Partner portalu

Omicron podcina skrzydła cargo lotniczego

Stawki frachtu lotniczego na głównych szlakach handlowych zakończyły 2021 rok na rekordowo wysokim poziomie, ponieważ łańcuchy dostaw pozostawały nadal pod presją.

fot. Pixabay

Paradoksem jest to, że tempo wzrostu pracy przewozowej firm transportu powietrznego zaczęło maleć w listopadzie, choć popyt na transport w okresie przedświątecznym był głęboko niezaspokojony. To sprawka Omicronu, który paraliżował załogi powietrzne i naziemne. Z tym problemem rynek wszedł w 2022 rok.

Szacunki stawek frachtu

Stawki frachtu cargo lotniczego zazwyczaj osiągają najwyższy poziom pod koniec roku, gdy branża wchodzi w szczyt sezonu. Nie inaczej było w grudniu 2021 r. Najnowsze dane Baltic Exchange Airfreight Index (BAI) pokazują, że średnie ceny przewozu drogą powietrzną z Hongkongu do Europy wynosiły 8 USD za kg, nieznacznie wzrastając w porównaniu z listopadem (7,91 USD). Natomiast w porównaniu z grudniem 2020 r. (5,59 USD/kg) wzrosły o 41,5 proc., a w porównaniu z grudniem 2019 r., czyli okresu przed covidem (3,15 USD/kg) o 77,5 proc. (wskaźnik 177,5).

W grudniu 2021 r. rekordowy poziom osiągnęły też stawki frachtu lotniczego z Frankfurtu do Ameryki Północnej – 5,21 USD za kg, wobec 5 dolarów w grudniu 2020 r. i tylko 1,76 USD/kg w grudniu 2019 r. W grudniu 2021 r. najwyższy poziom zanotowały też koszty transportu z Hongkongu do Ameryki Północnej – aż 12,72 USD za kg, o 1,18 USD więcej niż w listopadzie, a o 5,22 dolarów więcej niż w grudniu 2020 r. i o aż o 9,1 dolarów więcej niż w grudniu 2019 r.

Średnie ceny transportu lotniczego za całym 2021 rok rosły drugi rok z rzędu. Według BAI, z Hongkongu do Europy średnie roczne ceny frachtu wyniosły 5,31 USD, w porównaniu z 4,02 USD za kg w 2020 r., a z Hongkongu do Ameryki Północnej – 8,66 USD za kg, w porównaniu z 5,49 USD za kg w 2020 r. 

Prognoza

Statystyki CLIVE Data Service pokazują, że popyt na przewozy cargo lotniczego osłabł w grudniu, choć ceny rosły, bo były wspierane przez wąskie gardła w łańcuchu dostaw. Blokady w portach lotniczych spowodowane rozwojem Omicronu i kwarantanny załóg frachtowców w Azji, szczególnie w Hongkongu, sugerują trudny początek roku.

W obawie przed rozwojem wariantu Omicron, władze Hongkongu zniosły zwolnienia z kwarantanny załóg samolotów, które wcześniej udzielały (np. w przeciwieństwie do kontynentalnych portów lotniczych). Z braku „wolnego” personelu zmusiło to Cathay Pacific Airways – linię lotniczą mająca największy udział w lotach do/z Hongkongu – do odwołała setki lotów. W efekcie zdolności przewozowe CPA zmalały o 20 proc. w porównaniu do poziomu ze stycznia 2019 r.

Hong Kong Association of Freight Forwarding & Logistics szacuje, że koszty logistyki mogą wzrosnąć o 40 proc. w ciągu trzech tygodni, co przełoży się na ok. 10 proc. wzrost cen wielu towarów spożywczych z importu. Szczególnie, że władze Hongkongu zakazały również loty pasażerskie z ośmiu krajów, w tym z: USA, Wielkiej Brytanii i Australii. Oczekuje się, że Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Pekinie – które rozpoczną się 20 lutego – i rozpoczęcie 1 lutego dwutygodniowego święta Chińskiego Nowego Roku będą wywierać dalszą presję na łańcuchy dostaw. 

Dane IATA

Bardziej kompleksowe statystyki, ale z ponad miesięcznym opóźnieniem, przedstawia Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).Z jego danych wynika, że w listopadzie 2021 r. spowolniło tempo wzrostu popytu na transport powietrzny, skoro praca przewozowa (CTK) wzrosła „tylko” o 3,7 proc. w porównaniu z listopadem 2019 r. Było ono znacznie niższe niż 8,2 proc. zarejestrowane w październiku i 6,7 proc. w ciągu pierwszych 11 miesięcy 2021 roku w porównaniu z analogicznymi okresami 2019 r.

 „Wszystkie wskaźniki ekonomiczne wskazywały na utrzymujący się silny popyt, ale presja niedoborów siły roboczej i ograniczeń w całym systemie logistycznym nieoczekiwanie spowodowała utratę możliwości wzrostu ładunków” – skomentował Willie Walsh, dyrektor generalny IATA. 

Europejscy przewoźnicy odnotowali w listopadzie wzrost popytu zaledwie o 0,3 proc., ze względu „na przeciążenie łańcucha dostaw i lokalne ograniczenia przepustowości”, podano w komunikacie. Zrzeszenie tradycyjnie już wzywa rządy państw do podejmowania decyzji, by wymiana załóg lotniczych nie była utrudniana przez krajowe ograniczenia covid-19. Jest to realizacja zobowiązań podjętych przez rządy na konferencji wysokiego szczebla ICAO (Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, działająca przy ONZ) w sprawie covid-19.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close