Białoruś zapewnia utrzymanie ruchu pociągów na NJS
Białoruś zapewnia, że dotrzyma swoich zobowiązań utrzymania płynnego ruchu pociągów towarowych między Chinami a Unią Europejską. Kraj ten chce stać się hubem logistycznym o znaczeniu euroazjatyckim.
W lipcu 2021 r. władze Białorusi groziły zablokowaniem ruchu pociągów z ładunkami eksportowymi z Unii Europejskiej do Chin. Groźby te były reakcją na sankcje wprowadzone przez UE na polityków białoruskich z powodu nielegalnego zmuszenia do lądowania samolotu Ryanair, w którym był działacz białoruskiej opozycji.
W niedawnym wywiadzie dla chińskiego dziennika Global Time ambasador Białorusi w Chinach Yuri Senko zapewnił, że nie ma żadnych geopolitycznych zagrożeń dla transportu kolejowego na Nowym Jedwabnym Szlaku, przynajmniej jeśli chodzi o transport towarów z Chin. — Mogę zapewnić w imieniu Białorusi, że będziemy kontynuować wypełnianie naszych zobowiązań do zapewnienia płynnego ruchu chińskich produktów tak jak dotychczas. Mamy również nadzieję rozwoju bilateralnego handlu z Chinami i wykorzystania naszego położenia geograficznego by zostać hubem — powiedział ambasador.
Rośnie ruch pociągów
Obecnie 90 proc. pociągów kontenerowych kursujących między Chinami a Unią Europejską przejeżdża przez Białoruś, z czego zdecydowana większość przez polsko — białoruskie przejście graniczne Brześć — Terespol. W 2021 wyprawiono 15 tys. pociągów z Chin do UE, co stanowi wzrost o 22 proc. w porównaniu z 2020 rokiem.
Równocześnie rozwija się handel między naszym wschodnim sąsiadem a Państwem Środka. Białoruś eksportuje do Chin m.in. nawozy, które zostały objęte sankcjami gospodarczymi wprowadzonymi przez UE. Współpraca z Pekinem ma duże znaczenie dla Aleksandra Łukaszenki, gdyż pozwala zmniejszyć zależność od Rosji.
W 2021 r. 35 proc. białoruskich pociągów kontenerowych z ładunkami eksportowymi wyprawionych było w kierunku Chin. Łącznie przetransportowano w tym kierunku 24 tys. TEU co stanowi ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Natomiast w ruchu tranzytowym przez Białoruś przetransportowano 930 tys. TEU.
Czytaj też: Dzięki inicjatywie przedsiębiorców Polska staje się hubem logistycznym Europy