Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Wysokie stawki frachtu drogowego utrzymają się w najbliższych miesiącach

Stawki frachtu w transporcie drogowym w Europie w 4. kwartale 2021 wzrosły do rekordowego poziomu, co jest skutkiem splotu kilku czynników: kongestii w łańcuchach logistycznych, braku podaży w transporcie, wzrostu kosztów działaności i dużego wzrostu popytu na te usługi spowodowanego odbudową gospodarki po kryzysie spowodowanym przez pandemię covid-19. Z raportu „The European Road Freight Rate Benchmark” wynika, że w najbliższych miesiącach nie należy spodziewać się obniżek cen w przewozach samochodowych.

fot. Pixabay

W czwartym kw. ubiegłego roku benchmarkowy indeks European Road Freight Rate opracowany przez Transport Intelligence wyniósł 108,3 punktów, o 1,1 p. więcej niż w 3. kw 2021 i 3,2 p. więcej niż w ostanim kwartale 2020 r. Był to szósty z rzędu kwartał kiedy stawki frachtu drogowego w Europie rosły. 

Jak wskazuje Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) na wzrost opłat pobieranych przez przewoźników drogowych składa się kilka czynników. Po pierwsze rosną ceny paliw: pod koniec 2021 r. olej napędowy był o 25% droższy niż na początku ubiegłego roku. Rosną też koszty pracy, co jest wynikiem pogłębiającego się problemu braku kierowców zawodowych w Europie. Najgorsza sytuacja jest w Wielkiej Brytanii gdzie brakuje 100 tys. kierowców. W Niemczech i Polsce szacuje się że brakuje 60 tys. pracowników, a we Francji 30 tys. 

— Brak kierowców poważnie zakłóca łańcuchy dostaw w krajach europejskich w miarę odbudowy gospodarek i wzrostu popytu na usługi transportowe. IRU nadal monitoruje, podnosi świadomość i współpracuje z kluczowymi interesariuszami w celu strukturalnego rozwiązania problemu niedoboru kierowców. Nagłą sytuację potęguje ciągły wzrost cen paliw przez cały 2021 r., co również wywiera dużą presję na przewoźników — skomentował Vincent Erard, dyrektor usług korporacyjnych IRU.

Rosnący popyt

Równocześnie boom gospodarczy jaki nastąpił po kryzysie z 2020 r. spowodował wzrost obrotów w handlu w tym zwłaszcza szybki rozwój branży e-commerce, którego efektem był skokowy wzrost zapotrzebowania na usługi transportu samochodowego i magazynów. W listopadzie 2021 sprzedać detaliczna w Europie miała obroty o 7,2% wyższe niż przed pandemią. Ten czynnik dodatkowo napędzał wzrost stawek frachtu.

— Popyt na transport drogowy towarów w całej Europie jest wysoki, co powoduje, że stawki są rekordowo wysokie, ponieważ przewoźnicy intensywnie pracują nad zapewnieniem przepustowości. Popyt jest jednak powstrzymywany przez mieszankę ograniczeń podaży, wąskich gardeł i nierównych ograniczeń nałożonych przez ograniczenia pandemiczne Covid-19 w całym regionie. Wygląda na to, że zwiększony popyt i ograniczona podaż utrzymają się w nadchodzących miesiącach, prawdopodobnie izolując stawki od tradycyjnego spadku w pierwszym kwartale od poziomów szczytowego sezonu — skomentował Nathaniel Donaldson, analityk ekonomiczny w Transport Intelligence. 

Kolejnym czynnikiem, który stymuluje wzrost cen w transporcie samochodowym w Unii Europejskiej jest wejście w życie przepisów Pakietu Mobilności, który szczególnie w odniesieniu do przewoźników ze wschodniej Europy powoduje zwiększenie kosztów pracy, a w skali całej UE nakłada na przewoźników dodatkowe obowiązki, które wiążą się z wykonywaniem przez kierowców większej ilości przejazdów w przeliczeniu na zlecenia transportowe. 2 lutego weszły w życie w Polsce nowe przepisy o wynagrodzeniu kierowców ciężarówek, które w przypadku przewozów międzynarodowych spowodowały wzrost kosztów pracy o 20 proc. co jednak nie przekłada się na lepsze zarobki kierowców. 

Czytaj też: Pakiet Mobilności – już za tydzień nowe reguły dla transportu

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close