Partner portalu

Białoruś zapewnia utrzymanie ruchu pociągów na NJS

Tagi: Białoruś, Chiny, NJS,

Białoruś zapewnia, że dotrzyma swoich zobowiązań utrzymania płynnego ruchu pociągów towarowych między Chinami a Unią Europejską. Kraj ten chce stać się hubem logistycznym o znaczeniu euroazjatyckim.

fot. Koleje Białoruskie

W lipcu 2021 r. władze Białorusi groziły zablokowaniem ruchu pociągów z ładunkami eksportowymi z Unii Europejskiej do Chin. Groźby te były reakcją na sankcje wprowadzone przez UE na polityków białoruskich z powodu nielegalnego zmuszenia do lądowania samolotu Ryanair, w którym był działacz białoruskiej opozycji. 

W niedawnym wywiadzie dla chińskiego dziennika Global Time ambasador Białorusi w Chinach Yuri Senko zapewnił, że nie ma żadnych geopolitycznych zagrożeń dla transportu kolejowego na Nowym Jedwabnym Szlaku, przynajmniej jeśli chodzi o transport towarów z Chin. — Mogę zapewnić w imieniu Białorusi, że będziemy kontynuować wypełnianie naszych zobowiązań do zapewnienia płynnego ruchu chińskich produktów tak jak dotychczas. Mamy również nadzieję rozwoju bilateralnego handlu z Chinami i wykorzystania naszego położenia geograficznego by zostać hubem — powiedział ambasador.

Rośnie ruch pociągów

Obecnie 90 proc. pociągów kontenerowych kursujących między Chinami a Unią Europejską przejeżdża przez Białoruś, z czego zdecydowana większość przez polsko — białoruskie przejście graniczne Brześć — Terespol. W 2021 wyprawiono 15 tys. pociągów z Chin do UE, co stanowi wzrost o 22 proc. w porównaniu z 2020 rokiem. 

Równocześnie rozwija się handel między naszym wschodnim sąsiadem a Państwem Środka. Białoruś eksportuje do Chin m.in. nawozy, które zostały objęte sankcjami gospodarczymi wprowadzonymi przez UE. Współpraca z Pekinem ma duże znaczenie dla Aleksandra Łukaszenki, gdyż pozwala zmniejszyć zależność od Rosji.

W 2021 r. 35 proc. białoruskich pociągów kontenerowych z ładunkami eksportowymi wyprawionych było w kierunku Chin. Łącznie przetransportowano w tym kierunku 24 tys. TEU co stanowi ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Natomiast w ruchu tranzytowym przez Białoruś przetransportowano 930 tys. TEU. 

Czytaj też: Dzięki inicjatywie przedsiębiorców Polska staje się hubem logistycznym Europy

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close