Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Połączenie przez Kirgistan i Uzbekistan nową alternatywą na NJS

Azerbejdżan i Turkmenistan uruchomiły regularne połączenie feederowe między portami Alat i Turkmenbaszy. Dzięki temu powstała nowa nitka Korytarza Środkowego łączącego Chiny z Turcją i UE przez Uzbekistan i Kirgistan. W 2022 między kaspijskimi portami będą kursować dwa statki. 

fot. ADY Container

Operatorami połączenia są spółki ADY Container oraz Turkmenistan Transport and Logistics Centre OJS. Pierwszy statek na tę trasę wprowadzony został w kwietniu 2019 i jak dotąd przetransportował 17500 TEU z czego ponad 11 tys. przewieziono w 2021 r. co wskazuje na rosnący potencjał nowej odnogi Korytarza Środkowego. Operatorzy logistyczni poszukują alternatyw dla zatłoczonych terminali przeładunkowych na granicy chińsko — kazachskiej. Jedną z nich jest Kolej Transsyberyjska oraz trasa przez Mongolię, jednak ze względu na odległość od Europy jest to opcja opłacalna głównie dla połączeń z i do ośrodków przemysłowych w północnych Chinach. Trasa przez Kirgistan i Uzbekistan może być ciekawym rozwiązaniem dla firm organizujących transport między Turcją i południową Europą a zachodnimi Chinami.

Transport kontenerów między terminalem Kashgar przy granicy chińsko — kirgiskiej a Turcją organizują firmy Pacific Eurasia Logistics z Turcji, GR Logistics z Gruzji, ADY Container, Turkmenistan Transport and Logistics Center OJSC, Uzbektemiryolexpedition oraz Koleje Kirgiskie. W maju 2021 udało się skrócić czas tranzytu między terminalem w Osh w Kirgistanie a Izmirem do 18 dni, a docelowo dzięki poprawie infrastruktury planowane jest osiągnięcie czasu 12 dni, co sprawi, że trasa ta stanie się atrakcyjna dla importerów z Europy. 

Nowe możliwości

ADY Container poinformowały też, że pierwszy pociąg blokowy przewożący 50 kontenerów 40-stopowych z częściami samochodowymi z Uzbekistanu dotarł do Azerbejdżanu wykorzystując połączenie feederowe między Turkmenbaszy a Alat. Wymiana handlowa pomiędzy republikami środkowoazjatyckimi może być dodatkowym obok tranzytu ładunków między Chinami a Europą, impulsem dla przewoźników kolejowych i operatorów logistycznych do inwestycji w rozbudowę możliwości przewozowych na transkaspijskim Korytarzu Środkowym. W styczniu Azerbejdżan i Chiny zawarły porozumienie ws. uruchomienia intermodalnego połączenia między Xi’an a Baku. Regularne połączenie między tymi krajami ma ruszyć jeszcze w br.

Czytaj też: ADY Container liczy na regularne połączenia Chiny – Turcja

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close