Europejska branża kolejowa chce lepszego zarządzania przepustowością sieci
Trzy organizacje skupiające przedsiębiorstwa kolejowe w Europie: FTE, ERFA i ALLRAIL wspólnie zaapelowały o podjęcie ponadnarodowych działań w celu wprowadzenia zarządzania przepustowością sieci kolejowej zorientowanego na klientów — przewoźników. Rozwiązaniem tych problemów powinno być stworzenie jednolitego obszaru kolejowego w Europie.
Komisja Europejska przedstawiła w Strategi Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności oraz polityce Zielonego Ładu ambitny cel zwiększenia ilości ładunków przewożonych kolejami o 50% do 2030 r. i o 100% do 2050. Jednak pojawiają sią wątpliwości czy sieć kolejowa w Europie ma wystarczającą przepustowość, by przyjąć taką ilość ładunków (a także zwiększony ruch pasażerski). Zdaniem organizacji branżowych odpowiedzią na to wyzwanie oprócz inwestycji w ramach sieci TEN-T musi być zmiana podejścia do konstruowania rozkładów jazdy i przydzielania tras pociągom, szczególnie transgranicznym.
Obecnie brak synchronizacji rozkładów jazdy między krajowymi zarządcami infrastruktury sprawia, że międzynarodowe pociągi towarowe muszą czekać nieraz wiele godzin żeby przekroczyć wewnętrzne granice w UE. Takich problemów mie mają ciężarówki, korzystające z dobrodziejstw Strefy Schengen. Problemy z przepustowością zdarzają się też na niektórych odcinkach wewnętrznych sieci kolejowych.
FTE, ERFA i ALLRAIL uważają, że aby zwiększyć udział kolei w przewozach towarowych i pasażerskich w UE konieczne jest wprowadzenie zorientowanego na rynek zarządzania przepustowością linii kolejowych, które wymusi odpowiednie zachowania zarówno po stronie przewoźników jak i zarządców infrastruktury. Celem powinno być maksymalne wykorzystanie zasobów jakimi dysponuje kolej, na stworzenie których przeznaczono ogromną ilość pieniędzy z funduszy publicznych i prywatnych. Tabor i infrastruktura nie mogą stać nieużywane, przy wyzwaniach jakie stawia branży logistycznej polityka klimatyczna.
Międzynarodowa inicjatywa
— Musimy jak najlepiej wykorzystać istniejącą przepustowość infrastruktury i zarządzać nią, jeśli chcemy osiągnąć oczekiwany wzrost dla kolejowych przewozów towarowych. Oznacza to, że musimy wprowadzić odpowiednie zachęty zarówno dla przewoźników kolejowych, jak i zarządców infrastruktury. W monitorowaniu tego zarządzania zdolnością przewozową, wymiar międzynarodowy ma kluczowe znaczenie dla kolejowego transportu towarowego, ponieważ ponad połowa wszystkich ładunków kolejowych w Europie przechodzi przez co najmniej jedną granicę — skomentował Dirk Stahl, przewodniczący ERFA.
W wspólnym stanowisku zaproponowano:
- Europejski zharmonizowany rozkład jazdy i mechanizm, który będzie wspierać ujednolicenie procesów biznesowych
- Wzajemność oznaczająca, że zarówno przewoźnicy jak i zarządcy infrastruktury będą karani za powodowanie opóźnień pociągów
- Systemy opłat za dostęp do infrastruktury, które będą wspierać wykorzystanie przepustowości
Aby opracować uczciwe, proste i przejrzyste zasady zarządzania przepustowością organizacje proponują powołanie Międzynarodowego Organu ds. Harmonizacji w skład którego wejdą przedstawiciele przewoźników i zarządców infrastruktury.
Czytaj też: Branża kolejowa chce zmian w Dyrektywie TEN-T