Partnerzy portalu

Europejskie porty wstrzymały obsługę ładunków z i do Rosji

Operatorzy terminali kontenerowych w reakcji na inwazję na Ukrainę odmówiła obsługi kontenerów z ładunkami do Rosji. Jednostki, które zostały rozładowane będą przetrzymywane na placach składowych lub w niektórych przypadkach zawracane do nadawców. Dla niektórych portów sytuacja ta może utrudnić wykonywanie operacji, co będzie kolejnym czynnikiem powodującym zakłócenia w łańcuchach dostaw.

fot. HHLA

O wstrzymaniu obsługi ładunków z i do Rosji w ubiegłym tygodniu poinformowała większość portów i terminali w Unii Europejskiej oraz w Wielkiej Brytanii, która wprowadziła także zakaz obsługi rosyjskich statków.

— Kontenery które miały być wysłane do Rosji zostały wyładowane na place składowe i już nie będą załadowane na statki, które miały płynąć do tego kraju. Po prostu pozostaną na placach składowych w portach zachodnich. Taka sytuacja występuje też w Gdańsku. Armatorzy wstrzymali również przyjmowanie bookingów do i z Rosji, a zaczynaja się dyskusje o wstrzymaniu bookingow towarów do lub z Białorusi. Wg mojej wiedzy do rosyjskich portów nie wpływa już żaden armator kontenerowy, może z wyjątkiem rosyjskiego Fesco. Z Rosji ładunki także nie płyną do Europy w kontenerach — poinformował Dominik Landa, współzałożyciel ETA.fm.

Wojna w Ukrainie to kolejny poważny kryzys dla europejskiej branży logistycznej. Jak dotąd wstrzymano ruch lotniczy między UE a Rosją, część operatorów zrezygnowała z realizacji usług na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku, a teraz dochodzą do tego kolejne zakłócenia w morskim frachcie kontenerowym, gdzie od kilkunastu miesięcy widoczne są problemy z kongestią i dostępnością kontenerów. Decyzja europejskich operatorów prawdopodobnie nie wpłynie na globalne łańcuchy dostaw, choć z pewnością utrudni pracę portów i w konsekwencji europejskich operatorów.

Kontenery na placach

— Co prawda Rosja nie jest aż tak dużym rynkiem, żeby wstrzymanie tego ruchu mogło spowodować globalny krach z dostępnością kontenerów, to jednak porty europejskie będą miały przepełnione place składowe co utrudni wykonywanie operacji. Jest to w tej chwili główny problem z jakim będziemy się mierzyć w najbliższych miesiącach. Ładunki tę będą stały tak długo aż cofnięte zostaną sankcje. W niektórych przypadkach kontenery które nie trafiły do Rosji będą mogły wrócić do załadowców. Dla niektórych portów przeładunki towarów wysyłanych do Rosji stanowią niekiedy kilkunasto- lub kilkudziesiecio-procentowy udział w operacjach. Te terminale będą mieć największy problem. Dotyczy to dużych portów w Europie: Rotterdamu, Hamburga, Gdańska, Antwerpii — prognozuje Dominik Landa.

W ostatnich miesiącach branża logistyczna borykała się z takimi problemami jak, rosnące ceny paliw, zakłócenia w łańcuchach logistycznych, brak rąk do pracy i coraz wyższe koszty prowadzania działalności. Atak Rosji na Ukrainę i wprowadzone w reakcji na to sankcje USA u Europy będą kolejnym czynnikiem destabilizującym łańcuchy logistyczne.

Czytaj także: Minorowe nastroje w branży logistycznej

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close