Kongestia w portach nie zniknie w najbliższym czasie
Początek 2022 przyniósł kolejne zakłócenia w światowej żegludze. Nie udało się jak dotąd rozwiązać problemów kongestii w portach. Eksperci obawiają się kolejnych problemów w Chinach.

Duński operator żeglugi oceanicznej AP Moller-Maersk przedstawił informację o kongestii w portach kontenerowych na świecie. Największe opóźnienia występują obecnie w portach północnoamerykańskich. W Long Beach statki muszą 45 dni na zacumowanie. W Europie sytuacja jest lepsza, choć kontenerowce również i tu są przetrzymywane na redzie. W Felixstowe statki czekają na zawinięcie do portu 10 dni. W głównych portach Zachodniej Europy czas oczekiwania wynosi 2 do 4 dni. Nie ma natomiast opóźnień w Gdański i Bremerhaven. Przyczyną opóźnień jest brak rąk do pracy spowodowany przez pandemię covid.
— Niestety rok 2022 nie rozpoczął się tak, jak się spodziewaliśmy. Pandemia wciąż się rozwija i niestety obserwujemy nowe epidemie, które wpływają na naszą zdolność do przemieszczania ładunku. Ogólna liczba zachorowań utrzymuje się na wysokim poziomie, ponieważ kluczowe porty w kluczowych regionach odnotowują nowe szczyty covid-19 — napisał Maersk w notce dla klientów.
Strach przed omikronem
W Chinach problemy mogą wystąpić w porcie Ningo, który znajduje się blisko ogniska epidemii w mieście Beilun. W chwili obecnej terminale kontenerowe w Ningbo pracują normalnie. Ogólnie przepustowość w chińskich portach znacznie się poprawiła. Czass oczekiwania kontenerów w depotach w chińskich portach wynosi obecnie 5 dni w porównaniu do 60 dni w 2020 r. — zwrócił uwagę Container xChange. Jednak eksperci obawiają się dalszego rozwoju pandemii.
— Jefferies Equity Research ustalił, że w listopadzie ubiegłego roku około 36,2% pojemności kontenerowców znajdowało się w portach. Dopóki to zatłoczenie nie zostanie usunięte, nadal będziemy mieć poważne nierównowagi w podaży i popycie zarówno pojemności statków, jak i kontenerów. Ponieważ wariant omikron przynosi więcej zakłóceń, a chiński Nowy Rok jest tuż za rogiem, a niektóre porty, w tym Ningbo, już stoją w obliczu blokady, spodziewamy się niestabilnego początku roku dla logistyki transportu morskiego — skomentował Johannes Schlingmeier, prezes Container xChange.
Fearnley Securities szacuje że obecnie flota bezczynnych kontenerowców wynosi 550 tys. TEU w porównaniu z 650 tys. TEU rok temu. W ciągu całego 2022 r. do służby ma być wprowadzone 1,1 mln TEU ładowności kontenerowców.
Czytaj też: Zdolności przewozu kontenerowców – sky is the limit?