Partnerzy portalu

Europejska branża kolejowa chce lepszego zarządzania przepustowością sieci

Tagi: ERFA, FTE,

Trzy organizacje skupiające przedsiębiorstwa kolejowe w Europie: FTE, ERFA i ALLRAIL wspólnie zaapelowały o podjęcie ponadnarodowych działań w celu wprowadzenia zarządzania przepustowością sieci kolejowej zorientowanego na klientów — przewoźników. Rozwiązaniem tych problemów powinno być stworzenie jednolitego obszaru kolejowego w Europie. 

fot. Pixabay

Komisja Europejska przedstawiła w Strategi Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności oraz polityce Zielonego Ładu ambitny cel zwiększenia ilości ładunków przewożonych kolejami o 50% do 2030 r. i o 100% do 2050. Jednak pojawiają sią wątpliwości czy sieć kolejowa w Europie ma wystarczającą przepustowość, by przyjąć taką ilość ładunków (a także zwiększony ruch pasażerski). Zdaniem organizacji branżowych odpowiedzią na to wyzwanie oprócz inwestycji w ramach sieci TEN-T musi być zmiana podejścia do konstruowania rozkładów jazdy i przydzielania tras pociągom, szczególnie transgranicznym.

Obecnie brak synchronizacji rozkładów jazdy między krajowymi zarządcami infrastruktury sprawia, że międzynarodowe pociągi towarowe muszą czekać nieraz wiele godzin żeby przekroczyć wewnętrzne granice w UE. Takich problemów mie mają ciężarówki, korzystające z dobrodziejstw Strefy Schengen. Problemy z przepustowością zdarzają się też na niektórych odcinkach wewnętrznych sieci kolejowych.

FTE, ERFA i ALLRAIL uważają, że aby zwiększyć udział kolei w przewozach towarowych i pasażerskich w UE konieczne jest wprowadzenie zorientowanego na rynek zarządzania przepustowością linii kolejowych, które wymusi odpowiednie zachowania zarówno po stronie przewoźników jak i zarządców infrastruktury. Celem powinno być maksymalne wykorzystanie zasobów jakimi dysponuje kolej, na stworzenie których przeznaczono ogromną ilość pieniędzy z funduszy publicznych i prywatnych. Tabor i infrastruktura nie mogą stać nieużywane, przy wyzwaniach jakie stawia branży logistycznej polityka klimatyczna.

Międzynarodowa inicjatywa

— Musimy jak najlepiej wykorzystać istniejącą przepustowość infrastruktury i zarządzać nią, jeśli chcemy osiągnąć oczekiwany wzrost dla kolejowych przewozów towarowych. Oznacza to, że musimy wprowadzić odpowiednie zachęty zarówno dla przewoźników kolejowych, jak i zarządców infrastruktury. W monitorowaniu tego zarządzania zdolnością przewozową, wymiar międzynarodowy ma kluczowe znaczenie dla kolejowego transportu towarowego, ponieważ ponad połowa wszystkich ładunków kolejowych w Europie przechodzi przez co najmniej jedną granicę — skomentował Dirk Stahl, przewodniczący ERFA.

W wspólnym stanowisku zaproponowano:

  • Europejski zharmonizowany rozkład jazdy i mechanizm, który będzie wspierać ujednolicenie procesów biznesowych
  • Wzajemność oznaczająca, że zarówno przewoźnicy jak i zarządcy infrastruktury będą karani za powodowanie opóźnień pociągów
  • Systemy opłat za dostęp do infrastruktury, które będą wspierać wykorzystanie przepustowości

Aby opracować uczciwe, proste i przejrzyste zasady zarządzania przepustowością organizacje proponują powołanie Międzynarodowego Organu ds. Harmonizacji w skład którego wejdą przedstawiciele przewoźników i zarządców infrastruktury.

Czytaj też: Branża kolejowa chce zmian w Dyrektywie TEN-T

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close