Partnerzy portalu

Europejski Rok Kolei – szansa na rozwój

Europejski Rok Kolei, to ogromna szansa dla branży kolejowej na działania promocyjne, które zwiększą zainteresowanie tym środkiem transportu. Jakie są potrzeby, a jakie możliwości transportu kolejowego? Czy promocja kolei to recepta na sukces? M.in. o tym dyskutowali eksperci na XXX Forum Ekonomicznym w Karpaczu.

Europejski Rok Kolei - szansa na rozwój

– Po wielu latach mówienia o kolei, a raczej o tym, co można łatwo poddawać krytyce, przyszedł czas kiedy mówimy o kolei jako o środku transportu, który spełnia wszystkie wyzwania i oczekiwania dnia dzisiejszego. Kolej jest proekologiczna, to najbardziej bezpieczny, nowoczesny i innowacyjny środek transportu. Europejski Rok Kolei to dobry czas, który trzeba wykorzystać i kontynuować – mówił Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskie Koleje Państwowe S.A. Podkreślił, że kolej może stać się kołem zamachowym polskiej gospodarki, ale aby tak się stało, musi stawić czoła paru wyzwaniom. – Przede wszystkim musimy rozwijać firmy kolejowe i wytwarzać coraz to lepsze oferty dla naszych klientów. Musimy zadbać o rozwój infrastruktury kolejowej, poprawę jakości taboru, większą ilość połączeń i ofertę dla klientów od drzwi do drzwi – wskazał.

Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwrócił uwagę na kluczowe inwestycje, które powinny usprawnić połączenia kolejowe i umożliwić rodakom łatwiejszy dostęp do kolei. – Z roku na rok wzrasta ilość infrastruktury kolejowej, odbudowujemy i uruchamiamy zamknięte linie kolejowe, przy czym jednocześnie wzrastają przewozy. W tej chwili najważniejszy jest proces inwestycyjny. Jesteśmy na końcowym etapie Krajowego Programu Kolejowego, gdzie skupiamy się m.in. na zwiększeniu prędkości handlowej i udrożnieniu głównych ciągów towarowych. Do końca 2022 r. zmodernizujemy tory dojazdowe do wszystkich głównych portów w Polsce – Gdańska, Gdyni, Szczecina i  Świnoujścia – zapowiedział prezes PKP PLK.

Artur Martyniuk, prezes zarządu POLREGIO pochwalił się nowo podpisanymi, wieloletnimi umowami na świadczenie usługi przewozowej. – To umowy, których wartość sięga ponad 9 mld zł i na tej podstawie można budować źródło finansowania pod projekty, szczególnie pod zakupy taborowe – mówił. A modernizacja w przypadku POLREGIO jest niezbędna. Firma dysponuje 800 składami, z czego prawie 200 jest wysłużonych, a ich średnia wieku sięga 30 lat.

W spotkaniu wziął również udział Tymoteusz Myrda, członek zarządu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Wspomniał o pilotażowym projekcie rewitalizacji nieczynnych linii kolejowych, które we współpracy z PKP i PKP PLK przekazywane są samorządowi woj. dolnośląskiego. Nie mają one znaczenia krajowego, a są niezwykle cenne dla regionu. – Mieszkańcy powiatów wykreślonych z mapy połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku wręcz oczekują i domagają się od władzy, aby te połączenia przywracać – stwierdził Tymoteusz Myrda. Dodał, że proces rewitalizacji powoli się rozpoczyna, ponieważ ze względu na uporządkowanie statusów prawnych, samo przejęcie linii zajęło urzędowi blisko dwa lata. – Pierwsze rewitalizacje są w toku. Jednej dokonaliśmy już na odcinku Bielawa – Dzierżoniów i okazała się strzałem w dziesiątkę. Pasażerowie z Bielawy wręcz okupowali pojazdy, aby móc dostać się do stolicy regionu, Wrocławia – zaznaczył.

W ocenia marszałka sytuacja kolei w Polsce jest dobra. – Wiele działań realizowanych w ostatnich latach udowodniło, że kolej, mimo chwilowych trudności, powoli odradza się i mocno zakorzenia nie tylko wśród pasażerów, ale generalnie wśród mieszkańców, pod kątem codziennych dojazdów do pracy, szkoły czy celów turystycznych – wskazał.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close