Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W Paryżu podpisano Europejski Pakt na rzecz Kolei

Podczas konferencji podsumowującej Europejski Rok Kolei, która odbyła się 21 lutego w Paryżu 33 przewoźników i zarządców infrastruktury z różnych państw podpisało „Europejski Pakt na rzecz Kolei. Firmy zadeklarowały działania na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych.

fot. CER

W dokumencie zadeklarowano, że emisje GHG zostaną zredukowane o 30% do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 2015 r. Sygnatariusze Paktu zadeklarowali też podjęcie działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej o 25% i osiągnięcie neutralności węglowej w 2050 r. Ponadto zwiększony ma być poziom recyklingu urządzeń i taboru do 2030 r. 

— Kolej ma do odegrania pewną rolę, aby być wiarygodną alternatywą dla bardziej zanieczyszczających środków transportu, zapewniając zrównoważoną i wydajną mobilność pasażerów i towarów w Europie „od drzwi do drzwi”. Aby to osiągnąć, dążymy do poprawy obsługi klienta. Od rezerwacji po informacje pasażerskie w czasie rzeczywistym dzięki technologii cyfrowej, a także w przypadku międzynarodowych usług kolejowych, w tym pociągów nocnych, musimy zrobić więcej, aby kolej była bardziej atrakcyjna — napisano w komunikacie po podpisaniu Paktu.

Wśród sygnatariuszy dokumentu są m.in: DB, Eurostar, Green Cargo z Szwecji, Koleje Włoskie FS, Koleje Węgierskie MAV, Koleje Niderlandzkie NS, Koleje Austriackie ÖBB, Koleje Francuskie SNCF, Thalys i ZSSK Cargo.

Przedstawiciele branży zaapelowali od UE i do państw członkowskich po podjęcie konkretnych działań na rzecz zmiany modalności w transporcie. Wynika to z zobowiązania jakie podjęła Europa w kwestii ochrony klimatu. — Walka o ochronę planety i przeciwdziałanie zmianom klimatu to nie koszt, ale inwestycja. Dlatego potrzebne są nowe zasoby, aby lepiej finansować system kolejowy i ogólnie transport publiczny. Aby masowo inwestować w modernizację sieci kolejowych, zwiększać ich przepustowość i interoperacyjność, wspierać operatorów w modernizacji ich taboru, potrzebujemy zasobów — stwierdzono w komunikacie. 

Podsumowano Rok Kolei

W trakcie konferencji podsumowano też Europejski Rok Kolei 2021. Zdaniem Wspólnoty Europejskich Firm Kolejowych i Infrastrukturalnych (CRE) inicjatywa ta przyczyniła się do wzrostu świadomości znaczenia zrównoważonego transportu kolejowego wśród obywateli UE. — Wierzymy, że wzmocniona naszym zaangażowaniem w ciągłe doskonalenie doświadczeń pasażerów, kolej stanie się kręgosłupem transportu, realizując europejskie cele ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i zmniejszenia zatorów — napisano w oświadczeniu CER.

Zdaniem tej organizacji najważniejszymi zadaniami dla europejskiej branży transportowej i władz UE w br. będzie przygotowanie nowelizacji Dyrektywy TEN-T oraz legislacji związanych z pakietem Fit for 55. Głównym celem tych działań powinno być przyspieszenie rozwoju sektora kolejowego w Europie.  Po raz kolejny zaapelowano też o wprowadzenie uczciwych zasad konkurencji między wszystkimi rodzajami transportu, z uwzględnieniem pozytywnych i negatywnych skutków zewnętrznych każdego z nich.

Czytaj też: Europejski Rok Kolei – szansa na rozwój

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close