Partnerzy portalu

Rynek cargo lotniczego bez przełamania w styczniu

Styczeń nie przyniósł korzystnych zmian na lotniczym rynku transportu towarów – ani dla przewoźników, ani dla klientów. Znajduje się on pod wpływem nowego wariantu covid-19, Omicronu.

fot. Pixabay

Od początku grudnia ub.r. spowodował on zwiększenie zakresu blokad i ograniczeń w podróżowaniu pasażerów, co z kolei zmniejszyło dostępną podaż mocy przewozowych towarów. Omicron pogłębił też problemy z dostępnością załóg samolotów i obsady pracowników naziemnych w portach lotniczych. Tymczasem popyt na transport, szczególnie środki medyczne, systematycznie rośnie. 

Patrz też: Omicron podcina skrzydła cargo lotniczego

Rynek

Wolumen drobnicowych ładunków lotniczych w styczniu 2022 r. wzrósł o 0,1 proc. w porównaniu ze styczniem 2021 r., a o  0,2 proc. w relacji do stycznia 2019 r., wynika z danych Clive Data Services (w końcu stycznia agencja ta połączyła się z Xenetą). Natomiast zdolności przewozowe były o 6 proc. większe w porównaniu ze styczniem 2021 r.

Z szacunków CDS wynika, że w lutym i marcu spodziewany jest dalszy wzrost popytu na transport powietrzny. Kluczowymi ładunkami będą zestawy testowe Covid. Będą one musiały konkurować o sloty w samolotach z pozostałymi towarami, których produkcja zacznie rosnąć po przerwie produkcyjnej w Chinach, spowodowanych Księżycowym Nowym Rokiem (początek od 1 lutego).

„Rynek cargo lotniczego nadal zmaga się z niepewnością spowodowaną przez pandemię (…) Widzimy, że globalny łańcuch dostaw frachtu lotniczego pozostaje kruchy, a linie lotnicze odwołują loty z powodu braku załogi. Styczeń przypomniał nam również, że Covid nie jest jedynym zmartwieniem branży” – skomentował Niall van de Wouw, były dyrektor zarządzający Clive, a obecnie dyrektor ds. Frachtu lotniczego w Xeneta.

Porty lotnicze na półkuli północnej musiały mierzyć się m.in. z silnymi opadami śniegu, ograniczoną dostępnością slotów rezerwowaną na Zimowe Igrzyska Olimpijskie (początek 4 bm.), obcięciem zdolności przewozowych przez chińskiego przewoźnika Cathay Pacific, a w USA dodatkowo z problemami zakłóceń w ruchu, jaki spowodował montaż instalacji sieci 5G.

Stawki frachtu lotniczego

Po szczycie przewozów w grudniu ub.r., kiedy stawki frachtu na głównych trasach wzrosły do rekordowych poziomów, malały one zaledwie przez dwa pierwsze tygodnie stycznia. Z Chin do USA spadły 17 stycznia do 8,69 USD/kg, a z Chin do Europy – do 6,20 USD/kg (dane: indeks TAC). Później zaczęły ponownie rosnąć i w końcu stycznia wynosiły odpowiednio: 9,61 i 6,99 USD/kg. Tak branża zareagowała – w uwarunkowaniach pandemii – na dwutygodniową przerwę w produkcji w Chinach oraz przygotowania do olimpiady.

W ub. roku stawki frachtu zaczęły rosnąć prawie miesiąc przed chińskim świętem (rozpoczęło się w połowie lutego) i gwałtownie spadły w jego trakcie. Późniejszy wzrost nie był znaczący, aż do przełomu marca i kwietnia. Stawki frachtu lotniczego w styczniu 2022 r. były średnio o 156 proc. wyższe niż w styczniu 2019 r. i o 41 proc. w porównaniu ze styczniem 2021 r.

Prognozy 

Portal Air Cargo News zwrócił się przedstawicieli branży o ocenę sytuacji na rynku w br. Np. Mads Ravn – wiceprezes DSV i szef DSV Air Charter Network powiedział, że spodziewa się „rynku kolejki górskiej”, na którym Covid nadal zakłóca łańcuchy dostaw, jak w 2021 r. Natomiast przewozy towarów w brzuchach samolotów pasażerskich będą powracać bardzo powoli do poprzednich wolumenów (być może aż do 2025 r.). 

Według Ravna, szczególnie na trasach z Chin i Hongkongu można spodziewać się w tym roku najpoważniejszych ograniczeń w dostępności miejsc dla towarów. Ogólnie, szczególnie I kwartał „pozostanie trudny”, będzie cechował się podwyższonymi stawkami frachtu, które nieco zmaleją w II kwartale i na początku trzeciego, zanim wystąpi szczyt sezonu w połowie września.

David Wystrach, szef frachtu lotniczego SGL ocenia, że zdolności przewozów frachtu przez samoloty pasażerskie nadal będą bardzo ograniczone i długo jeszcze liczba osób podróżujących służbowo nie wróci do poziomu sprzed Covida. Hervé Bonis, zastępca dyrektora generalnego Seafrigo Group powiedział natomiast, że Omicron i sytuacja na rynku frachtu morskiego „będą napędzać popyt w transport cargo lotniczego”. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close