Połączenie przez Kirgistan i Uzbekistan nową alternatywą na NJS
Azerbejdżan i Turkmenistan uruchomiły regularne połączenie feederowe między portami Alat i Turkmenbaszy. Dzięki temu powstała nowa nitka Korytarza Środkowego łączącego Chiny z Turcją i UE przez Uzbekistan i Kirgistan. W 2022 między kaspijskimi portami będą kursować dwa statki.

Operatorami połączenia są spółki ADY Container oraz Turkmenistan Transport and Logistics Centre OJS. Pierwszy statek na tę trasę wprowadzony został w kwietniu 2019 i jak dotąd przetransportował 17500 TEU z czego ponad 11 tys. przewieziono w 2021 r. co wskazuje na rosnący potencjał nowej odnogi Korytarza Środkowego. Operatorzy logistyczni poszukują alternatyw dla zatłoczonych terminali przeładunkowych na granicy chińsko — kazachskiej. Jedną z nich jest Kolej Transsyberyjska oraz trasa przez Mongolię, jednak ze względu na odległość od Europy jest to opcja opłacalna głównie dla połączeń z i do ośrodków przemysłowych w północnych Chinach. Trasa przez Kirgistan i Uzbekistan może być ciekawym rozwiązaniem dla firm organizujących transport między Turcją i południową Europą a zachodnimi Chinami.
Transport kontenerów między terminalem Kashgar przy granicy chińsko — kirgiskiej a Turcją organizują firmy Pacific Eurasia Logistics z Turcji, GR Logistics z Gruzji, ADY Container, Turkmenistan Transport and Logistics Center OJSC, Uzbektemiryolexpedition oraz Koleje Kirgiskie. W maju 2021 udało się skrócić czas tranzytu między terminalem w Osh w Kirgistanie a Izmirem do 18 dni, a docelowo dzięki poprawie infrastruktury planowane jest osiągnięcie czasu 12 dni, co sprawi, że trasa ta stanie się atrakcyjna dla importerów z Europy.
Nowe możliwości
ADY Container poinformowały też, że pierwszy pociąg blokowy przewożący 50 kontenerów 40-stopowych z częściami samochodowymi z Uzbekistanu dotarł do Azerbejdżanu wykorzystując połączenie feederowe między Turkmenbaszy a Alat. Wymiana handlowa pomiędzy republikami środkowoazjatyckimi może być dodatkowym obok tranzytu ładunków między Chinami a Europą, impulsem dla przewoźników kolejowych i operatorów logistycznych do inwestycji w rozbudowę możliwości przewozowych na transkaspijskim Korytarzu Środkowym. W styczniu Azerbejdżan i Chiny zawarły porozumienie ws. uruchomienia intermodalnego połączenia między Xi’an a Baku. Regularne połączenie między tymi krajami ma ruszyć jeszcze w br.
Czytaj też: ADY Container liczy na regularne połączenia Chiny – Turcja