Partner portalu

Kongestia w portach nie zniknie w najbliższym czasie

Początek 2022 przyniósł kolejne zakłócenia w światowej żegludze. Nie udało się jak dotąd rozwiązać problemów kongestii w portach. Eksperci obawiają się kolejnych problemów w Chinach.

fot. Michela Canalis

Duński operator żeglugi oceanicznej AP Moller-Maersk przedstawił informację o kongestii w portach kontenerowych na świecie. Największe opóźnienia występują obecnie w portach północnoamerykańskich. W Long Beach statki muszą 45 dni na zacumowanie. W Europie sytuacja jest lepsza, choć kontenerowce również i tu są przetrzymywane na redzie. W Felixstowe statki czekają na zawinięcie do portu 10 dni. W głównych portach Zachodniej Europy czas oczekiwania wynosi 2 do 4 dni. Nie ma natomiast opóźnień w Gdański i Bremerhaven. Przyczyną opóźnień jest brak rąk do pracy spowodowany przez pandemię covid.

— Niestety rok 2022 nie rozpoczął się tak, jak się spodziewaliśmy. Pandemia wciąż się rozwija i niestety obserwujemy nowe epidemie, które wpływają na naszą zdolność do przemieszczania ładunku. Ogólna liczba zachorowań utrzymuje się na wysokim poziomie, ponieważ kluczowe porty w kluczowych regionach odnotowują nowe szczyty covid-19 — napisał Maersk w notce dla klientów.

Strach przed omikronem

W Chinach problemy mogą wystąpić w porcie Ningo, który znajduje się blisko ogniska epidemii w mieście Beilun. W chwili obecnej terminale kontenerowe w Ningbo pracują normalnie. Ogólnie przepustowość w chińskich portach znacznie się poprawiła. Czass oczekiwania kontenerów w depotach w chińskich portach wynosi obecnie 5 dni w porównaniu do 60 dni w 2020 r. — zwrócił uwagę Container xChange. Jednak eksperci obawiają się dalszego rozwoju pandemii.

— Jefferies Equity Research ustalił, że w listopadzie ubiegłego roku około 36,2% pojemności kontenerowców znajdowało się w portach. Dopóki to zatłoczenie nie zostanie usunięte, nadal będziemy mieć poważne nierównowagi w podaży i popycie zarówno pojemności statków, jak i kontenerów. Ponieważ wariant omikron przynosi więcej zakłóceń, a chiński Nowy Rok jest tuż za rogiem, a niektóre porty, w tym Ningbo, już stoją w obliczu blokady, spodziewamy się niestabilnego początku roku dla logistyki transportu morskiego — skomentował Johannes Schlingmeier, prezes Container xChange.

Fearnley Securities szacuje że obecnie flota bezczynnych kontenerowców wynosi 550 tys. TEU w porównaniu z 650 tys. TEU rok temu. W ciągu całego 2022 r. do służby ma być wprowadzone 1,1 mln TEU ładowności kontenerowców.

Czytaj też: Zdolności przewozu kontenerowców – sky is the limit?

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close