KE wydłużyła możliwość obniżenia lub anulowania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej
Komisja Europejska wydłużyła możliwości redukcji stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej w związku z kolejną falą pandemii covid-19. Obniżenie lub anulowanie pobieranie tych opłat możliwe jest dzięki dyrektywie przyjętej w październiku 2020 r.

Wsparcie dla przewoźników kolejowych w postaci obniżenia opłat infrastrukturalnych wprowadziła dyrektywa 2020/1429 uchwalona przez Radę UE i Parlament Europejski. W poprzednim roku na taki krok zdecydowało się kilka państw europejskich: Niemcy i Holandia obniżyły stawki dostępu o połowę, natomiast Francja, Austria i Luksemburg całkowicie zawiesiły pobieranie tych opłat. Niestety na taki krok nie zdecydował się polski rząd i zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe. Co więcej w zaproponowanym cenniku na rozkład jazdy pociągów 2022/2023 PKP PLK zaplanowało podwyżkę opłaty infrastrukturalnej o 3,75%.
Zdaniem organizacji zrzeszających przewoźników kolejowych, redukcja stawek dostępu to najlepsza forma wsparcia przedsiębiorstw, gdyż ma charakter niedyskryminacyjny i nie budzi takich kontrowersji jak przyznawanie firmom bezpośrednich dotacji z funduszy publicznych, co było przedmiotem burzliwej debaty na przykład w Niemczech, gdzie takie subsydia otrzymały Deutsche Bahn.
Zobacz także: Głośny protest prywatnych przewoźników towarowych w Berlinie
W związku z kolejną falą epidemii covid-19 i stratami jakie z tego powodu ponoszą przewoźnicy kolejowi Komisja Europejska zaproponowała wprowadzenie możliwości wprowadzania ulg w opłatach infrastrukturalnych w 2022 roku.
— Kryzys covid-19 stanowi bezprecedensowe wyzwanie dla ludzi, przedsiębiorstw i rządów na całym świecie – także tutaj, w UE. Od ponad 20 miesięcy pandemia stwarza niezwykłe okoliczności, które wpływają na codzienną działalność firm transportowych i operatorów. Proponujemy tę pomoc, aby zapewnić ciągłość usług kolejowych w tych trudnych czasach — skomentowała Adina Vălean, komisarz UE ds. transportu.
Komisja Europejska zdecydowała, że państwa członkowskie będą mogły korzystać z możliwości obniżenia lub zawieszenia opłat pobieranych od przewoźników kolejowych zgodnie z dyrektywą 2020/1429 do 31 grudnia 2023 r.