Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Gdynia uczestniczy w rozwoju technologii wodorowych

Port Gdynia uczestniczy w inicjatywach rozwoju gospodarki wodorowej na Pomorzu, co jest częścią strategii „green port”. Paliwo wodorowe, do którego produkcji wykorzystywana będzie zielona energia jest jednym z kierunków dekarbonizacji gospodarki morskiej.

fot. Pixabay

W październiku 2021 podpisano porozumienie sektorowe „Polska strategia wodorowa do roku 2030 z perspektywą do roku 2040. Wśród sygnatariuszy porozumienia znalazły się przedsiębiorstwa z branży morskiej, a wśród nich Zarząd Morskiego Portu Gdynia, który realizuje transformację działalności zgodną z ideą „green port”. W 2019 r. Port Gdynia i PKP Energetyka zainicjowały „Pomorską Dolinę Wodorową” której j koordynatorem został Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Paliwo wodorowe a w szczególności tzw. „zielony wodór” do którego produkcji wykorzystywana jest energia ze źródeł odnawialnych może mieć duże zastosowanie w dekarbonizacji transportu morskiego i działalności operatorów terminali morskich. Port Gdynia wybrany został na port instalacyjny polskich morskich farm wiatrowych, dzięki czemu może być inicjatorem zielonej transformacji branży morskiej na Bałtyku. Zdaniem ekspertów jest to właściwy kierunek inwestycji strategicznych.

Wydaje się, że w związku z podpisanym w październiku 2021 r. porozumieniem sektorowym na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej oraz opublikowaną w grudniu „Polską strategią wodorową do roku 2030 z perspektywą do roku 2040”, a także polityką UE w tym zakresie, są to działania właściwe. Wodór (docelowo zielony) jest dziś postrzegany jako paliwo przyszłości, co dotyczy także transportu, w tym morskiego. W wielu portach na świecie, w tym także europejskich, podejmowane są inicjatywy zmierzające do produkcji wodoru, jego składowania, dystrybucji oraz zasilania nim urządzeń portowych. Dzięki realizacji inwestycji w potencjał do produkcji wodoru Port Gdynia mógłby stać się w nieodległej przyszłości hubem wodorowym, zapewniającym alternatywne paliwo nie tylko podmiotom portowym (tj. operatorom terminali i innym) i ich klientom, ale także np. przedsiębiorstwom oferującym usługi transportu zbiorowego, tj. przedsiębiorstwom komunikacji miejskiej i przewoźnikom kolejowym. Wdrożenie w gdyńskim porcie rozwiązań sprzyjających ograniczeniu emisji GHG będzie sprzyjało umacnianiu jego wizerunku „zielonego portu” —  podkreśla dr hab. Hanna Klimek z Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego.

Czytaj też: Port Gdynia pobił rekord przeładunków i przygotowuje się na zieloną transformację branży morskiej

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close