Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kto ma frachtowce, liczy zyski

Tagi: Boeing,

Nadal rośnie popyt na zamianę pasażerskich samolotów odrzutowych w towarowe frachtowce, czyli w tzw. preighters lub frachtowce Pax, informuje Boeing. Decydują się na to głównie te linie pasażerskie, których wiele samolotów nadal jest uziemionych z powodu ograniczeń w ruchu osobowym, a zarazem nie mają w grupie floty frachtowców. Tymczasem popyt na przewozy towarów w ruchu powietrznym utrzymuje się na wysokim poziomie, podobnie jak stawki frachtu.

fot. Anna Zvereva Wikimedia Commons

Na początku lutego Boeing miał zamówienia na konwersję samolotów od 22 spółek lotniczych, w porównaniu z 12-ma sprzed kilku miesięcy. Siedemnaście linii zdecydowało się zamienić na preighters Boeingi 737, a pięć – B 767. Do takiego kroku zachęcają też osiągane wyniki tych linii lotniczych, w których już od wielu miesięcy samoloty pasażerskie wożą wyłącznie towary – w lukach, na siedzeniach lub po ich wystawieniu (na tym polega konwersja) w przestrzeni na głównym pokładzie.

Np. Cathay Pacific z siedzibą w Hongkonku, operująca głównie w lotach dalekiego zasięgu, której działalność pasażerska doznała poważnego uszczerbku z powodu covid, poinformowała w styczniu, że w drugiej połowie 2021 r. osiągnęła zysk od 1,5 do 2 mld HK (192 – 256 mln USD), bowiem „jasnym punktem były przewozy cargo”. 

Dzięki rzuceniu większych sił na rynek towarowy, Korean Air Lines odnotowała zysk w trzecim kwartale w wysokości 370 mln dol. Niezaspokojony popyt na przewozy cargo skłania też nowe linie do czarteru samolotów pasażerskich i ich zamiany na frachtowce. „Mogą się one pojawić szczególnie w regionie Azji” – powiedział Ted Colbert, szef globalnego działu usług Boeinga w wywiadzie dla agencji Bloomberg. 

Przypomnijmy, że według IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych), w 2021 r. popyt na transport ładunków drogą powietrzną był o 6,9 proc. większy w porównaniu z 2019 r. (poziom sprzed covid) i o 18,7 proc. w porównaniu z 2020 r. Natomiast pojemność samolotów w 2021 r., mierzona w dostępnych tonokilometrach ładunków (ACTK), była o 10,9 proc. mniejsza niż w 2019 r., a w tym o 12,8 proc. mniejsza lotach międzynarodowych.

Patrz też: Polskie porty obsługujące cargo lotnicze w drugiej i trzeciej lidze europejskiej

Colbert odmówił natomiast odpowiedzi na pytanie, ile linii lotniczych rozważa dodanie frachtowców i zwróciło się z takim zamówieniem do Boeinga. „Nie powiedziałbym, że jest to teraz duża liczba. Nie chcemy też przeładowywać tego rynku” – powiedział. Ciekawe są też opinie przedstawiciel amerykańskiej spółki przewozów frachtowych Atlas Air, przy okazji prezentacji rekordowych wynik za 2021 rok. Jej przychody wzrosły o 25 proc. rdr – do 4 mld USD, natomiast zysk netto o 36,8 proc. – do 493,3 mln USD. 

Według zarządu spółki, podaży większej pojemności transportu towarów w brzuchach samolotów pasażerskich (belly cargo) rosła w ub.r. wolniej, niż oczekiwano. Dlatego powrót do normalności tj. dojście do ok. 50 proc. udziału belly cargo w łącznych przewozach cargo – potrwa dłużej. W ocenie Atlas Air, belly cargo ma obecnie ok. 30 proc. udziału w rynku.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close