku roku), czy Barcelona – o 20,5 proc. Analitycy (np. Clarksons) prognozowali, że logistykę morską dotknie „największy spadek handlu towarami w kontenerach”, który miał przekroczyć 10 procent w całym 2020 r., wyprzedzając spadek o 8 procent po kryzysie finansowym w 2008 roku. 

Boom w popycie na transport kontenerowy i przeładunki nadszedł jesienią. Od tej pory trwał wyścig, czy porty zdołają odrobić straty. Nie odrobiły. Na przeszkodzie stanęło też kilka nowych wyzwań, w tym np. zatłoczenia w portach (szczególnie śródziemnomorskich i brytyjskich), bo one i ich zaplecze nie były przygotowane do obsługi skumulowanych wolumenów towarów. W skali świata, przewozy drobnicy w kontenerach zmalały „tylko” o ok. 3 proc. rdr. I w tej proporcji mniej więcej wystąpiły spadki największych portów kontenerowych w Europie.

Patrz też: Niewielki wzrost przeładunków największych portów kontenerowych na świecie

Europejska Top-15

Zestawiliśmy samodzielnie dane o przeładunkach 15 największych w Europie portów z terminalami kontenerowymi. Lista uwzględniała porządek z 2019 roku. Niestety, trzy zarządy portów nadal nie podały danych i spróbowaliśmy oszacować ich przeładunki, uwzględniając dane po I półroczu (jeżeli takie były). Na tej podstawie możemy stwierdzić, że skład Top-15 z dużym prawdopodobieństwem pozostał taki sam, jak w 2019 r. Na dwu czołowych miejscach umocniły się porty: Rotterdam (-3,2 proc. spadku) i Antwerpia (+1,3 proc.), dystans do tej czołówki stracił Hamburg (-7,9 proc.).

Na dalszych pozycjach nastąpiły niewielkie zmiany w rankingu. Np. portugalski port Algeciras dzięki niewielkiemu spadkowi przeładunków (-0,4 proc.) awansował co najmniej o jedno miejsce. Jeżeli obroty portu Pireus okażą się lepsze, niż po I półroczu – ten także ma szansę przesunąć się o jedną pozycję i zdobyć miejsce tuż za pierwszą trójką największych. Z zapowiedzi medialnych chińskiego inwestora wynika, że w ciągu 5 lat Pireus ma stać się trzecim największym portem kontenerowym w Europie. Wśród portów kontenerowych, pomimo spadku przeładunków o 7,2 proc. – Gdańsk obronił się na pozycji 15-tej, którą wywalczył dwa lata temu (głównie dzięki rozbudowie DCT).

Ogólnie – tylko jeden z 15 największych portów kontenerowych w Europie zanotował w 2020 roku wzrost przeładunków – wspomniana Antwerpia (1,3 proc.). W pozostałych wystąpił w ich spadek w różnej skali, od 0,2 proc. w Walencji i 0,4 proc. w Algeciras, po -14 proc. w Le Havre/Haropa oraz -11 proc. – w Barcelonie. 

Top-15

Pretendenci

Wśród ok. 20 największych portów kontenerowych w Europie prawdopodobnie najgłębszy spadek (spośród dotychczas opublikowanych danych) miał włoski Port La Spezia, który odnotował spadek ruchu towarowego o 15,6 procent, a kontenerowego o 16,7 proc. (zajął ok. 17 miejsce).

Z kolei największy wzrost zanotował belgijski port Zeebruge – 10,3 proc. Z przeładunkami 1,8 mln TEU w 2020 r. prawdopodobnie uplasował się na pozycji nr 16 w Europie. Rekord wzrostu przeładunków drobnicy w kontenerach przypadł portugalskiemu portowi Sines (+13 proc.), o relatywnie małych obrotach (440 tys. TEU). 

Port Gdynia, z przeładunkami nieco ponad 900 tys. TEU (spadek o 0,7 proc.) zajął prawdopodobnie 19 miejsce w Europie wśród największych portów kontenerowych.

W naszej opinii, istniejąca infrastruktura portowa i zdolności przeładunkowe terminali kontenerowych oraz szacunki krajowej koniunktury gospodarczej wskazują, że także w 2021 roku układ Top-15 się nie zmieni istotnie (nawet np. po planowanym połączeniu portów Antwerpia i Brugia – będzie on nadal drugi za Rotterdamem), a na tej listę nie znajdzie się nowy port. 

Patrz też: Antwerpia – Brugia: Powstaje największy morski port terminalowy w Europie

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close