W Paryżu podpisano Europejski Pakt na rzecz Kolei
Podczas konferencji podsumowującej Europejski Rok Kolei, która odbyła się 21 lutego w Paryżu 33 przewoźników i zarządców infrastruktury z różnych państw podpisało „Europejski Pakt na rzecz Kolei. Firmy zadeklarowały działania na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych.

W dokumencie zadeklarowano, że emisje GHG zostaną zredukowane o 30% do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 2015 r. Sygnatariusze Paktu zadeklarowali też podjęcie działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej o 25% i osiągnięcie neutralności węglowej w 2050 r. Ponadto zwiększony ma być poziom recyklingu urządzeń i taboru do 2030 r.
— Kolej ma do odegrania pewną rolę, aby być wiarygodną alternatywą dla bardziej zanieczyszczających środków transportu, zapewniając zrównoważoną i wydajną mobilność pasażerów i towarów w Europie „od drzwi do drzwi”. Aby to osiągnąć, dążymy do poprawy obsługi klienta. Od rezerwacji po informacje pasażerskie w czasie rzeczywistym dzięki technologii cyfrowej, a także w przypadku międzynarodowych usług kolejowych, w tym pociągów nocnych, musimy zrobić więcej, aby kolej była bardziej atrakcyjna — napisano w komunikacie po podpisaniu Paktu.
Wśród sygnatariuszy dokumentu są m.in: DB, Eurostar, Green Cargo z Szwecji, Koleje Włoskie FS, Koleje Węgierskie MAV, Koleje Niderlandzkie NS, Koleje Austriackie ÖBB, Koleje Francuskie SNCF, Thalys i ZSSK Cargo.
Przedstawiciele branży zaapelowali od UE i do państw członkowskich po podjęcie konkretnych działań na rzecz zmiany modalności w transporcie. Wynika to z zobowiązania jakie podjęła Europa w kwestii ochrony klimatu. — Walka o ochronę planety i przeciwdziałanie zmianom klimatu to nie koszt, ale inwestycja. Dlatego potrzebne są nowe zasoby, aby lepiej finansować system kolejowy i ogólnie transport publiczny. Aby masowo inwestować w modernizację sieci kolejowych, zwiększać ich przepustowość i interoperacyjność, wspierać operatorów w modernizacji ich taboru, potrzebujemy zasobów — stwierdzono w komunikacie.
Podsumowano Rok Kolei
W trakcie konferencji podsumowano też Europejski Rok Kolei 2021. Zdaniem Wspólnoty Europejskich Firm Kolejowych i Infrastrukturalnych (CRE) inicjatywa ta przyczyniła się do wzrostu świadomości znaczenia zrównoważonego transportu kolejowego wśród obywateli UE. — Wierzymy, że wzmocniona naszym zaangażowaniem w ciągłe doskonalenie doświadczeń pasażerów, kolej stanie się kręgosłupem transportu, realizując europejskie cele ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i zmniejszenia zatorów — napisano w oświadczeniu CER.
Zdaniem tej organizacji najważniejszymi zadaniami dla europejskiej branży transportowej i władz UE w br. będzie przygotowanie nowelizacji Dyrektywy TEN-T oraz legislacji związanych z pakietem Fit for 55. Głównym celem tych działań powinno być przyspieszenie rozwoju sektora kolejowego w Europie. Po raz kolejny zaapelowano też o wprowadzenie uczciwych zasad konkurencji między wszystkimi rodzajami transportu, z uwzględnieniem pozytywnych i negatywnych skutków zewnętrznych każdego z nich.
Czytaj też: Europejski Rok Kolei – szansa na rozwój