Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Omijanie portów przez linie żeglugowe spowolniło wzrost gospodarczy w wielu krajach

W 2021 roku w żegludze oceanicznym odnotowywano rekordowe opóźnienia i zatłoczenie w portach co skutkowało problemami w całej światowej gospodarce. Szczególnie dotknięte problemem tym były branże uzależnione od dostaw komponentów z Azji. Zakłócenia w łańcuchach dostaw spowodowały spowolnienie wzrostu gospodarczego i wychodzenia z kryzysu spowodowanego pandemią covid, jednak najbardziej ucierpiały te kraje, których porty zaczęły omijać linie żeglugowe.

fot. Pixabay

W reakcji na opóźnienia i zatłoczenie w portach duże linie żeglugowe rezygnowały ubiegłym roku z zawinięć kontenerowców do niektórych portów. Puste przebiegi i anulowanie zawinięć do niektórych portów miało na celu przyspieszenie czasu transportu ładunków. Z badania przeprowadzonego przez MDS Transmodal na zlecenie Global Shippers Forum wynika, że w ubiegłym roku z powodu tej praktyki globalne moce przeładunkowe morskich terminali kontenerowych zostały zmniejszone o 30%. Anulowanie zawinięć nie tylko odbiło się na wynikach terminali i portów, ale w niektórych przypadkach doprowadziło do zahamowania wzrostu gospodarczego państw i regionów.

Jak się okazało czym przed utratą połączeń oceanicznych nie chronił nawet fakt, że głównym udziałowem danego portu jest grupa kapitałowa, do której należy duża linia żeglugowa jak to miało miejsce w przypadku portu Pireus należącego do COSCO, który w czwartym kw. 2021 utracił 40% obsługiwanej pojemności kontenerów. Duże straty poniosły też Kolombo (Sri Lanka) czy główny port brytyjski Felixstowe, który w czwartym kw. 2021 utracił 30% możliwości przeładunkowych. Decyzja o rezygnacji z zawinięć do niektórych portów wynikała z faktu, że kontenerowce były pełne i nie mogły zabrać dodatkowych ładunków. 

— Patrząc na dane od I kwartału 2019 r., zauważamy, że przewoźnicy zmniejszali oferowaną w niektórych portach przepustowość rozkładową, ale także zmniejszali poziom faktycznie udostępnianej przepustowości. Te redukcje przełożyły się na pogorszenie łączności z niektórymi krajami, które tracą bezpośrednie połączenia — skomentowała Antonella Teodoro analityk MDS Transmodal.

Ucierpiała gospodarka

Skutkiem zmniejszonej przepustowości był wzrost stawek frachtu morskiego ale tez spore utrudnienia dla eksporterów i załadowców towarów, co w przypadku niektórych państw spowolniło wzrost gospodarczy i opóźniło wyjście z kryzysu spowodowanego pandemią covid.  — Porty uzależnione od zawinięć statków na szlakach Azja-Europa szczególnie ucierpiały. Zwiększyło do presję na lokalne gospodarki, które walczą o wyjście ze skutków globalnej pandemii. Takie zmiany harmonogramu przekładają się na ogromne łączne straty importerów i eksporterów — skomentował James Hookham, dyrektor GSF.

Z badania UNCTAD wynika, że wąskie gardła w transporcie morskim w ubiegłym roku powodowały wzrost cen ładunków importowanych o 11%, a negatywny wpływ szczególnie negatywny w przypadku mniejszych gospodarek, które zostały w większym stopniu dotknięte problemem anulowania zawinięć do portów. — Wzrost stawek frachtowych będzie miał głęboki wpływ na handel i osłabi ożywienie społeczno-gospodarcze, zwłaszcza w krajach rozwijających się, dopóki usługi żeglugi morskiej nie powrócą do normy — skomentowała Rebeca Grynspan, sekretarz generalny UNCTAD.

W ostatnich tygodniach zatłoczenie w portach morskich zmniejszyło się co częściowo jest skutkiem przerwy pracy fabryk w czasie Chińskiego Nowego Roku. Po inwazji Rosji na Ukrainę nastąpił gwałtowny wzrost cen surowców i wielu produktów co może doprowadzić do niepewności konsumentów i zmniejszenia ich wydatków. Armatorzy już reagują na prognozowany spadek cen w transporcie morskim i ogłaszają puste przebiegi, co jeszcze bardziej obniży przeładunki w portach.

Czytaj też: Odwraca się tendencja na rynku morskiego transportu w kontenerach – na jak długo?

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close